Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ackumulatortank  (läst 4053 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ktm525

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ackumulatortank
« skrivet: 11 november 2005, 20:27:59 »
Hej!
Har en fråga angående ackumulatortank?
Jag funderar på om man skulle vinna ngr fördelar på att installera en acktank till värme kretsen, dels för att få längre drifttider på pumpen, och för att få ut mera varmvatten under längre period på elementen? plus att en halvtaskigt isolerad ack borde förse murstocken i huset med fin spillvärme. enda nackdelarna jag tänker på är kostnaden ngr tusen, och platsen den tar, två m2.
Ngn som har ngt sunt att säga om detta?
IVT HT PLUS C7 170m borrhål 4 m till berg. hus: 90+90 (enplans med källare) 21 grader uppe 17 grader i källaren.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Ackumulatortank
« Svar #1 skrivet: 11 november 2005, 23:55:33 »
Jag kör med en ack på 500l vilket av en del anses vara väl stort. I min anläggning fungerar det iaf ypperligt. Få starter/dygn och lång gångtid när VP väl startar.

Den ack jag har är en ren ackumulator, inga VV slingor eller annat "krafs", inte ens möjlighet till elpatron. Lite av "Keep it simple stupid"

Den tar inte så stor yta som man kanske tror. Storleken är 60*60cm, dvs lika stor som dom flesta VP. Köpte min från Rinkabyrör för ca:3000:-, den fick sig en törn i frakten (bucklig utsida) och Rinkaby reducerade priset med 40% så en får inte klaga.

Men an ack på 500l passar nog inte i alla anläggningar utan acken borde nog ligga på 150-200l. Problemet är väl att den storleken inte är så vanlig.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Ackumulatortank
« Svar #2 skrivet: 13 november 2005, 02:25:53 »
En ide är att köpa en begagnad hydrofontank och använda den som ack-tank. Jag köpte en gammal 300-litare för 400kr av en kompis som står och väntar på att bli inkopplad. De finns ju också i mindre storlekar runt 100 liter och uppåt och borde finnas på något skrotupplag. Och som du föreslog ktm så tänkte jag använda den som element i rummet där VP:n står, blir det för varmt får man väl lägga på isolering tills man hittar lagom temperatur. Och vill man "gömma" det gamla så kan man ju be någon plåtslagare klippa/bocka till plåtar i någon fin färg som man sedan monterar runt.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad milliwatt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
SV: Ackumulatortank
« Svar #3 skrivet: 13 november 2005, 09:03:42 »
Hej! varför är det bra med lång gångtid på pumpen? Är det för att start och stopp sliter på utrustningen eller finns det någon annan mening med detta?

/ Jens
Nibe 1110 . 190 kvm boyta och källare 115 kvm. Jordvärme, ca 250 m slang. Årsförbrukning ca. 15.000 Kwh.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Ackumulatortank
« Svar #4 skrivet: 13 november 2005, 11:11:44 »
Hej! varför är det bra med lång gångtid på pumpen? Är det för att start och stopp sliter på utrustningen eller finns det någon annan mening med detta?

Jag har aldrig sett nÃ¥got vettigt argument för att det överhuvudtaget skall vara bra med lÃ¥nga gÃ¥ngtider. Att pumpen skulle hÃ¥lla längre är inte bevisat. Även om det vore sÃ¥ är det inte värt priset av en ackumulatortank. Nuvärdet av att pumpen  hÃ¥ller ett par Ã¥r längre är mindre än vad en ackumulatortank kostar. Men det är klart att om man kan ställa ackumulatortanken sÃ¥ att värmeförlusterna kommer den uppvärmda delen av huset till godo fÃ¥r man lägre framledningstemperatur för samma avgivna effekt och bättre COP.

Det har sagts att det är förluster vid varje start pga av det tar tid för pumpen att börja leverera värme men det stämmer inte med min erfarenhet. Jag har dock inga mätvärden att stödja mig på.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad milliwatt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
SV: Ackumulatortank
« Svar #5 skrivet: 13 november 2005, 19:36:23 »
Det har sagts att det är förluster vid varje start pga av det tar tid för pumpen att börja leverera värme men det stämmer inte med min erfarenhet. Jag har dock inga mätvärden att stödja mig på.

Okej, jag förstår! Jag har också svårt att tänka mig att detta kan bli någon större förlust under ett år.



Jag undrar över det där med lägre framledningstemperatur :-\ Varför är det en fördel?

/ Jens

Nibe 1110 . 190 kvm boyta och källare 115 kvm. Jordvärme, ca 250 m slang. Årsförbrukning ca. 15.000 Kwh.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Ackumulatortank
« Svar #6 skrivet: 13 november 2005, 20:10:41 »
Jag undrar över det där med lägre framledningstemperatur :-\ Varför är det en fördel?

För att pumpen går billigare ju lägre framledningstemperatur du har. T.ex. en Thermia Diplomat 10 har ett COP på 4.4 vid en framledningstemperatur på 35 grader, vilket betyder att för varje kWh ström pumpen drar får du 4.4 kWh värme. Däremot har den bara ett COP på 3.3 vid en framledningstemperatur på 50 grader. Alltså, ju lägre temp på vattnet ut från pumpen desto mer pengar i plånkan.

