Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Sverkele
« skrivet: 22 september 2013, 20:28:50 »

Ja, inte litar jag på mig själv inom elektronik.  :o
Skrivet av: Brinnerstark
« skrivet: 22 september 2013, 20:24:56 »

Ja, tyvärr verkar det så.
Du kanske kan ta dit en elektriker som dubbelkollar först.
Skrivet av: Sverkele
« skrivet: 22 september 2013, 17:17:25 »

Har nu lyckats få upp locket till anslutningarna på kompressorn. Tog bort kablarna och meggade direkt på kompressorns stift mot jord. Resultatet blev samma som förut, 0Ω. Bara att beställa offerter nu då.  :(
Skrivet av: Sverkele
« skrivet: 22 september 2013, 11:03:20 »

Kablarna som jag har mätt på går direkt till kompressorn, eller till en kopplingsdosa som sitter på kompressorn. Är det någon som vet hur man får upp en sådan kopplingsdosa? Hittar inga skruvar så jag antar att det är någon snäpp/klick historia. Men det är trångt så att det skulle underlätta om jag visste var snäppena sitter.
Skrivet av: Sverkele
« skrivet: 22 september 2013, 10:44:48 »

Japp, antar att det är 0 Ω då, dock ingen nolla.
Visst handlar det om pengar, dem är ju inte gratis direkt. Och den jag den vi har är ju inte någon ungdom längre...  :'(
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 22 september 2013, 10:41:32 »

Antingen visar den 0 ohm alltså korslutning, samma som om du håller ihop mätpinnarna. Eller så visar den "oändligt" alltså ingen kontakt alls, samma som om du håller mätpinnarna i luften. Eller någonting mitt emellan och då får du ett värde (ohm)...
Om den visar 0 när du mäter mellan kompressorns matning och jord är kompressorn med största säkerhet defekt.
Det skulle kunna vara en kabel som ligger i kläm mot jord någonstans, men det är osannolikt.

Skrivet av: Brinnerstark
« skrivet: 22 september 2013, 10:40:27 »

I slutändan handlar det om pengar.
Pumpen börjar bli till åren samt att dagens pumpar är mer effektiva.
Köper du "bara" en ny kompressor kanske något annat havererar om ett år eller två.
Ser jag till mig själv skulle jag nog köpa en helt ny pump, men det är ett val som bara du kan göra.
Skrivet av: Sverkele
« skrivet: 22 september 2013, 10:26:25 »

Den visar ju skalan och MΩ, men ger liksom inget utslag, inga värden.
En annan fråga nu, om kompressorn verkligen är rökt. Ska jag köpa 1. Ny kompressor, 2. Ny kylmodul, 3. Ny värmepump? Den jag har är tillverkad 2002 och har nog varit i bruk sen -03 eller -04.
Skrivet av: Brinnerstark
« skrivet: 22 september 2013, 10:19:06 »

Med bleck menar jag att i kopplingsplinten direkt på kompressorn sitter det 3 st bleck som kortsluter lindningarna i det "bortre" änden.
Om du meggar utan att ta bort dem meggas alla lindningar på en gång. (vilket inte spelar någon roll i ditt fall)
Du får reda på att det är kortis till jord i någon lindning, men inte i vilken.
Jag kan dock tycka det är märkligt att instrumentet inte visar något alls.
Visas absolut ingenting på displayen?
Skrivet av: Sverkele
« skrivet: 22 september 2013, 10:15:09 »

Okej, jag ska skruva bort lite täckplåtar så att jag ser kompressor och anslutningar. Tar hit en elektriker i veckan för säkerhets skull, som får kontrollmäta. Tack igen för all hjälp!
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 22 september 2013, 10:05:26 »

Är det "kortis" mellan lindningarna och jord så är det inget mer att mäta, då är motorn trasig. Var bara säker på att ledningen du mäter på verkligen går direkt till motorn.
Skrivet av: Sverkele
« skrivet: 22 september 2013, 09:30:37 »

Ja, eller samma, jag får inget värde alls, men det är samma som när jag lägger proberna/probarna(?) mot varandra och mäter. Men "Svenske Kocken" skrev att man kan mäta upp kompressorn, innan man kan konstatera att den är slut. Läs några inlägg bakåt. Och jag undrar hur man mäter enbart lindningarna? Alltså, hur gör en kunnig elektriker innan han köper ny kompressor?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 22 september 2013, 09:17:51 »

Sådär har jag gjort, och får inget värde alls, precis som när jag lägger proberna(den svarta och röda) mot varandra.

