Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Bonazera
« skrivet: 18 december 2013, 22:59:47 »

Tack för den förklaringen och alla råd, Smurfen!
Har kollat på pannan och det är inte alls mycke jobb, avvaktar helgerna så får vi se om man kommer till skott.

Om det finns mera ideer i ämnet lyssnar jag gärna.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 18 december 2013, 21:37:21 »

Cirkpumpen i vp matar endast vatten mellan pannan och vp och ska gå endast när kompressorn går. Cirkpumpen till vedpannan matar vattnet mellan radiatorerna och pannan och går hela tiden. Eftersom vp måste känna värmen så den kan reglera start stopp aktiverar man buffert styr och monterar en extra givare i/efter vedpanna som gör så att vp kan hålla koll på tempen trots att interna cp står still. Eftersom du kommer få 2 separata kretsar kan du ha rätt delta på vp och kan stänga av raddarna helt om du skulle vilja det.
Skrivet av: Bonazera
« skrivet: 18 december 2013, 21:27:58 »

Du menar att jag ska bara mata genom pannan med öppen shunt och hjälpa till med pannans befintliga CP?
Cirkpumpen i VP orkar väl ännu sämre annars.
Tänker vi lika då?
 
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 18 december 2013, 20:19:38 »

Tycker det känns lite lyxigt att byta shuntmotor och troligtvis komplettera styren eftersom jag antar att du inte tänker elda ofta eftersom du tagit bort acktanken men annars är det nog den bästa lösningen.
Skrivet av: Bonazera
« skrivet: 18 december 2013, 18:58:49 »

Efter lite letande hittade jag EN rad i installationsguiden som säger att "reglerdatorn i VP  styr även en tillsatsshunt placerad efter den externa tillsatsen".
Framledningsgivaren skall även flyttas dit.

Det låter nästan lite för enkelt, antar att man får byta motorshunt och cirk pump vid pannan.

Det finns en principskiss på en systemlösning 2 i boken, tänkte lägga in den här men hittar inte den på nätet men den ser ut som det skulle funka.

(För övrigt tycker jag att Thermia är lite hemliga med sin grejer.
Nibe ser mera kundvänligt ut.)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 18 december 2013, 17:19:17 »

Beroende hur din shunt styrning funkar så får du endera ställa den på fullt öppen eller så kan den reglera efter inställd kurva som vanligt vid vp drift när du eldar så kommer den reglera som vanligt så länge du ställer tillbaka den på autoläge när du tänder upp. Vet inte riktigt hur buffert styr funkar men (tror) det är Thermias namn på att ha arbetstank och Extern givare till framledningen borde finnas en bättre förklaring i nån installatörs manual.
Skrivet av: Bonazera
« skrivet: 18 december 2013, 15:54:47 »

Tack leifa.k:
Den kanske man kan använda med lite modifiering då jag inte kör pool, golv, eller sol.

hawkeye99:
Det kanske skulle göra någon grad, kanske tillräckligt, men gillar inte suset, även om dom är skapligt tysta.
Ett klart alternativ!

Smurfen:
Om jag kör in VB i pannan kör man väl husets värme med pannans shuntautomatik, är det så du menar?
Hur jobbar då VP med den inbyggda regleringen?
Blir det samma inställningar där ändå med kurva o.s.v. om den bara jobbar mot pannan?
Hur funkar det hos dig med gångtider och inställningar på VP?
Buffert styr? Är det styrning av pannans CP och/eller shunt?
Har du nån skiss?
(Vedeldningen ligger längre o längre bort, men man vet aldrig, möjligheten måste finnas kvar.)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 17 december 2013, 20:37:14 »

Det skulle vara intressant att höra hur du eller någon annan har löst samkörning med vedpannan, gärna nån skiss eller ritning.