Ett argument för ack-tank borde väl vara att man får mindre svängningar på tempen ut från pumpen, när den väl är injusterad får den långa gångtider utan att ladda upp systemet i 50 grader. Så ser det ut hemma i alla fall, och därför står acken och väntar på installation. Min 10 kWh:are laddar framledningen från ca 25 grader upp till 50 på bara 7 minuter (kanske tog till liiite extra i pumpstorlek för bara 180 m2)  så med en ack tänker jag mig att framledningen blir mer jämn och jag får därmed lite bättre COP.

Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad ktm525

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ackumulatortank
« Svar #7 skrivet: 13 november 2005, 20:21:36 »
Hej igen!
Jag vet inte heller om förlusterna går att mäta vid mycket start/stop/ men det känns ju rätt naturligt att man skulle förlora en del både ekonomiskt och komfort på att ha korta drifttider på pump.
Mitt främsta syfte med att sätta dit ack vore att få pumpen att arbeta upp en temp i acken+radiatorsystemet, sedan när pumpen slår av och radiatorsystemet går runt så är det jubara mediet i den slingan som fortfarande värmer, kopplar jag en ack så dubblar jag denna volym och får på så sett ett trögare(inte så nervöst) system, och det tycker jag låter bra.
Ur besparingssynpunkt kanke det är rent förkastligt, men det är ju komforten man vill åt.
Vore kul att höra ngn av forumets gurur komentera resonemanget.
/Fredrik
IVT HT PLUS C7 170m borrhål 4 m till berg. hus: 90+90 (enplans med källare) 21 grader uppe 17 grader i källaren.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Ackumulatortank
« Svar #8 skrivet: 13 november 2005, 21:14:25 »
Det har sagts att det är förluster vid varje start pga av det tar tid för pumpen att börja leverera värme men det stämmer inte med min erfarenhet. Jag har dock inga mätvärden att stödja mig på.

Det är ju inte helt rätt ämne men ändå, det var ju jag som började med detta påstående i en annan tråd!
Förlusterna vid start är mätbara, om dom är nå't att räkna med över hela året är jag tveksam till, men likafullt finns dom där, förlusterna alltså! i alla fall med de instrument som jag har till förfogande! Och det kommer att påverka års-COP, om än så lite....

Startförloppet ser ungefär ut som i denna länk http://www.lager.st/wilma/kWh.jpg

Vad gäller acctank så har jag precis monterat en på 100 liter, det får bli lite kallare innan jag kan trimma in den, dock märker jag att det hade nog blivit ännu bättre med större acc, kanske 250 liter. Med hjälp av accen hoppas jag kunna sänka max VB-f något lite med oförändrad komfort, tanken tar dessutom bort eventuella knäppningar!
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Ackumulatortank
« Svar #9 skrivet: 13 november 2005, 21:30:32 »
Nu vill jag komma med det forumets klassiska uttalande att även om det kanske ej sparar energi med en ack tank i serie i rad systemet blir man av med alla störande knäppningar i systemet.

Idag fick jag senast från min far höra att någon som hade en VP från 5 år tillbaka, där detta klassiska knäppningar alltid kommer. De trodde det var en sak som hör hemma med VP system.

Nu undrar jag hur många sådana system finns i Sverige. Folk tror det skall knäppa i systemet då man har värmepumpar kopplade till rad system.


Så mitt tips är igen ha alltid en tank på 100l i framledningen till radiatorerna, det gör effektivare system och ingen värme rusning eller risk för HP stopp av VP. (flytande kondensering) Detta gäller då man kör direkt till rad systemet ej via panna eller ack tank och sen shuntar ut värmen. (fast kondensering)
« Senast ändrad: 14 november 2005, 19:55:16 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad milliwatt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
SV: Ackumulatortank
« Svar #10 skrivet: 14 november 2005, 19:46:10 »
Hej igen! nu börjar jag förstå fördelen med ackumulatortank ;D Att bli av med knäppningar och få en jämare temperatur är frestande.

Jag tror säkert att du har rätt "Maijckel" gällande COP och framledningstemp men jag förstår fortfarande inte varför det förhåller sig på detta sätt :-\ Men det är väl bara att acceptera.

Finns tid över i vinter ska jag nog också satsa på en ack, tank. Vi har inte så stora problem med ojämn temperatur men däremot knäpper det som sjutton vid den här årstiden innan värmenpumpen kommit igång på högvarv.

Mvh

Jens
Nibe 1110 . 190 kvm boyta och källare 115 kvm. Jordvärme, ca 250 m slang. Årsförbrukning ca. 15.000 Kwh.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Ackumulatortank
« Svar #11 skrivet: 14 november 2005, 20:54:43 »
Startförloppet ser ungefär ut som i denna länk http://www.lager.st/wilma/kWh.jpg

Har du motsvarande bild för VP stopp också vore det intressant att se. Vilken tid har skalan?

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!