Om du får samma värde när du mäter som när du kortsluter instrumentet så har du kortslutning i kompressorn. Är du säker på att det är samma värde?
Skrivet av: Sverkele
« skrivet: 22 september 2013, 09:06:29 »

Jag har provat alla, 250v-500v-1000v
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 22 september 2013, 08:59:24 »

Vilken spänning mätte du med?
Skrivet av: Sverkele
« skrivet: 22 september 2013, 08:57:18 »

Jag har använt en 'megger', alltså en megohmmeter.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 22 september 2013, 08:44:46 »

Har du använt en 'megger' eller en vanlig multimeter?
Skrivet av: Sverkele
« skrivet: 22 september 2013, 08:43:33 »

Sådär har jag gjort, och får inget värde alls, precis som när jag lägger proberna(den svarta och röda) mot varandra. Men vad är det för något bleck då? Nu vill jag kontrollera om kompressorn är trasig eller inte. Vill såklart veta varför jfb bryter, men det verkar vara något med kompressorn.
Skrivet av: Brinnerstark
« skrivet: 22 september 2013, 08:10:17 »

Du ansluter isolationstestaren med den svarta till jord och den röda till en av lindningarna (Faserna) i kompressorn.
(Förutsatt att du skall leta efter ett jordfel)
Man mäter en lindning i taget, så om motorn är kortsluten med bleck, så måste du ta bort dem först.
Jag vet inte hur det ser ut på din kompressor.

Ställ in "meggern" på 500V eller 1000v och håll testknappen intryckt tills ett värde visas på displayen.
Då det rör sig om en trefas AC-motor bör värdet i detta fall vara oändligt, en del instrument visar då en symbol som en liggande kringla.
Skrivet av: Sverkele
« skrivet: 21 september 2013, 23:09:08 »

Jag är inte snål, utan tycker bara att det är intressant med el och vill lära mig/förstå hur det fungerar. Är själv mekaniker och jobbar ihop med ett gäng elektriker som med största sannolikhet kan hjälpa mig att mäta kompressorn. Så enbart kompressorns lindningar, mäter man mellan faserna då eller?
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 21 september 2013, 22:45:03 »

Att isolationsmäta är enkelt det är bara att se till att det ENBART är kompressorns lindningar som är anslutna till "meggern" och läsa av och tolka värdet. Vad jag tycker är att är man det minsta osäker tar man hem någon som kan, det kostar en slant men att byta en kompressor (som inte är felande) kostar många gånger mer. Litar man på att man "vet" vad man sysslar med då är det bara att byta.
Skrivet av: Sverkele
« skrivet: 21 september 2013, 20:32:01 »

Hur mäter man upp en kompressor då? Är det invecklat?
Skrivet av: Sverkele
« skrivet: 21 september 2013, 20:01:03 »

Okej, jag förstår. Mm, får ta hem någon som kan mäta och se vad han säger.
Tack för hjälpen iaf.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 21 september 2013, 19:40:41 »

Felet är inte så stort att strömmen hinner bli så stor att säkring eller motorskydd löser, det är helt OK och JFB gör sitt jobb när den hindrar skadan från att bli så stor att fara kan uppstå. Men innan du byter kompressor kanske du ska ta hem någon som kan mäta upp kompressorn. Jag skulle aldrig nöja mig med en "felsökning" via ett forum.
Skrivet av: Sverkele
« skrivet: 21 september 2013, 19:21:06 »

