Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Varför  (läst 13200 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
Varför
« skrivet: 22 februari 2011, 09:53:34 »

När man överväger installation av värmepump skall det räknas ekonomi och avskrivningstid till tredje decimalen.
Varför då? Man kan väl installera för att det är kul. För att man gillar tekniken.
En mark/bergvärmeinstallation  kostar väl sällan över 250 000 kronor.
Hur gör ni när ni köper bil?
Kollar ni avskrivningstiden även då?
.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varför
« Svar #1 skrivet: 22 februari 2011, 09:57:11 »

Hur gör ni när ni köper bil?
Kollar ni avskrivningstiden även då?
.

Ja.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Varför
« Svar #2 skrivet: 22 februari 2011, 10:04:27 »

När man överväger installation av värmepump skall det räknas ekonomi och avskrivningstid till tredje decimalen.
Varför då? Man kan väl installera för att det är kul. För att man gillar tekniken.
En mark/bergvärmeinstallation  kostar väl sällan över 250 000 kronor.
Hur gör ni när ni köper bil?
Kollar ni avskrivningstiden även då?
.

Det finns ganska många människor i det här landet som ligger på marginalen ekonomiskt, eller till och med är överbelånade. Att låna ett par hundra tusen till på toppen kan bli ödesdigert. Har full förståelse för att många vill optimera sin investering och är nervösa för att det ska bli fel.

Personligen har jag hyfsat stabil ekonomi, men för mig finns det samtidigt en utmaning i att göra bergvärmepumpen till en bra investering, just för att jag tycker tekniken är fascinerande och gärna tänker på miljön. Och tänk vad mycket färre frågor det skulle finnas att besvara på detta roliga forum om det inte fanns optimeringsvilja bland vp-köparna!
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad GregS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varför
« Svar #3 skrivet: 22 februari 2011, 11:11:30 »
Jag förstår inte frågan egentligen.
Anledningen till BVP är väl att spara in någon slant på uppvärningen och ha en mer "självgående" uppvärmningslösning och/eller ha mer miljötänk i uppvärningen.

Det är väl ingen som installerar BV för att det är en kul grej?
IVT GL C5, 100 borrat, värmer 145kvm 1-plan norr om Stockholm.
Förbr 2010(kWh inkl hh-el): Nov: 1794, Sept: 875, Aug: 621, Jul: 708, Jun: 589, Maj: 838, Apr: 1044 Drifttimmar(ca): VP 21300h, Tillskott 670h
Drifttimmar(ca 20120909): VP 25708h, Tillskott 796h

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varför
« Svar #4 skrivet: 22 februari 2011, 11:31:36 »
För många är bilen en leksak eller statussymbol, själv skulle jag aldrig lägga 250 kkr på en kärra.
En VP kan ju vara en leksak, men knappast en statussymbol att visa upp.  ;)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Varför
« Svar #5 skrivet: 22 februari 2011, 11:45:51 »

När man överväger installation av värmepump skall det räknas ekonomi och avskrivningstid till tredje decimalen.
Varför då? Man kan väl installera för att det är kul. För att man gillar tekniken.
En mark/bergvärmeinstallation  kostar väl sällan över 250 000 kronor.
Hur gör ni när ni köper bil?
Kollar ni avskrivningstiden även då?
.

Vem har sagt att man måste räkna som en galning. Jag kan räkna, men för min del räckte det med att fråga några grannar, hur många kWh de gjorde av med på sina värmepumpar och sedan jämföra det med min oljeförbrukning. Sedan var saken ur världen, ut med oljepannan och in med en elpanna plus värmepump och en halverad uppvärmningskostnad. Det behövs inga märkvärdiga beräkningar för att fatta ett sådant beslut.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Varför
« Svar #6 skrivet: 22 februari 2011, 12:01:25 »
Varför skulle det inte vara för en kul grej,Tror dom flesta som köper en ny vp eller en ny bil tycker det är roligt,men dom flesta tänker
på ekonomin i första hand(gäller framförallt vp) Men sen tror jag det handlar om bekvämligheter med skönt slippa hanskas med ved exp
eller laga bilar , Skäms inte något för jag köpte en ny bil förra året. ::)
« Senast ändrad: 23 februari 2011, 16:32:48 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad mbengtson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Varför
« Svar #7 skrivet: 22 februari 2011, 12:56:39 »

När man överväger installation av värmepump skall det räknas ekonomi och avskrivningstid till tredje decimalen.
Varför då? Man kan väl installera för att det är kul. För att man gillar tekniken.
En mark/bergvärmeinstallation  kostar väl sällan över 250 000 kronor.
Hur gör ni när ni köper bil?
Kollar ni avskrivningstiden även då?
.

