Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur dra rören till golvvärmen?  (läst 1612 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johanwe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur dra rören till golvvärmen?
« skrivet: 12 oktober 2011, 13:04:20 »
Har en Nibe 1245-8 som jag kommer att använda dels till gamla radiatorer men även till golvvärme. Enligt vad jag lyckats läsa mig till måste jag har en extra shunt till golvvärmen, har därför tänkt att beställa en ECS 41. Men hur bör man koppla in den? Sätter man in T-rör på tur och retur bara eller ska man göra på något annat sätt? Anledningen till att jag funderar är att vattnet tar väl den enklaste vägen där det är minst motstånd och med en halvstängd shunt så blir ju vägen med minst motstånd via radiatorerna.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Hur dra rören till golvvärmen?
« Svar #1 skrivet: 13 oktober 2011, 00:30:46 »
Jag gick på min golvvärme från radkretsen med T-kopplingar och en mindre separat cirkpump till golvvärmen, funkar bra.

Kompletterar. Har även en rumstermostat i golvvärmestyrningen.
« Senast ändrad: 13 oktober 2011, 19:31:25 av leifa.k »
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Hur dra rören till golvvärmen?
« Svar #2 skrivet: 13 oktober 2011, 05:53:38 »
Har en Nibe 1245-8 som jag kommer att använda dels till gamla radiatorer men även till golvvärme. Enligt vad jag lyckats läsa mig till måste jag har en extra shunt till golvvärmen, har därför tänkt att beställa en ECS 41. Men hur bör man koppla in den? Sätter man in T-rör på tur och retur bara eller ska man göra på något annat sätt? Anledningen till att jag funderar är att vattnet tar väl den enklaste vägen där det är minst motstånd och med en halvstängd shunt så blir ju vägen med minst motstånd via radiatorerna.

Hela vitsen med en shunt är ju att kunna reglera värmen. När shunten stänger ska det heller inte vara lika stort flöde. Blir det för litet flöde, som du beskriver i sista meningen, kommer shunten öppna lite.
Finns lite trådar om detta i VVS, Radiatorer Golvvärme.
Sök efter ECS eller ECS-40.
Mina erfarenheter med endast en liten yta golvvärme, är att man klarar sig kanonbra utan shunt.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad johanwe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur dra rören till golvvärmen?
« Svar #3 skrivet: 13 oktober 2011, 09:47:32 »
Hela vitsen med en shunt är ju att kunna reglera värmen. När shunten stänger ska det heller inte vara lika stort flöde. Blir det för litet flöde, som du beskriver i sista meningen, kommer shunten öppna lite.
Finns lite trådar om detta i VVS, Radiatorer Golvvärme.
Sök efter ECS eller ECS-40.
Mina erfarenheter med endast en liten yta golvvärme, är att man klarar sig kanonbra utan shunt.

Ok, ja det skulle ju vara kanon att kunna slippa shunten. Anledningen till funderingen i min sista mening var att jag funderade på risken att inte få värme alls till golvvärmen med en halvstängd shunt om man man bara sätter in ett t-rör så att det går "för lätt" för vattnet att bara gå vidare till radiatorslingan.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Hur dra rören till golvvärmen?
« Svar #4 skrivet: 13 oktober 2011, 11:40:23 »
Om just du klarar dig utan shunt eller inte, är jag långt ifrån kompetent att svara på.

En shunt är ju inget som stänger eller öppnar egentligen. Den är ju en variabel ventil som varierar sitt inflöde mellan ett kallt (returen) och ett varmt (stigare) inlopp och har ett utlopp (till c-pump och vidare till i det här fallet golvvärme).
När shunten "öppnar" för värme, så får cirkulationspumpen suga i sig mer vatten ur den varma ledningen (radiatorslingan) och mindre sin egen retur. När shunten "stänger" för värme kommer den släppa igenom mer av det svala returvattnet och mindre av det varma.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 641
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!