Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Borrdjup  (läst 8573 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad asingh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Borrdjup
« skrivet: 24 april 2007, 15:42:25 »
Hej!

Imponerande forum det här, redan lärt mig mycket men behöver kunna mer.

Står precis i begrepp att skriva på för bergvärme. Min fråga rör borrdjupet:

Vi har sen tidigare en vattenbrunn på tomten, i den brunnen är vattnet ca. 20-25 ner för tillfället. Förra sommaren hade vi också problem med att vattnet sinade i hålet.
Bergvärme installatören har offererat ett borrdjup på 150 meter (utan vetskap om grundvattennivån i befintligt hål) och enligt honom krävs ett aktivtdjup på 130 meter (CTC EcoHeat 8,5). Således är det offererade borrdjupet på gränsen till otillräckligt och jag vill naturligtvis ha lite marginaler.

Vid senaste samtalet med installatören rekommenderade han att man fyller hålet med sand till en kostnad av ca 6500 kr. Vilket är bäst att borra ytterligare 20 meter (totaldjup 170 meter) eller att följa installatörens råd och sandfylla hålet?

Tacksam för hjälp!

Hälsningar
Amrit

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Borrdjup
« Svar #1 skrivet: 24 april 2007, 17:16:02 »
hur mycke energi kommer du plocka ut? (hur mycke energi kommer huset att dra, eftar bergvärmeinstalatione, nu när du inte kommer att snåla på värmen som du gjort tidigare)

alltså husets energi åtgång idag + det extra du tror att du kommer göra av med (dom flästa höjer värmen i några eller alla rum)

jag skulle ha borrat 190 m
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
SV: Borrdjup
« Svar #2 skrivet: 24 april 2007, 20:32:55 »
Hej Amrit

Jag är personligen för djupa hål (som du ser i profilen). studs

Min motovation (stämmer inte om man räknar besparing kontra ränta men elen blir antagligen snabbare dyrare än räntan går upp). ;D

- Hålet skall du ha i minst 100 år. Det är dyrt att i efterhand (om det alls går) att fördjupa ett hål.
- Du har marginal för det mesta, dåligt med vatten, du bygger till, du har varmare inne, ungarna blir tonåringar och tripplar din vv förbrukning etc.
- Djupare hål=> färre watt utaget per meter => varmare brin in till pumpen som ger ökad verkningsgrad, dvs du kan spara ca 8% per grad varmare Brine....
- Huset blir mera värt med ett bra hål.
- Pumpen går med lägre gas temperatur och borde då hålla längre.

PÃ… den negativa sidan finns ???
- Borrkostnad
- Brine Cirk pumpen måste gå på högre effekt.

Lycka till

Mvh

Peter :)


Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

Utloggad Hällman

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Holmsund, UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borrdjup
« Svar #3 skrivet: 06 maj 2007, 15:40:50 »
Jag har för 18 månader sedan investerat i bergvärme och jag anser att du inte kan borra för lite.

Lägg på några tusenlappar och förläng borrhålet till minst 200 meter. Gärna så långt det går med en slang. Den slangen jag valde klarar 220 meter per borrhål.

Jag blev rekomenderad att borra 2x140 meter av VVS-firman men de som skulle borra åt mig tyckte 2x180 meter så jag gick på det. Jag värmer 355 m2 och på 18 månader har pumpen gått på tillsats i 65 timmar och då bor jag uppe i Umeå. Garaget värms också till 24 grader året om (ombyggt kallgarage).

Lycka till

/Anders

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Borrdjup
« Svar #4 skrivet: 08 juni 2007, 15:05:57 »
hmmm.. fylla hÃ¥let med sand för 6500 eller borra 20 meter till. Dags att räkna lite. normalt 250/m borr djup  ger 250x20 = 5000kr vilket ger 5000kr < 6500kr. välj själv vad du vill göra jag skulle spara 1500 kr :)

Men om det inte är så att du måste titta på varenda krona så borra 200 m. (det gjorde jag), NOTERA att du inte kan räkna hem denna "över" i ngn kalkyl, utan bara för attt vara söker på att du inte borrat gör klen. Eller för att kunna byta upp till en storlek större VP.

Men det hade varit kul och veta dina förbrukning uppgifter... det blir liksom lättare i rådgivningsfrågan.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Thors

  • Säljare/tekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Rörteknik
SV: Borrdjup
« Svar #5 skrivet: 12 juni 2007, 10:13:23 »
Hej!

Det går givetvis att beräkna borrdjupet genom dimensioneringsprogram men en riktigt bra och enkel formel är denna.

Vp ut effekt: 8,5kW
SPF (årsvärmefaktor) : ca 4,0 beroende på lokal medeltemp.

8,5/4 = 2,125.

Driftenergi medel: 2,125
Energiurtag från berg: 8,5-2,125 = 6,375kW

Effekt/meter i berg ca max 40W beroende på bergart.

160m*40W = 6,4kW

Kom ihåg att det är bara i granit man kan ta ut så mkt som 40W/m, va noga med att kolla upp bergart innan ni beräknar.

