Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ASYA 12 LG - tveksam funktion, vad tror expertisen?  (läst 12269 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: ASYA 12 LG - tveksam funktion, vad tror expertisen?
« Svar #30 skrivet: 01 februari 2010, 11:21:46 »
Vid minus 25 grader sÃ¥ lyckades den aldrig jobba upp önskad innetemp. Det var först när tempen ute steg till 16-17 minus som den var pÃ¥ banan igen om jag minns rätt.  I morse var det nästan -30 ute och det var ju bara att konstatera att innetempen sjunkit till 8 grader, mätt pÃ¥ ytterväggen mellan portarna 12meter frÃ¥n innedelen. Verkar dock inte frosta sÃ¥ hÃ¥rt och efter en avfrostning sÃ¥ blÃ¥ste den ut 30gradig värme (vid -25 ute) sÃ¥ helt klart levererar den värme men COP borde väl ligga runt 1 eller ännu lägre  ???

Kändes dock inte som nÃ¥t alternativ att stänga pumpen och dra igÃ¥ng elfläkten. DÃ¥ hade tempen inne sjunkit ytterligare och pumpen hade fÃ¥tt jobba ännu mer när jag startar upp den igen. Nu verkar det dock bli mildare ute, snart -23  ;), sÃ¥ jag lÃ¥ter den gÃ¥ tillsvidare.

Verkar det dumt?

Utloggad Kenval

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: ASYA 12 LG - tveksam funktion, vad tror expertisen?
« Svar #31 skrivet: 01 februari 2010, 20:40:04 »
Hejsan Pälle!!!!
Jag tycker inte att du skall stänga av den vid minus 25. FÃ¥r du ut 1 till 1 sÃ¥ är det bra. Den värmen ska ändÃ¥ tillföras.  Jag tycker inte det är fy skamm att vv-pumpen ger 30-grader luft vid -25grader utomhus. Det tycker jag är bra.
Det bör räcka att värma mina 30kvm.

Jag väntar pÃ¥ att fÃ¥ hem min pump här i dagarna och det är ocksÃ¥ en fujitsu 12LGC. Jag  är ute och letar  efter en användarmanual här pÃ¥ nätet men hittar ingen, kan du vänligen skriva lite kort om vilka funktioner som finns. Tex antal fläktlägen, Eko läget,  placeringen av termostat, hur kan man använda fjärrkontrollen. Förrutom det som anges  i diverse tabeller pÃ¥ hemsidorna.

Förresten vad roligt att din pump fungerar bra.

Hälsningar:Kent

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: ASYA 12 LG - tveksam funktion, vad tror expertisen?
« Svar #32 skrivet: 01 februari 2010, 23:03:14 »
Hejsan Pälle!!!!
Jag tycker inte att du skall stänga av den vid minus 25. FÃ¥r du ut 1 till 1 sÃ¥ är det bra. Den värmen ska ändÃ¥ tillföras.  Jag tycker inte det är fy skamm att vv-pumpen ger 30-grader luft vid -25grader utomhus. Det tycker jag är bra.
Det bör räcka att värma mina 30kvm.

Jag väntar pÃ¥ att fÃ¥ hem min pump här i dagarna och det är ocksÃ¥ en fujitsu 12LGC. Jag  är ute och letar  efter en användarmanual här pÃ¥ nätet men hittar ingen, kan du vänligen skriva lite kort om vilka funktioner som finns. Tex antal fläktlägen, Eko läget,  placeringen av termostat, hur kan man använda fjärrkontrollen. Förrutom det som anges  i diverse tabeller pÃ¥ hemsidorna.

Förresten vad roligt att din pump fungerar bra.

Nu när det blivit ca -14 grader ute sÃ¥ kickar den igÃ¥ng pÃ¥ allvar. Fläkten pÃ¥ innedelen blÃ¥ser pÃ¥ för fullt  ;D

Med min pump följde det med en enkel svensk manual som räcker lÃ¥ngt. Tempgivare sitter i innedelen sÃ¥ du behöver inte placera ut nÃ¥n termostat. Fläkt; high, medium, quiet och auto om jag minns rätt. Ecoläge - 70% av effekten pÃ¥ nÃ¥t vis? 10-graders underhÃ¥llsvärme. Enkel maskin att hantera, bortsett frÃ¥n en fläkt som inte gör som jag vill  ::)

Hälsningar:Kent

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: ASYA 12 LG - tveksam funktion, vad tror expertisen?
« Svar #33 skrivet: 08 februari 2010, 12:06:46 »
Lite off-topic kanske men nyss sÃ¥ damp elräkningen ned för januari. Med nervösa händer öppnade jag kuvertet  :,v( . Döm om min förvÃ¥ning dÃ¥ jag konstaterar att vi under den skitkalla januarimÃ¥naden endast förbrukat drygt 4100 kWh  :) DÃ¥ värmer i hus med 2 vÃ¥ningar o halv källare (jordvärme) stall 45 + 20 kvm (el) och garaget 85 kvm (el halva mÃ¥naden L/L-pump andra halvan). 2 vuxna 2 barn, massor med tvätt- o diskmaskinskörning och sÃ¥nt... Dock inga motorvärmare annat än till traktorn.

Jag tycker det är rätt humant med tanke på att helårsförbrukningen brukar ligga på ca 24000 kWh.


Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: ASYA 12 LG - tveksam funktion, vad tror expertisen?
« Svar #34 skrivet: 08 februari 2010, 17:31:34 »
Jag tycker det är rätt humant med tanke på att helårsförbrukningen brukar ligga på ca 24000 kWh.

Ring elbolaget. Du har uppenbarligen fel på mätaren. ::)
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: ASYA 12 LG - tveksam funktion, vad tror expertisen?
« Svar #35 skrivet: 08 februari 2010, 22:26:11 »
Jag tycker det är rätt humant med tanke på att helårsförbrukningen brukar ligga på ca 24000 kWh.

Ring elbolaget. Du har uppenbarligen fel på mätaren. ::)

Fel Ã¥t vilket hÃ¥ll  ::) För hög Ã¥rsförbrukning eller felaktig januariförbrukning?

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: ASYA 12 LG - tveksam funktion, vad tror expertisen?
« Svar #36 skrivet: 10 februari 2010, 18:29:27 »
Stämmer nog bra, hur stort är huset?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: ASYA 12 LG - tveksam funktion, vad tror expertisen?
« Svar #37 skrivet: 10 februari 2010, 19:17:14 »
Ja vad kan det vara, 85 kvm i 2 plan + halv källare. Gammalt timmerhus med rejält isolerade väggar o vind, 3-glasfönster men tyvärr lite golvkallt på den halva som har torpargrund.

Min teori är att det är stallet och garaget som slukar ström när det blir kallt, jordvärmen brukar dra inkl elpatron ca 7500 kWh/år.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!