Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Avfrostar för ofta?  (läst 32498 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Avfrostar för ofta?
« Svar #60 skrivet: 12 december 2009, 16:13:59 »
.
(/quote)
Så här då ???

Ja, om du nu menade att (/quote) skulle vara med alltså. Vill du sedan bara ha ett citat (inte flera inbakade i varandra om det fanns tidigare citat) ska du rensa så det bara finns den första (quote)... delen samt en (/quote) på slutet av det du vill citera (och även rensa bort ev. onödig text samtidigt, då blir det lite lättare att följa med vad svaret avser egentligen).
« Senast ändrad: 12 december 2009, 16:24:29 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Avfrostar för ofta?
« Svar #61 skrivet: 12 december 2009, 16:21:39 »
Hoppas du inte tog det som att jag skrattade åt dig Ubbe. Jag skrattar lite för att jag tror att det är precis så som du (och jag) säger. Ekonomin med ECO-läget ligger i att man sänker värmekomforten något. Och precis som Raffen säger så kan man ju istället ställa ner bör-värdet själv.

Nej det är lugnt, fast lite fundersam blev jag nog.  ^-^
Jo, vad ECO har för ev. inverkan på ekonomin är nog diskutabelt tror jag med.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Avfrostar för ofta?
« Svar #62 skrivet: 13 december 2009, 22:26:51 »
Åter till ämnet...

som ägare till tre LuftVP alldeles vid en sjökant, så blir jag lika frustrerad varje år vid den här årstiden. Innan isen lagt sig (om den nu gör det i år)

När min Ecoair 105 (med 7mm lamellavstånd) blir igenisad en gång på ett par timmar och frostar av, så hinner mina Panasonic bli igenisade upp till 4 gånger på samma tid. Och då pratar jag inte om några onödiga avfrostningar, utan när det har byggts upp en rejäl isklump som stoppar luftflödet totalt.

Skillnaden är att Panasonic har 3mm lamellavstånd och Ecoair har 7mm. (Sedan går Ecoair-avfrostningen mycket snabbare, men det beror på att den har mer värme att tillgå snabbt.)

Men det är naturligtvis tusan så mycket billigare att sätta in någon konstig ECO knapp och lura kunden. Istället för att erbjuda en utedel med rejält lamellavstånd, som inte isar igen och begränsar luftflödet ett par gånger i timmen.
Varför tror du att den isar mindre i ECO-läge ?


Har jag påstått det??
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad GammelMan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: LövÃ¥nger, Västerbotten
  • Antal inlägg: 230
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal man, men vet inte allt för det...
SV: Avfrostar för ofta?
« Svar #63 skrivet: 13 december 2009, 23:51:36 »
Citera
Men det är naturligtvis tusan så mycket billigare att sätta in någon konstig ECO knapp och lura kunden. Istället för att erbjuda en utedel med rejält lamellavstånd, som inte isar igen och begränsar luftflödet ett par gånger i timmen.
Det tycker jag låter som ett påstående om det.

Men jag kanske tolkar det helt fel.
Hus på 220m2 + källare på 110m2.
Tegel hus från 1947 med 2-glas fönster.
Thermia Diplomat Optimum 12 står för värmen från 2 borrhål på hittills okänt djup (ev 120m per hål)
Total förbrukning 17000kWh - hushållsel på minst 6000 = 11000 kWh värme.
33.3 kWh/m2.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Avfrostar för ofta?
« Svar #64 skrivet: 14 december 2009, 09:28:26 »
Citera
Men det är naturligtvis tusan så mycket billigare att sätta in någon konstig ECO knapp och lura kunden. Istället för att erbjuda en utedel med rejält lamellavstånd, som inte isar igen och begränsar luftflödet ett par gånger i timmen.
Det tycker jag låter som ett påstående om det.

Men jag kanske tolkar det helt fel.

Yapp...

du tolkar det fel. Jag försökte hålla mig till ämnet. Men du har kanske missuppfattat ämnet oxå??
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad GammelMan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: LövÃ¥nger, Västerbotten
  • Antal inlägg: 230
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal man, men vet inte allt för det...
SV: Avfrostar för ofta?
« Svar #65 skrivet: 14 december 2009, 22:25:15 »
Citera
Men det är naturligtvis tusan så mycket billigare att sätta in någon konstig ECO knapp och lura kunden. Istället för att erbjuda en utedel med rejält lamellavstånd, som inte isar igen och begränsar luftflödet ett par gånger i timmen.
Det tycker jag låter som ett påstående om det.

Men jag kanske tolkar det helt fel.