Först måste jag nog krana av mitt öppna exp.kärl så inte trycket från värmepumpens  trycksatta expansionskärl trycker ut vattnet.
Ska man köra in värmen från VP i toppen på pannan och ta returen från botten eller ska man gå in på fram o retur vid pannshunten?
Hur många kranar och backventiler behövs för att inte få oönskad rundgång eller kortslutning?
Som ni hör så är man lite vilse i pannkakan men det finns nog bra lösningar därute!
Kör in framledning från vp till toppen på pannan retur till vp från botten på pannan och koppla in dom så långt bort från shunten som möjligt och sätt bakventiler eller värmelås så inte för hett vatten vid eldning når vp. Ta bort det slutna exp kärlet och kör med ett öppet gemensamt. Ha shunten fullt öppen vid vp drift. Aktivera buffert styr i vp. Med mera vatten i systemet kommer vp jobba närmare börvärde och kan hålla sig inom bör +5 grader med ok start stop.
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 17 december 2013, 20:20:42 »

En fläktkonvektor på varje våning för att få ner framledningen och få lägre retur.   ev arbetstank om du har mycket start och stopp.
Men definitivt en fläktkonvektor på mellanvåningen.
Enrörssystem är av ondo. 
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 17 december 2013, 20:09:22 »

Så här har jag gjort. Acken (har bara en 800l kvar, utrymmesskäl) är central i systemet. Till acken kör jag vedpanna, bvp och solpaneler. Bvp:ns värmebärarpump går bara när bvp är i drift. Bvp tempgivare är flyttad från röret vid ack till acken, en bit från toppen. Fungerar bra.
Skrivet av: Bonazera
« skrivet: 17 december 2013, 19:28:12 »

Det skulle vara intressant att höra hur du eller någon annan har löst samkörning med vedpannan, gärna nån skiss eller ritning.

Först måste jag nog krana av mitt öppna exp.kärl så inte trycket från värmepumpens  trycksatta expansionskärl trycker ut vattnet.
Ska man köra in värmen från VP i toppen på pannan och ta returen från botten eller ska man gå in på fram o retur vid pannshunten?
Hur många kranar och backventiler behövs för att inte få oönskad rundgång eller kortslutning?
Som ni hör så är man lite vilse i pannkakan men det finns nog bra lösningar därute!
Skrivet av: gossen
« skrivet: 17 december 2013, 18:47:01 »

OK, tyvärr kan jag inte uttala mig om hur mycket det skulle göra i skillnad om du kör mot pannan iom att jag inte har testat att inte göra det.
Skrivet av: Bonazera
« skrivet: 17 december 2013, 17:09:07 »

gossen:
Ja, det ser ut som du har rätt!
1: Gör jag inte!
2: Helst inget fläktsus där vi är mest, på övriga våningar blir det varmt nog ändå.
3: Funderar på pannan som tank. Vad skillnaden kan bli av det tar jag gärna emot av er som kan räkna eller har erfarenhet av.
Jag har separat öppet expansionskärl till pannan så det går inte att köra genom den och med pannans CP, trycket och vattnet går upp i exp.kärlet.
Det måste göras en annan inkoppling till pannan.
Om jag ska elda får jag öppna och stänga fyra kulkikar manuellt.

Varför lägre delta?
Thermia har idealdelta 6-8 grader, antagligen för att VP ska jobba så bra som möjligt.

VP reglerar vad jag förstår efter returtempen från elementen mot inställda värden.
Det jag då ser på min VP är att framledningstempen ökar och därmed även trycket som kompressorn jobbar mot. Den tar mer energi, går tyngre men ger mindre effekt och sämre COP.
Hur det ser ut på papperet och hur mycket det gör uträknat vet inte jag, men det är inte optimalt.
Skrivet av: gossen
« skrivet: 17 december 2013, 15:16:21 »

För att återgå lite, frågan var:
Citera
När tempen är som vi vill ha det ligger delta-T på 11-12 grader.
Hur får jag ner deltat när det redan nu susar i systemet?

Varför vill du ha ner deltat? Ger ett delta på 11-12 grader några problem? Eller är det endast för COP optimering?

Vad jag kan läsa så har du testat det mesta och då ser jag bara tre alternativ.
1. Gilla läget
2. Installera fläktkonvektor i det rum som kräver hög framledning (det (motvilligt) kallaste rummet antar jag)
3. Använd pannan eller annan tank för att skilja på systemen, detta kommer troligtvis inte att göra temperaturerna ett dugg mer gynsamma ur COP hänsyn då lika varma vatten behövs men om det skulle vara så att värmepumpen har problem med deltat så kan det göra nytta. Att du redan har en panna som du verkar kunna koppla in endast genom att vrida två kulventiler talar för att det skulle vara enkelt att testa men jag vet inte hur systemet ser ut.

