Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: kabelbrott i kondensvattenskÃ¥lensvärmeslinga pÃ¥ CTC  (läst 1223 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vandgu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
Hej,


Har nu upptäckt att min slinga i kondensvattenskålen för andra gången fått avbrott =(. Pratade med CTC idag o de påstår att detta aldrig hänt tidigare o att min garanti tyvärr gått ut , så var så god o köp en ny skål a 2500:-.SÅ JÄVLA DÅLIGT,kommer driva detta ärende vidare med dom.
Så nu undrar jag om någon varit med om detta mer än jag?
Kan jag slippa o byta ut skålen utan bara byta slingan i den eller har ni andra tips?Är slingan som sitter i självbegränsande eller termostatstyrd ,vilket är bäst annars?Om jag kopplar in en ny slinga som är utan jordkabel ,är det ok?

/vand

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: kabelbrott i kondensvattenskålensvärmeslinga på CTC
« Svar #1 skrivet: 09 februari 2012, 09:30:56 »
Om du kommer åt att byta så borde väl en Claes O/Jula värmekabel för en 500-hundring räcka. Det gör det i vart fall på min hembyggda vattenavledning. Detta måste väl vara ett bra budgetalternativ om de fortsätter att hävda att du skall köpa ny för 2500.
Dessa två förslag på värmekablar är självbegränsande - men jag har även en strömbrytare. Varför ha detta på om det inte är vinter...
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: kabelbrott i kondensvattenskålensvärmeslinga på CTC
« Svar #2 skrivet: 09 februari 2012, 10:52:32 »
VP'n slår väl av värmekabeln när det är varmt ute? Kopplar man in en ny på samma elanslutning så borde man inte behöva nån extra strömbrytare...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad vandgu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: kabelbrott i kondensvattenskålensvärmeslinga på CTC
« Svar #3 skrivet: 09 februari 2012, 12:03:35 »
Hej igen ,

Har hittat en värmekabel utan jordkabel på 40w till kanonbra pris,sitter normalt i luft/luft pumpar.
Kan jag koppla in den i gamla uttagen på pumpen , hur styrs kabeln som sitter i skålen idag , via termotat i maskinen eller hur slår den till o från?

Utloggad vandgu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: kabelbrott i kondensvattenskålensvärmeslinga på CTC
« Svar #4 skrivet: 09 februari 2012, 12:06:05 »
Menade via termostat o inte termotat =)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!