Vilken typ av diskussion fiskar du efter med denna frågeställningen?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Varför
« Svar #8 skrivet: 22 februari 2011, 13:09:16 »

När man överväger installation av värmepump skall det räknas ekonomi och avskrivningstid till tredje decimalen.
Varför då? Man kan väl installera för att det är kul. För att man gillar tekniken.
En mark/bergvärmeinstallation  kostar väl sällan över 250 000 kronor.
Hur gör ni när ni köper bil?
Kollar ni avskrivningstiden även då?
.
Det är enkelt att kolla avskrivningstid på en värmepump. Den lönar sig. Men hur får man överhuvudtaget ihop lönsamhet på en bil ????
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Varför
« Svar #9 skrivet: 22 februari 2011, 14:42:32 »
Men hur får man överhuvudtaget ihop lönsamhet på en bil ????

Det är en fråga om hur man värderar olika saker i livet, allt värderas inte i kronor och ören. Även tid och bekvämlighet har sina värden.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Varför
« Svar #10 skrivet: 22 februari 2011, 14:44:40 »
När jag köpte min värmepump pratade säljaren rätt mycket om hur lönsamt det var.
Till slut blev jag så trött på det att jag var tvungen att berätta vad jag tyckte:
- jag köper VP för att det är kul inte för att det är lönsamt
- varför måste jag göra en lönsamhetskalkyl på ett VP-köp? Vem gör det tex inför ett bilköp?
- en VP-installation är inte lönsam (i alla fall inte bergvärme). Inte med de lönsamhetskrav som är vanliga inom industrin i alla fall!
- vem kan tro på lönsamhetssiffror framtagna över en period på 5-10 år eller längre? I alla fall inte så länge jag saknar garantier för reparations- och underhållskostnaderna under samma tidsperiod.

Sedan kan man inte komma ifrån att det är rätt trevligt att se elförbrukningen jämfört med innan. Fast man skall helst så fort som möjligt glömma bort installationskostnaden!

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varför
« Svar #11 skrivet: 22 februari 2011, 15:43:57 »
Jag skulle också vilja kunna okynnesköpa bergvärmepumpar för skojs skull :D

Naturligtvis måste man ha en, i alla fall ungefärlig, kalkyl på värmepumpsinköpet.
Funderar man på att byta ut en befintlig anläggning som annars skulle fungera många år till så bör man jämföra förbrukningsbesparingen i ett nytt system minus investeringskostnaden utslagen per år av livslängden, med nuvarande förbrukning. Finns inga pengar att tjäna låter man bli, annars är man troligen inte riktigt klok...

Har befintlig panna brakat ihop och nytt måste köpas, så jämför man på samma sätt en eventuell värmepumpsinvestering med alternativ som är billigare i inköp (men dyrare i drift)
Är investeringskostnaden större än förbrukningsbesparingen per år så ska man låta bli och istället köpa en okomplicerad elpanna el likn. Men vanligtvis blir det ju som bekant lönsamt med en värmepump. 8)

Att jämföra med bilinköp fungerar inte. Bil köper man av fler anledningar än strikt ekonomiska. Många av oss har bil/bilar utan att ha ett livsviktigt behov av det. Men hur många skulle köpa en bergvärmepump om det inte fanns ett uppvärmningsbehov, bara för att det var coolt att ha en? Upp med en hand nu. någon??
« Senast ändrad: 22 februari 2011, 15:47:02 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad HWS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Oxelösund
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varför
« Svar #12 skrivet: 22 februari 2011, 15:50:45 »
Inte kunde jag räkna hem installationen under min återstående livstid.
Men att huset fick en rejäl värmeinstallation, det var något!
På köpet har elräkningen minskat med nära hälften.
Långsträckt 1 1/2-plansvilla i Oxelösund. 200m² övre, 40m² nedre våning. Byggt 1975 - isoleringsstandart jämförbart med 1990talet. Har haft direktverk el. Total elåtgång då ca 20 000 KW/år. Konverterat till Optima 1100 med Kombimodul 300A/W samt installerat ett minivattensystem med Carrierfläktar Juli 2009.

Utloggad stanem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Varför
« Svar #13 skrivet: 22 februari 2011, 15:53:16 »
För min del var den ekonomiska faktorn inte speciellt intressant, pelletspannan fungerade bra och var billig i drift. Dyrt var mina ryggskott med sjukskrivningar et.c. Att sedan det inte vart så dyrt att installera bergvärmen var iofs trevligt men inte det viktiga, för mig handlade det om bekvämlighet. Jodå, några tusenlappar sparas det om året men avskrivningstiden blir nog längre än solfångarinstallationen 8).

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Varför
« Svar #14 skrivet: 22 februari 2011, 16:50:43 »
För mig var det bÃ¥de kul med VP och lönsamt. Jag sparar 25000 kr om Ã¥ret pÃ¥ elen, sÃ¥ min pumpen är betald pÃ¥ 5 Ã¥r och efter 10 Ã¥r har jag pengar till en ny om det behövs. Det behövs inga decimaler för att greppa det . Bil har jag bara för att Quinnan vill bli skjutsad hit och dit. Far hellre i bÃ¥t pÃ¥ havet  ^-^
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!