Okej, så då är det kortslutning i kompressorn alltså?
Bara att köpa ny? Är det rätt och riktigt att jfb slår ifrån, utan att motorskydd löser eller någon säkring slår ifrån?
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 21 september 2013, 19:14:26 »

Du kan ha ett jordfel som en vanlig summer inte "orkar" att tränga igenom pga den låga spänningen den mäter med. När man mäter med högre spänning "orkar" strömmen gå igenom felstället. Det är därför man måste använda en "Megger".
Skrivet av: Sverkele
« skrivet: 21 september 2013, 18:57:12 »

Okej, vid kortslutning får jag som förut, inget värde alls. När jag mäter i luften, alltså ingen kontakt alls så står mätaren i topp och texten "OL" i displayen. Men borde man inte få signal om man "summrar" mellan fas och jord då?
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 21 september 2013, 18:49:49 »

Får du inget utslag har du kortslutning eller oändligt motstånd (beroende på instrument) mätningen sker momentalt, lägg ihop mätproberna och mät så ser du vilket värde du får vid kortslutning sära sedan på proberna och mät så ser du vilket värde du får vid oändligt motstånd. Motståndet borde vara betydligt högre min ca 1000 ohm/volt dvs 230 kohm
Skrivet av: Sverkele
« skrivet: 21 september 2013, 18:38:41 »

Men vad innebär det? Tokkortis i kompressorn eller vaddå?
Finns det något annat i hemmet som man kan prova instrumentet på, bara för att se att det inte är handhavande fel? Något som inte går sönder när man skickar in 250-500 eller 1000v?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 21 september 2013, 18:28:49 »

När jag mäter på detta viset får jag oändligt motstånd.
Jag tror resultatet betyder att kompressorn inte är isolerad längre.
Var kortslutningen sitter är svårare att lista ut, ta hem en elektriker innan du byter ut kompressorn bara, det kan ju vara nått enklare fel.
Skrivet av: Sverkele
« skrivet: 21 september 2013, 17:25:05 »

Jag vet inte om jag gör något fel, men jag får inget utslag alls.
Har nu provat MΩ-250V, MΩ-500V och MΩ-1000V. Plus på fas och minus på jord. Nollan bortkopplad. Tar det lång tid att mäta? Jag menar ska man hålla inne knappen länge innan man får något resultat?
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 21 september 2013, 16:44:36 »

Vilken spänning mäter instrumentet med? Det måste mäta med min 250 Volt men helst 500 eller 1000V om man ska kunna se ett jordfel och vara "säker" på resultatet.
Skrivet av: Sverkele
« skrivet: 21 september 2013, 16:19:22 »

Okej, nu har jag lånat hem ett instrument (bättre än det jag hade).
Slog ifrån arbetsbrytare, och kopplade bort inkommande nolla.
Sedan har jag lossat kompressorns jord och tre faser. Ställde instrumentet på 400kΩ och mätte mellan jord och fas1, fas2, fas3 och resultatet blev 9,45kΩ mellan varje fas och jord. Har jag gjort rätt? Och isf. vad betyder resultatet?
Skrivet av: Håkke
« skrivet: 20 september 2013, 20:30:36 »

Det har du helt rätt i, MEN det betyder INTE att det läcker ström i nog stor omfattning bara för att nolla och jord ligger ihop ute i anläggningen. OM motståndet mellan i den grupp som har jordfel är högre än motståndet i den grupp som belastas kan det mycket väl hända att JFB inte löser ut. Det pga det då INTE flyter ström genom jordfelet. Det sker i första hand om faserna är jämt belastade eller om belastningen totalt är låg och man har liten ström som går genom nollan. Belastar man då en fas mycket och får en "sned" belastning brukar jordfelet ge sig till känna och JFB löser ut.

Jag antar att det var det som hände hos mig (hög belastning på en fas) ; när vi körde tvättmaskinen (enfas) sköt jfb så jag bröt säkringen. Dagen efter sköt samma jfb när vi körde diskmaskinen och den sköt endast när värmeslingan i diskmaskinen gick igång.   Orsaken: Trasigt störfilter i tvättmaskinen som orsakade avledning mellan jord och nolla.  Bröt bort nollan till tvättmaskinen och sen blev allt stabilt. 

