Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1245 + Android + Wifi  (läst 18493 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ceke73

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 + Android + Wifi
« Svar #45 skrivet: 09 februari 2012, 08:19:54 »
Som jag skrev i den andra tråden så är det ett grundläggande problem med hur lagringsmedia kontrolleras. Ett filsystem kan/bör bara accessas direkt från EN kontroller (mjuk-/hårdvara i datorn/usb-minnet). Man kan ju ställa sig frågan varför man kan dela ut en disk till flera datorer om det är så. Svaret är enkelt: Då sköts all kontroll av den utdelande datorn. Problemet med att dubbelmontera USB-minnen eller minneskort är att man inte gör det via minnets kontroller, utan att man går direkt på filsystemet. Då blir det direkt problem. Så, även om man skulle få det att funka hjälpligt (som jag och några andra tydligen lyckats med) så är det inte en lösning att rekommendera.

Samma problem finns med NAS och externa diskar. Det går aldrig att komma åt samma disk via både USB och nätverk, i alla fall har jag inte sett någon produkt som tillåter det. Förmodligen för att det skulle kräva att de hackar om sättet den arbetar genom USB.

Just nu sätter jag mitt hopp till denna:
http://infinitec.com/ium_drive/features.php

Den är beställd och kommer förhoppningsvis inom en vecka. Jag gissar att mottagaren av data (i detta fall en dator) tar kontroll över allt på ett sätt som gör att problemen med vanliga USB-minnen försvinner.

Ã…terkommer när jag testat! Infinitecs "minneskort" kostar $139 + frakt, men funkar det sÃ¥ är det ju värt pengarna. I sÃ¥ fall fÃ¥r vi väl ha en app-tävling här  ^-^

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe 1245 + Android + Wifi
« Svar #46 skrivet: 09 februari 2012, 09:11:42 »
Så länge telefonen bara läser från minnet så borde det inte vara några problem. Grundproblemet tror jag är att Niben inte skriver till filen förr än man avslutar loggningen och det löser du inte med Infinitecs minneskort...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ceke73

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 + Android + Wifi
« Svar #47 skrivet: 09 februari 2012, 10:14:21 »
I princip har du rätt, men det beror lite på hur det är implementerat. Om man så mycket som petar på en fil (även om den är klar och stängd) från telefonen så går det inte att ändra i den från USB-enheten längre. I alla fall inte i de tester jag gjort med datorn inkopplad på USB istället för värmepumpen. Exakt vad som händer vet jag inte, men funkar dåligt gör det i alla fall. I detta specifika fall med NIBE:n så bör man kunna läsa gårdagens logg utan att pajar dagens. Loggar för fullt nu för att se hur det går.

Utloggad j0h4n4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 + Android + Wifi
« Svar #48 skrivet: 27 februari 2012, 10:20:08 »
Hur går det med detta har du fått igång android multimount eller infinitec?

Utloggad ceke73

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 + Android + Wifi
« Svar #49 skrivet: 27 februari 2012, 20:50:45 »
Hej igen!
Har fått mitt Infinitec-minne nu, men det visade sig vara ett problem med det. Det är främst framtaget för att dela ut från dator till annan enhet (t.ex. TV eller mediaspelare), så den delar ut rooten som "read-only" och en underkatalog som "Upload", som alltså klienten (i detta fall värmepumpen) kan skriva till. Problemet är ju att NIBEn vill skriva i rooten och det går alltså inte.

Har dock förklarat problemet för killarna på Infinitec (med motiveringen att jag håller på att utveckla en trådlös datalogger-produkt.... vilket ju kanske inte är helt sant), så de har lovat att kika på om det är möjligt att skeppa en annan programvara till mig. Detta kan dock ta lite tid, så vi får se när jag dyker upp här igen med fortsättning på historien.

Med Android-luren eller andra "multi-mount"-lösningar tror jag det är tvärstopp. Det är helt enkelt livsfarligt att vara inne och pilla i ett filsystem som någon annan enhet (i detta fall USB-pinnen) kontrollerar.

Toshiba släpper dock ett minneskort under våren som kan bli intressant (Flash Air), förutsatt att det inte bara är en variant på EyeFi.

Fortsättning följer....

Utloggad j0h4n4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 + Android + Wifi
« Svar #50 skrivet: 28 februari 2012, 18:43:46 »
Ok det var ju synd! Håller själv på att gräva lite i detta återkommer om jag hittar nått trevligt.

Pelle1024-1

  • Gäst
Pelle1024-1
SV: Nibe 1245 + Android + Wifi
« Svar #51 skrivet: 01 december 2012, 09:22:13 »
Du gjorde samma sak som jag förra julen, men jag hade en rootad telefon och kunde läsa av pannan ungefär var 3 min. Telefonen skickade ett SMS med data eller andra event. Man kunde frÃ¥ga om status via SMS etc. Tyvärr fungerade det inte tillräckligt bra, fick inte telefonen att ladda, sÃ¥ den dog efter ett dygn, dÃ¥ jag tömt batteriet...  ...den laddade i början men jag tror att den slutade ladda när pannan startade kompressorn eller om det var när elpatronen gick in.
Tricket var att göra mount/unmount, så SD-kortet var w/r från pannan, men bara r från androids synvinkel. När jag gjorde mount/unmount så fick jag tag i den senaste filen. Finns säkert något lättare sätt där man flushar filen och öppnar den igen.
En annan egenskap jag sprang in i var att pannan inte skrev till kortet innan den hade tillräckligt med data för att fylla ett helt block, så jag satte pannan på att logga på sekundnivå.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!