Jag tror att en enkel systemskiss skulle vara till nytta för att förstå hur det hänger ihop.
Skrivet av: Bonazera
« skrivet: 17 december 2013, 14:39:28 »

Har testat det också i alla möjliga varianter.
Skrivet av: SgtArdbeg
« skrivet: 17 december 2013, 14:05:33 »

Om du öppnar alla termostater, och istället stryper slingorna till källare och övervåning - vad händer då? Och sänker kurvan lite så mellanvåningen har bra temp?
Skrivet av: Bonazera
« skrivet: 17 december 2013, 13:33:10 »

Det sitter strypventiler på varje slinga i pannrummet, dom är helt öppna.

På varje våning finns det strypventil på ett av elementen, helt öppna, vet inte om det är första eller sista elementet.

Mätte deltat över radiatorn i hallen på mellanvåningen, c:a 1,5 grader, OK eller...?
Framledning enl. VP 49 grader, till elementet 42, vet inte där heller vilket element det är på slingan men det sitter en strypventil på kopplet där.
Svårt att mäta då tempen ändrar sig när VP går.
Skrivet av: SgtArdbeg
« skrivet: 17 december 2013, 12:19:57 »

Har du bara termostater på dina radiatorer, inga andra möjligheter till flödesjustering?
Skrivet av: Bonazera
« skrivet: 17 december 2013, 10:43:37 »

gossen:
Det är just den injusteringen jag gjort som resulterat i mitt höga deltaT!

Filtret är rent. Har även ett magnetfilter, undrar vad det är för tryckfall över det?

måle10:
Mina inställningar, hur ser dom ut?
Tempdiff VB: 8 grader, vid drift 10-12 grader
Tempdiff Brine: 3 grader, vid drift 3 grader
Starflöde: 10V
Minflöde: 4V
Full laddning: 57
Min laddning: 47

Integral: 130
Hysteres: 15
Max retur: 55
Startintervall: 20 minuter
Shunttid: 60 sek.

Gjorde en körning på prov med stängd slinga till övervåningen, gångtiden halverades och deltaT på 15 grader!

För mig tyder det på alldeles för lågt flöde av värmebäraren genom Värmepumpen.
Bättre men fortfarande lågt flöde när mitt system är normalt injusterat.

Ska försöka mäta deltat över raddarna idag.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 17 december 2013, 06:14:46 »

Hej! Titta i servicemenyn vad du har för inställningar på optimum menyn.Vilken tempdiff är den inställd på cirkulationdiff på värme (8grader) och vad står startflödet inställd på(7v).Annars kör du nog på för hög kurva och behöver nog trimma in systemet lite.

PS:Rådet är att få balans i systemet för det är inte bra om du har så stor diff för din cp kommer att varva mer för att uppnå 8 °Cdiff och risken är att differenstrycket blir för stort över radiatorventilerna.
Skrivet av: HansMarten
« skrivet: 16 december 2013, 21:32:59 »

Bra tanke Hjopek!
Skrivet av: Hjopek
« skrivet: 16 december 2013, 21:29:00 »

Och smutsfiltret ligger inte och stryper? Du har ju en Optimum, den ska väl klara av att hålla 8 graders skillnad på vb, att den ligger på 100% under drift indikerar ju också att något stryper, det brukar ju ligga runt 70%.
Enligt Thermia ska man ju göra rent filtret 2 ggr per år åtminstone i början, det får jag göra, det kan ju vara en bidragande orsak till strypning utöver termostaterna. Fast jag kan ha missat det i kommentarerna.
Skrivet av: gossen
« skrivet: 16 december 2013, 21:05:05 »

Jag skulle börja med att markera vad alla injusteringar är inställda på och sedan öppna alla för fullt och sänka kurvan rejält. Om något rum blir för varmt så kan man justera ner lite i taget där. Att anteckna ändringarna är ett måste annars har man snabbt justerat bort sig.

Jag kör förövrigt min värmepump rakt in paralellt över pannan med shunten helt öppen, det är säkert inte det bästa men det fungerar förvånansvärt bra, det jag ska ändra är så att det varmaste vattnet delas mellan toppen på pannan och radiator fram samt att returen från raddarna går direkt till vp, dessa ändringarna är bra för då får vp kallare vatten och elementen får varmare och störee del av totala volymen blir varm. Bör kunna ge något bättre cop samt längre stillestånd och gångtider  tummenupp
Skrivet av: Bonazera
« skrivet: 16 december 2013, 21:01:34 »

OK Smurfen, ska kolla det!
Nu blir det fika vid TVn.
Skrivet av: gossen
« skrivet: 16 december 2013, 20:59:33 »


HansMarten:
Jo, jag vet att om jag öppnar termostaterna så minskar bruset men då blir det för varmt i rummen!!