Yapp...

du tolkar det fel. Jag försökte hålla mig till ämnet. Men du har kanske missuppfattat ämnet oxå??
Så vad har ECO knappen att göra med avfrostningarna då ?
Hus på 220m2 + källare på 110m2.
Tegel hus från 1947 med 2-glas fönster.
Thermia Diplomat Optimum 12 står för värmen från 2 borrhål på hittills okänt djup (ev 120m per hål)
Total förbrukning 17000kWh - hushållsel på minst 6000 = 11000 kWh värme.
33.3 kWh/m2.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Avfrostar för ofta?
« Svar #66 skrivet: 15 december 2009, 00:10:23 »
Citera
Men det är naturligtvis tusan så mycket billigare att sätta in någon konstig ECO knapp och lura kunden. Istället för att erbjuda en utedel med rejält lamellavstånd, som inte isar igen och begränsar luftflödet ett par gånger i timmen.
Det tycker jag låter som ett påstående om det.

Men jag kanske tolkar det helt fel.

Yapp...

du tolkar det fel. Jag försökte hålla mig till ämnet. Men du har kanske missuppfattat ämnet oxå??
Så vad har ECO knappen att göra med avfrostningarna då ?

Så vad har ECO knappen att göra med ämnet på denna tråd då.?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad GammelMan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: LövÃ¥nger, Västerbotten
  • Antal inlägg: 230
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal man, men vet inte allt för det...
SV: Avfrostar för ofta?
« Svar #67 skrivet: 15 december 2009, 19:20:59 »
Citera
Men det är naturligtvis tusan så mycket billigare att sätta in någon konstig ECO knapp och lura kunden. Istället för att erbjuda en utedel med rejält lamellavstånd, som inte isar igen och begränsar luftflödet ett par gånger i timmen.
Det tycker jag låter som ett påstående om det.

Men jag kanske tolkar det helt fel.

Yapp...

du tolkar det fel. Jag försökte hålla mig till ämnet. Men du har kanske missuppfattat ämnet oxå??
Så vad har ECO knappen att göra med avfrostningarna då ?

Så vad har ECO knappen att göra med ämnet på denna tråd då.?
Ingen aning, inte jag som tog upp nåt om ECO knappen.
Hus på 220m2 + källare på 110m2.
Tegel hus från 1947 med 2-glas fönster.
Thermia Diplomat Optimum 12 står för värmen från 2 borrhål på hittills okänt djup (ev 120m per hål)
Total förbrukning 17000kWh - hushållsel på minst 6000 = 11000 kWh värme.
33.3 kWh/m2.

Utloggad GammelMan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: LövÃ¥nger, Västerbotten
  • Antal inlägg: 230
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal man, men vet inte allt för det...
SV: Avfrostar för ofta?
« Svar #68 skrivet: 15 december 2009, 19:42:22 »
Tycker du de  ;D     Skulle bara kommentera ett inlägg men trodde inte jag skulle fÃ¥ sÃ¥ mycket skit för det av den som skrev inlägget.      Ska nog hÃ¥lla käft sÃ¥ man slipper det
« Senast ändrad: 15 december 2009, 19:44:06 av GammelMan »
Hus på 220m2 + källare på 110m2.
Tegel hus från 1947 med 2-glas fönster.
Thermia Diplomat Optimum 12 står för värmen från 2 borrhål på hittills okänt djup (ev 120m per hål)
Total förbrukning 17000kWh - hushållsel på minst 6000 = 11000 kWh värme.
33.3 kWh/m2.

Utloggad johnny_3x

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostar för ofta?
« Svar #69 skrivet: 10 februari 2010, 01:06:46 »
Som en nykommer her inne, sÃ¥ synes jeg veldig mange  bør "gÃ¥ litt i seg selv" og prøve Ã¥ holde trÃ¥dene "rene" i forhold til hva trÃ¥dstarter etterspør. Om ikke sÃ¥ blir den arkivmessige biten veldig uoversiktelig. Ã… komme inn pÃ¥ en trÃ¥d, for Ã¥ høre erfaringer rundt dette emnet blir veldig misvisende nÃ¥r alskens mulig annet kommer inn.

Det er som Ã¥ starte en trÃ¥d hvor man vil diskutere den nye Mercedes e-klasse, men underveis i diskusjonen har man kommet inn pÃ¥ bÃ¥de tog og fly..  ::)

//J

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Avfrostar för ofta?
« Svar #70 skrivet: 10 februari 2010, 15:34:55 »
Avfrostningarna på dessa Nocria är ingen höjdare! Den styrningen verkar inte vara så optimalt anpassad, knappt vit på utedelen, men avfrostar gör den ändå varje timme, men verkar vara så med många nyare pumpar, dåligt! Som sagt, Nocria, mycket effekt, sen slutar det positiva..

Kör jämt Eco mode, ned till minus -12-15gr ca

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Avfrostar för ofta?
« Svar #71 skrivet: 18 februari 2010, 14:47:01 »
Ingen som som har koll på vad det är som styr avfrostningarna?? Sitter i givare på utsidan, bakom ett plastklipps, samt en givare på insidan, bakom vvx, går det att lura den på nåt sätt? För nu är lite väl tätt mellan avfrostningarna..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!