Mvh/ Andreas Thors
Jobbar som säljare/tekniker inom mark/berg/sjö värmepumpar.
Tre års yrkesutbildning samt högskoleutbildad inom energiteknik med inriktning på värmepumpar och kyla.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Borrdjup
« Svar #6 skrivet: 15 juni 2007, 20:58:29 »
Varför skulle man fylla med sand?

Visst, du kan eventuellt få lite bättre värmeledningsförmåga i snad, men med lite tur har du ett visst vattenflöde åt något håll i din borra (om du inte fyller med snad) som tillför energi från intilliggande berg... sand kan kanske vara bra, men utan sand kan vara bättre med lite tur.
Jag skulle borrat djupare och inte fyllt med sand.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borrdjup
« Svar #7 skrivet: 18 juni 2007, 00:10:32 »
Nu börjar även jag förstå kopplingen mellan olika pumparsverkningsgrad och borrdjup.
Tack för ekvationerna, Thors!!  studs

Med dessa som underlag kan jag nu räkna ut djupet själv. Vill samtidigt förbereda borrhålet för framtida och bättre pumpar, då den om sisådär 15-25 år behöver bytas ut. (så att jag då slipper att borra igen! 8)) Men vilket COP har vi om 20 år. Någon som vågar ha en uppfattning? Hur har det utvecklats genom åren tidigare?

Jag antar att värdet 40W/m förutsätter stillastÃ¥ende vatten i berget, men visst är det som sÃ¥ att  vattnet i allmänhet flödar in och ur borrhÃ¥let varför det i allmänhet gÃ¥r att ta ut mer än 40W/m? Eller har jag missat nÃ¥got?

Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Borrdjup
« Svar #8 skrivet: 18 juni 2007, 08:18:31 »
40 W/m, det beror på var i Sverige man bor. I norra Sverige är det för högt. Tycker det är väl högt i mellersta Sverige också. Bör ge -2 grader på ingående köldbärare baserat på mina erfarenheter (ca 31 W/m) och det är för lågt för att vara lönsamt på sikt.

Varje grad högre temperatur pÃ¥ köldbäraren ger ca 2,5 % bättre verkningsgrad, inte 8 %. Sen kan man spara lite till genom att pumpens högre kapacitet (ca 4 % per grad) ger mindre behov av tillsatsel. Vad det senare ger i praktiken beror pÃ¥ dimensioneringen, vid hög effekttäckning betyder det inte sÃ¥ mycket. Det är ju ändÃ¥ litet behov av tillsatsel. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Borrdjup
« Svar #9 skrivet: 18 juni 2007, 08:58:57 »
Hej, jag har gjort en liten beräkning med Nibes mjukvara.

Bergart Granit (3.47 W/mK)
Inkommande KB = 0°C

Kiruna 26 W/m
Piteå 27 W/m
Umeå 35 W/m
Sundsvall 38 W/m
Gävle 41 W/m
Sthlm 44 W/m
Göteborg 48 w/m
Malmö 51 W/m

Hoppas det kan hjälpa någon!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Borrdjup
« Svar #10 skrivet: 18 juni 2007, 10:22:16 »
Jag tycker nog de där siffrorna är rätt höga. Jag tar ut max ca 30 W/m enligt Thors formel (Sundsvall) och har haft min 0 ºC på KB-in, jag skulle inte vilja ha kortare borrhål.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Borrdjup
« Svar #11 skrivet: 18 juni 2007, 10:43:01 »
Kanske har du inte granit i berget, eller kanske tar du ut mer effekt än du trodde vid beräkningen eller så har du långt till berg och/eller grundvatten?

Fast visst, se dessa siffror som "maxvärden" för de olika orterna om ni vill ligga på 0 grader inkommande KB
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Borrdjup
« Svar #12 skrivet: 18 juni 2007, 11:19:31 »
Kanske har du inte granit i berget, eller kanske tar du ut mer effekt än du trodde vid beräkningen eller så har du långt till berg och/eller grundvatten?

Nja, jag vet att berget är 9 meter ner och att det fanns mycket vatten där, jag kan nog inte ta ut mer effekt än vad VP:n tillåter. Då återstår bergart, vilket jag inte har en aning om, men det finns granit, gnejs och porfyr i området.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Borrdjup
« Svar #13 skrivet: 18 juni 2007, 13:20:27 »
Hur vet man att brinetermometern visar rätt? Det är ju en förutsättning för att kunna få rätt antal w/m. Visas dessutom endast hela grader blir det ännu större felmöjlighet.
Satte in en industritermometer i dykrör på min Nibe 1215 8,5. Det visar sig skilja 2 grader mellan den och Nibes visning. Vilken visar rätt?
Jag har 7,0 grader ( Industriterm.) in om jag kör obelastat med obetydligt energiuttag (Örebro)Nibe visar 9,0.
Någon som har någon bra metod att få "rätt" värde?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Borrdjup
« Svar #14 skrivet: 18 juni 2007, 13:35:43 »
Sedan du väl borrat hålet är det ju lite sent att fixa det...

Termometrarna visar nog ofta lite fel, en utanpåliggande isolerad givare kan säkert visa 1-2 grader för varmt (om du kör brinepumpen) jämfört med en termometer i dykrör.
Mätningen måste naturligtvis göras på samma sida om värmeväxlaren för att resultatet skall bli rätt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!