Mao behöver det i TS fall inte nödvändigtvis vara fel i värmepumpen som får jfb att skjuta.
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 19 september 2013, 19:08:27 »

Det vore kul att höra vad det var för fel och hur det löstes.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 17 september 2013, 17:23:35 »

Det har du helt rätt i, MEN det betyder INTE att det läcker ström i nog stor omfattning bara för att nolla och jord ligger ihop ute i anläggningen. OM motståndet mellan i den grupp som har jordfel är högre än motståndet i den grupp som belastas kan det mycket väl hända att JFB inte löser ut. Det pga det då INTE flyter ström genom jordfelet. Det sker i första hand om faserna är jämt belastade eller om belastningen totalt är låg och man har liten ström som går genom nollan. Belastar man då en fas mycket och får en "sned" belastning brukar jordfelet ge sig till känna och JFB löser ut.
Skrivet av: Brinnerstark
« skrivet: 16 september 2013, 16:30:01 »

Barton3000, du har fel i frågan om JFB. En JFB behöver inte alls bryta för att jord och nolla ligger ihop det är först när det flyter ström mellan nolla och jord som överstiger JFBs utlösningström. Det KAN ske som du säger så fort nolla och jod ligger ihop MEN det kan även gå dagar, ja veckor, utan att JFB löser. Det är helt beroende på hur belastningen ser ut och vart i anläggningen felet sitter. Om däremot en fas får kontakt med jord (med ett så stort motstånd att säkringen inte löser ut) löser JFB omedelbart ut om strömmen övergår 30 mA (vanligast kan även vara 10 mA och 300 mA)
Jag hävdar å det bestämdaste att en jordfelsbrytare löser direkt om jord och nolla ligger ihop någonstans efter JFB
Hus ska den annars kunna mäta skillnaden mellan vad som skickas ut och vad som kommer tillbaks?(om nollan och jord är förbundna)
Du påstår att när tillräckligt hög ström flyter mellan nolla och jord, löser jordfelsbrytaren ur.
Det är ju när all ström som skickades i fasen inte kommer tilbaks i nollledaren som den löser ur. (mer än 15-30mA läcker till jord istället)
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 16 september 2013, 10:23:45 »

Jag vet inte vad du menar med att ström skulle komma in i nollledaren från grannen?
Det finns ingen möjlighet för det.
Det skulle innebära att nollledaren i ditt hus har mindre motstånd till jord än den anslutna jordledaren i matande elnät.

Precis, har man kortslutning i huset mellan nolla och jord så kan ström komma in via nollan som i sin tur kan lösa ut en JFB.
Nära till grannen, långt till transformatorn...
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 15 september 2013, 20:08:10 »

Jag kanske får förklara att jag med opponent menar en person som har en från mitt perspektiv avvikande syn på saker och ting.
Och har denne fel i sak tar jag mig friheten att påpeka att så är fallet. Att sedan det mesta av vad denne skriver är helt korrekt gör inte att jag avstår att påpeka rena felaktigheter.
Skrivet av: Brinnerstark
« skrivet: 15 september 2013, 19:06:09 »

OK, då är det nog ett rimligt antagande att grannen kan skicka in lite ström i nollan, om nollan inte är jordad, vilket kan leda till att JFB löser utan att det finns nån last på någon av faserna.
Jag vet inte vad du menar med att ström skulle komma in i nollledaren från grannen?
Det finns ingen möjlighet för det.
Det skulle innebära att nollledaren i ditt hus har mindre motstånd till jord än den anslutna jordledaren i matande elnät.
Det är nog den enda möjligheten att det skulle kunna ske. (Kanske skulle kunna hända men jag har aldrig hört talas om det.)

