Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stort avstÃ¥nd mellan pump och beredare  (läst 951 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad THE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Stort avstånd mellan pump och beredare
« skrivet: 24 januari 2009, 05:40:10 »
Planerar för installation av bergvärme. Jag har tänkt mig en lösning med pump och separat beredare. Dels för att slippa oljud vid sovrummet, dels för stort varmvattenbehov. Det blir ca 8 meter mellan dessa enheter.

Hur stora blir förlusterna med denna placering?
Vilken typ av rör bör jag använda mig av mellan pump-beredare? Bör de isoleras?

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: Stort avstånd mellan pump och beredare
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2009, 14:10:16 »
Koppar rör.
Förlusterna beror på hur kraftigt du isolerar rören.
Med väl isolerade rör behöver värme förlusterna inte bli så stora.
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Stort avstånd mellan pump och beredare
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2009, 14:45:08 »
Ja, rören bör isoleras. I så fall blir det inga förluster att tala om, om man nu ska se det som förluster. Ibland låter folk rören vara oisolerade, för att bidra till att värma rummet de är dragna i.
Är rören dragna inomhus, bidrar ju eventuella värmeförluster till uppvärmningen, man ser ju inte värmetappet över radiatorerna som någon förlust.

//Ronnie
« Senast ändrad: 24 januari 2009, 15:33:04 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad THE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Stort avstånd mellan pump och beredare
« Svar #3 skrivet: 24 januari 2009, 17:22:35 »
Rören är dragna innomhus. Jag syftade på sommarhalvåret då enbart vv produceras. Då vill man ju inte att rummet ska värmas upp. Det var en leverantör som rekomenderade oisolerade plaströr då de leder värme sämre än kopparrör. Vet inte vad era synpunkter är kring detta är? Sc:,h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!