Då skall kurvan sänkas, eller kan du inte det idag pga andra rum då blir för kalla?
Skrivet av: HansMarten
« skrivet: 16 december 2013, 20:57:56 »

Japp men efter justeringen ska du sänka kurvan
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 16 december 2013, 20:54:00 »

Med kallast menade jag mellanvåningen alltså dom radiatorer som kräver högsta framledningen för att du ska få ok temp inne så kolla deltat på dom. Pannan funkar säkert bra som arbetstank med viss reservation för förlusterna genom skorsten men pluggar du igen skorsten så.
Skrivet av: Bonazera
« skrivet: 16 december 2013, 20:48:46 »

Oj nu blev det mycke! Hann inte läsa innan jag postade.

Smurfen:
Jag har ingen tank nu, bara pannan med 400 liter i med shuntautomatik och CP.
Skulle vilja använda pannan som arbetstank om det kan funka.

I de rum som är kallast är elementen bara lite jumma längst upp ock ganska kalla nertill
Vill inte ha varmare i dom rummen, alltså vill jag helst inte öppna termostaterna mer där.

Börvärdet min-fram inom parantes på displayen var 38 grader vid fram 49.
Jag har ettrörssystem och antagligen ganska lite vatten som cirkulerar i systemet.

HansMarten:
Jo, jag vet att om jag öppnar termostaterna så minskar bruset men då blir det för varmt i rummen!!
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 16 december 2013, 20:29:30 »

Såg nu att du redan har en tank sitter shunten kopplad till den ? har du laddomat 21 eller liknande mellan tank och panna ?
Skrivet av: Bonazera
« skrivet: 16 december 2013, 20:25:32 »

Förlusterna till skorstenen är inget problem som gossen skriver, däremot skall inkopplingen vara så att det funkar bra och enkelt.
Tar gärna tips på det!

Det hör väl ihop på nåt sätt att framledningen blir hög när VP jobbar mot för lite flöde eller...

Vi har bara haft -10 grader här ännu och då var det 52/41 på VB. Då hade jag kurva 33 och bara 20 grader i rummet. Höjd nu till 35.
Gångtiden/vilotid c:a 30/30 minuter mot ungefär 20/40 vid nollan.
Skrivet av: HansMarten
« skrivet: 16 december 2013, 20:24:52 »

Lyssna på Smurfen ovan, du måste öppna upp radiatorerna. Dina radiatorer jobbar inte bra med för högt delta, du utnyttjar alltså inte deras fulla värmeavgivande kapacitet. Vilket gör att du måste höja kurvan för att få varmt=högre framledning=sämre cop.

 Förslagsvis så börjar du med att justera samtliga exvis "ett halvt varv" , då behåller du deras inbördes balansering men med ett högre totalflöde. Sedan är det bara fortsätta...
Bonus är att du samtidigt slipper ventilsus ;)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 16 december 2013, 20:14:24 »

Förstår nog inte riktigt vad du menar Smurfen, har inte mätt deltat på den ostrypta slingan, inte på varje radiator heller, svårt mäta och dålig utrustning.
Släppa på strypningen??
Om du känner på framledning respektive retur till varje radiator framförallt i rummen där det blir som kallast så ska inte skillnaden vara för stor gissar att ca 5 grader är ok. Om skillnaden är mycket större är radiatorerna mycket strypta och flödet blir sämre samt att radiatorn lämnar lite lägre effekt och du behöver högre framledning för ok inne temp. När du har 49 grader fram i slutet av en värme körning vad ligger börvärde på då ? Har du lite vatten i systemet i förhållande till storlek på vp så kanske vp värmer mycket över bör och då är inte tempen på framledningen så illa.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 16 december 2013, 19:48:58 »

Hoppsan, 49 grader fram när det är noll ute och det i Falun där det kan bli kallt. Det var oväntat. Då förstår jag bättre önskan att få ner värmebärartemperaturen. Jag trodde värmekurva 35 innebar betydligt lägre framledningstemperaturer.

Hur fungerar det när det är ordentligt kallt? Klarar värmepumpen av att värma huset utan att den får arbeta vid så hög framledningstemperatur att högtryckspressostaten eller något annat säger ifrån? Frågan är om inte nivån på värmebärartemperaturen är ett större problem än högt delta.
Skrivet av: gossen
« skrivet: 16 december 2013, 19:43:35 »

Använd pannan som arbetstank, om du ändå inte eldar så ofta längre så är det bara att stoppa i en påse med isolering så är man av med eventuella förluster genom skorstenen.