Om allt är normalt så är det tänkt att fungera så här:
Strömmen går ut i fasledaren, runt i kretsen och kommer tillbaks i nollledaren. (JFB mäter hur mycket som går ut och vad som kommer tillbaks)
Sedan går den tillbaks via matarkabel och fördelningar i elnätet till transformatorns nollpunkt som är förbunden till jord, via ett stort jordtag.
(oftast ett jordspett eller en stor nergrävd kopparplåt)
Nästan alla matarkablar från din elleverantör är av den äldre TN-C typ, bara 3 faser och en penledare. (Ingen nolla)
Nollan tas ut först i din central.
Idag om du skulle få en ny matarkabel nedgrävd till huset är det standard men en kabel av typ EKKJ eller FKKJ 4x10/10 mm2, (Nollan med alltså)
Men det är först på senare år man har börjat med det.

En annan liten detalj om JFB som många inte är medvetna om (Många tror att den skyddar mot allt)
Är att den inte skulle lösa ur om du skulle ta 2 spikar och peta in dem i vägguttaget.
Du själv har ett högt motstånd i kroppen och jordfelsbrytaren skulle tro att du är en last som vilken som helst.
Ström går då ut i fas-ledaren, genom din kropp och tillbaks i noll-ledaren. (JFB löser inte)

Jag försöker bara dela med mig lite information till de som vill ha den, jag behöver inga kommentaren från någon "Opponent"
Detta är bara grundläggande information men för de utan kunskap om el kan det kanske vara nyttigt att ta del av den.

Man kan ju alltid hoppas att någon finner det nyttigt.


Skrivet av: Brinnerstark
« skrivet: 15 september 2013, 18:35:55 »

Mitt tonläge brukar vara en produkt av "opponenternas tonläge". Och vem som har fel eller rätt tycker jag att andra får avgöra, jag tar mig bara friheten att efter bästa förmåga rätta till ev "felaktigheter" som skrivs.

Bara det att du ser mig som en "opponent" och inte någon som vill hjälpa till "efter bästa förmåga" som du själv skrev tidigare, säger en hel del.

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 15 september 2013, 15:16:03 »

Jord och nolla är alltid separerade i en installation som har jordfelsbrytare (TN-S system)
TN-S där S står för "separerad" noll-ledare
TN-C där C står för Combined eller kombinerad nolla/jord "PEN-ledare"

Jag tänker inte lägga mig i mer då "Svenske Kocken" har en mycket överlägsen ton och alltid tycker att han vet bäst. (Trots att han inte gör det)

Tack för mig

OK, då är det nog ett rimligt antagande att grannen kan skicka in lite ström i nollan, om nollan inte är jordad, vilket kan leda till att JFB löser utan att det finns nån last på någon av faserna.

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 15 september 2013, 15:13:34 »

Där mätte jag först motståndet, kommer inte ihåg nu men det var en jäkla massa ohm. Vad jag förstår så var det bra? Om jag har ett litet motstånd där mellan fas och jord så tyder det då på att det finns någon liten förbindelse mellan fas och jord och därför löser jfb?

Nu vart jag tvungen att kontrollmäta på min VP för att vara 100.
Min mätare visar oändligt motstånd på alla mätområden när jag kollar mellan fas och jord på kompressorn.
Så får du ett värde där på din mätare så gissar jag att det är där problemet är, kompressorn.
Ta hem en elektriker som får kolla upp var felet sitter, har du tur så slipper du byta kompressor...
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 15 september 2013, 15:06:51 »

Jag kan inte låta bli att lägga mig i!
Svenska Kocken
En jordfelsbrytare löser ur direkt och går inte ens att få till om jord och nolla ligger ihop någonstans i installationen.
Det krävs ingen last alls för att den skall lösa ur.
Vid flera tillfällen där jag installerat jordfelsbrytare så går det inte att lägga till den innan man hittat vart nolla och jord ligger ihop.
Även om du så har en kabel som är ansluten i centralen men inte inkopplad i andra änden och säkringen frånslagen så löser JFB direkt om du skulle klippa av kabeln.

Inte nödvändigtvis.

