Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Idag blev min Optima 600 modifierad av IVT  (läst 3400 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Idag blev min Optima 600 modifierad av IVT
« skrivet: 13 februari 2008, 19:37:47 »
Igårkväll kl 21 ringde en firma på uppdrag av IVT och ville komma och modifiera Optiman idag. Blev mycket fundersam eftersom det inte var min installatör så jag dubbelkollade detta noga.
Dessutom ville jag ju veta vad som skulle göras.

Det som gjordes var tre saker:
1. Med hjälp av en specialtång klämdes byspassröret på kompressorn ihop på ett antal ställen med syftet att minska flödet.
2. Hetgasgivaren isolerades
3. Expansionsventilen justerades

Hos mig sket det sig på trean. Ventilen började läcka köldmedium så nu måste den bytas, systemet tömmas och återfyllas. Detta planeras att utföras på fredag.

Syftet med denna modifiering verkar vara att fixa problemet med att kompressorn ibland skär. Min skar i mitten på november och den blev bytt inom 14 dagar. Nu får jag vänta 2 dagar. Känns lite surt för nu är det 100% eltillskott som gäller liksom när jag väntade på ny kompressor. Det som är positivt är att det skedde inom garantin.

Bakomliggande problem på Optima 600 är vad jag har hört att kompressorn kan skära under avfrostning vid vissa temperaturintervaller. Jag antar att det har att göra med att man nu väljer att strypa flödet i bypassröret?

Det som är mycket positivt är att IVT tar sitt fulla ansvar. TACK IVT! Dock hade jag gärna sett ett brev där IVT förklarade vad man vill göra och varför. Som det hanteras nu skapar det bara en massa misstänksamhet och en massa frågor.
« Senast ändrad: 13 februari 2008, 21:47:39 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad FLKR

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Idag blev min Optima 600 modifierad av IVT
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2008, 21:08:47 »
Min havererade Optima 600 blev också "fixat" på samma sätt..."montören" hade dock med ett brev från IVT som förklarade varför han var där.
Det roliga var att pumpen stod stilla pga. havererad kompressor och bara några dagar efter montören var där blev min Optima 600 (enl. avtal med ÅF) utbytt till en Optima 900.

FLKR
IVT Optima 900 med 290 A/W & 100 l volymtank, installerad i september 2007. Villa byggd 1969  (i Blekinge) 93 m2 med 93 m2 inredd källare, nya treglas isolérfönster (2007).

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
SV: Idag blev min Optima 600 modifierad av IVT
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2008, 23:16:31 »
Nr 1 var mycket intressant då jag har ett stor problem med den där korkade lösningen. Som i mitt fall funkar skit rent ut sagt.
Jag har ett i sammanhanget mycket stor temperatur förlust från VBut till framledningen, och det jag kommit fram till är att jag har ett stor flöde av returvatten till framledningen. Jag måste köra VP-pumpen på högsta hastighet och systempumpen på lägsta för att få så liten förlust som möjligt. Och detta ska ju enligt de visa vara helt fel. Trots den hastighetsskillanden så tappar jag 4grader i den där bypassen.

Lösningen jag planerar är att sätta en magnetventil på bypassen, som styrs via växelventilerna. När AWn gör radiatorvatten så ska bypassen vara helt stypt, och vid VV produktion så öppnas magnetventilen och radiatorvattens strömmar genom bypassen.

Tanken som slagit mig är dock varför de inte gjort någon liknande konstruktion från början, i stället för att ge sig på en bypass med rätta längder och tjockleker osv för att få rätta flöden. Extra kostnaden för en magnetventil är ju försumbar i sammanhangen vid produktion.
Detta väcker även tanken att en ventil lösning kanske inte är bra av någon anledning, någon som har en tanke?

/T
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Idag blev min Optima 600 modifierad av IVT
« Svar #3 skrivet: 14 februari 2008, 11:28:56 »
Vänta lite nu....

Strypningen som gjordes var i VP på ett rör som innehåller köldmedia.

Dvs inte inne i själva elpannan . Jag har för övrigt samma symtom som du, men inte tänkt så mycket på det.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
SV: Idag blev min Optima 600 modifierad av IVT
« Svar #4 skrivet: 14 februari 2008, 19:31:17 »
Ahh...sorry. Missförstod en aning.  ;)
Tänkte på det efter jag postat, att du bara skrev Optiman...men men..
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Idag blev min Optima 600 modifierad av IVT
« Svar #5 skrivet: 18 februari 2008, 22:16:29 »
Dåså, imorse byttes expansionsventil och torkfilter. Tog lite mer än en timma. Får kolla i loggern så allt funkar som förut.

Nu vill jag verkligen ha ett problemfritt ägande som sparar pengar!
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Uddo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Idag blev min Optima 600 modifierad av IVT
« Svar #6 skrivet: 19 februari 2008, 12:17:30 »

Erik,

Har du kunnat se om maskinens effekt verkar stämma med kapacitetsdigrammet?

mvh Uddo
1 plan med källare (95+95m²) 1959
1997: Olja. - 4 m³.
2004: Olja intrimmat. - 3 m³.
2005: Olja + Beg. LVP. - 2m³ + 6000 kWh 
2007: 0,91m3 Olja + 14746 kWh.
2008: CTC Ecoel 1550 + EcoAir 107. - 16098 kWh (VP prod 21313 kWh)
2009: 21581 kWh (VP prod 21560 kWh)

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Idag blev min Optima 600 modifierad av IVT
« Svar #7 skrivet: 19 februari 2008, 12:31:17 »
Nej inte ännu.

Dock konstaterar jag att T11 (förångaren) har ökat rejält tillsammans med att dT har ökat minst 2 grader vilket kanske kan betyda att effekten har ökat? Om detta beror på modden från fabrik eller ny expansionsventil kan jag inte säga.

Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=17956.0
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!