Skrivet av: Bonazera
« skrivet: 16 december 2013, 18:30:53 »

Hej Roland!
Det susar på övervåningen oavsett deltaT.

Framledning vid runt nollan 49 retur 38 grader strax innan den stoppar.

Finns det nåt diagram på hur mycket det gör i COP?
Hur skadligt är det för kompressorn med "för hög" trycktemp?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 16 december 2013, 18:14:41 »

Om det inte susar i elementen när deltaT är 11-12 grader varför inte köra så? Jämfört med optimalt delta blir det inte så stor försämring i COP, det kan gärna inte handla mer än om några procent och det lär inte betala installation av arbetstank.

Vad är det för framledningstemperatur när det är t.ex. noll grader ute?
Skrivet av: Bonazera
« skrivet: 16 december 2013, 18:00:48 »

Förstår nog inte riktigt vad du menar Smurfen, har inte mätt deltat på den ostrypta slingan, inte på varje radiator heller, svårt mäta och dålig utrustning.
Släppa på strypningen??
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 16 december 2013, 17:53:37 »

Hur ligger deltat på raddarna som är ostrypt när det är kallt ute så det går på lite värme ? går det att släppa på strypningen på dom ?
Skrivet av: Bonazera
« skrivet: 16 december 2013, 17:49:04 »

Suset i sig spelar mindre roll, det är det höga deltat som jag tycker oroar om kompressorn får jobba med onödigt högt tryck och sämre COP som följd.

Skulle helst strypa ännu mer i källaren och då ökar väl deltat ännu mer!
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 16 december 2013, 17:42:55 »

Klart det går att använda vedpannan och förlusterna kommer pannrummet till godo men det blir nog troligtvis en hel del förluster genom skorsten så jag skulle nog skaffa en tank ändå och en strömsnål cp. Om man behöver tank eller inte beror på hur bra man vill att det ska funka sus i raddarna tycker vissa är ok och vissa bygger bort det.
Skrivet av: Bonazera
« skrivet: 16 december 2013, 17:32:03 »

Sänker jag kurvan blir det kallare på mellanvåningen där vi är mest.

Rumbör 21 grader men vi har och vill ha 22 grader.
Blir det bättre om jag höjer till 22 och sänker kurvan?

Arbetstank!
Anade nästan att det förslaget skulle komma.
Jag har som du Smurfen min vedpanna med egen CP kvar, VP är dockad parallellt till pannan med kulkikar. (Har ännu inte eldat sen VP installationen).
Skulle man kunna använda pannans 400 liter som arbetstank?
De största värmeförlusterna från pannan kommer ju pannrummet tillgodo, samtidigt som kompressorn kanske går lite mer effektivt, eller tänker jag tokigt.
Inkopplingen måste väl modifieras men det finns det väl lösningar på!

Enligt röris skulle jag inte alls behöva någon tank, är det han som räknat fel då?
Skrivet av: Hjopek
« skrivet: 16 december 2013, 17:06:28 »

Vad är rumbör satt på?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 16 december 2013, 17:00:25 »

Skaffar en arbetstank med separat cp till rad kretsen tummenupp
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 16 december 2013, 16:45:34 »

Sänker kurvan?
Skrivet av: Bonazera
« skrivet: 16 december 2013, 16:32:53 »

Jag har ett delta-T mellan 9-12 grader på värmebäraren!
Thermia Optimum 10, 220m borra, uppvärmd yta 300 kvm totalt.
Ettrörssystem med en slinga per våning och öppna strypventiler.
I källaren och på övre våningen är en del termostater strypta för att vi inte behöver/vill ha så varmt i en del rum. Källaren runt 18 grader, övre plan 19 grader.
På mellanvåningen är alla öppna, 22 grader.
Kurva 35, förskjutning 1,2,1. Köldbärare in 4 ut 0 grader.
CP för VB går 100% vid drift. Det vill susa i elementen på övre plan!
Om jag har alla termostater i huset öppna ligger delta-T på 8-9 grader men då blir det för varmt i huset.
När tempen är som vi vill ha det ligger delta-T på 11-12 grader.
Hur får jag ner deltat när det redan nu susar i systemet?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!