En granne fick installerat JFB i sitt hus och det fungerade bra tills han började använda motorvärmaruttaget han hade i carporten. Det var ett gammalt dubbelt uttag i lättmetallkapsling.

Jag kollade hur det var kopplat, och det visade sig att jord och nolla var hopkopplade i uttaget och när jag separerade dem fungerade det OK. JFB:n löste alltså inte ut förrän det blev last i uttaget.

Hemma hos mig löste en av JFB:erna ut direkt jag satte i trefasproppen till en stor Esab MIG-svets jag hade lånat, utan att svetsen var påslagen. Det visade sig att jord och nolla var hopkopplade i svetsen, antagligen för att den som kopplat inte visste var han skulle göra av nollan. Svetsen var en trefassvets utan nolla. Efter att ha kopplat bort nollan i svetsen och proppen fungerade även den utan problem.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 15 september 2013, 14:08:27 »

Mitt tonläge brukar vara en produkt av "opponenternas tonläge". Och vem som har fel eller rätt tycker jag att andra får avgöra, jag tar mig bara friheten att efter bästa förmåga rätta till ev "felaktigheter" som skrivs.
Skrivet av: Brinnerstark
« skrivet: 15 september 2013, 13:32:25 »

Förklaringen kan vara att jord och nolla inte är ihopkopplat i elcentralen.
Vad jag förstår så kan det vara så i nyare installationer?
I så fall kan ström läcka in i nollan från anläggningar runtomkring.
Jord och nolla är alltid separerade i en installation som har jordfelsbrytare (TN-S system)
TN-S där S står för "separerad" noll-ledare
TN-C där C står för Combined eller kombinerad nolla/jord "PEN-ledare"

Jag tänker inte lägga mig i mer då "Svenske Kocken" har en mycket överlägsen ton och alltid tycker att han vet bäst. (Trots att han inte gör det)

Tack för mig
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 15 september 2013, 10:42:15 »

Jag tror att felet ligger i VP MEN det kan även vara nått annat.
Mellan jord och alla andra elektriskt ledande trådar ska motståndet i princip vara näst intill oändligt. Är det inte det så har du ett jordfel och då löser JFB. Men för att vara säker på att det verkligen är i VP som ev fel är måste man bryta strömmen på säkerhetsbrytaren/pumpens huvudbrytare SAMT koppla ur inkommande nolla.
Skrivet av: Sverkele
« skrivet: 15 september 2013, 10:24:01 »

Okej, du tror inte felet ligger i Värmepumpen utan att det bara är den som får bägaren att rinna över? Typ?
Skrivet av: Sverkele
« skrivet: 15 september 2013, 10:21:06 »

Hej!
På värmepumpen måste man mäta motståndet mellan fas och jord efter driftkontaktorn.
Mäta mellan inkommande fas och jord kommer inte funka om kontaktorerna inte ligger till (och det gör de inte om arbetsbrytaren är ifrån).

Där mätte jag först motståndet, kommer inte ihåg nu men det var en jäkla massa ohm. Vad jag förstår så var det bra? Om jag har ett litet motstånd där mellan fas och jord så tyder det då på att det finns någon liten förbindelse mellan fas och jord och därför löser jfb?
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 15 september 2013, 10:15:39 »

Förklaringen kan även vara att jord och nolla ligger ihop i "utkanten" av anläggningen. Är belastningen då låg går strömmen inte till jord genom det felstället utan genom den nolla som "apparaten" är ansluten till. Det pga att strömmen alltid tar den "lättaste" vägen och det är betydligt "lättare" att "flyta" genom en kort ledning än en som kanske är 30 + 30 meter. Ökar däremot belastningen kommer så småningom en så stor ström att flyta genom "felstället" att JFB känner av det och löser ut. Jag har vid ett flertal tillfällen upplevt just det, det kan fungera under dagar och veckor men när lasterna ökar reagerar JFB. Det skulle gå att skriva en hel liten bok om hur och varför, men det får bli ett annat projekt  :)

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!