Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp oss välja!  (läst 1812 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wiik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Hjälp oss välja!
« skrivet: 29 januari 2009, 23:13:29 »
Hej!

Vi har precis köpt ett hus som tidigare värmts upp med direktverkande el och takvärme. Förbrukningen har jag ingen aning om men mycket ström går det, och jag har inte tänkt att ha kvar systemet, utan det skall bort.

Huset är på 110 kvm + 60 kvm där jag på 110 kvadraten tänkt lägga in vattenburen golvvärme och på dom 60 kvm i ekonomidelarna tänkt sätta in 4 element (ett i varje "skrubb").

Huset är ett trähus med hyfsat gamla tvåglasfönster, byggt i ett plan på betongplatta i början på 80-talet. Mitt i huset finns en kamin som kommer användas som mysfaktor. Huset ligger i Årjäng (Värmland) och vi är två vuxna och två barn som kommer att bo där.

Frågan som jag skulle vilja ha hjälp att svara på är: Skall vi välja en berg värmepump eller en luft/vatten- värmepump? och hur är kostnaden fördelade på respektive system gällande inköp och drift.

Ha det gott!


Utloggad Wiik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp oss välja!
« Svar #1 skrivet: 04 mars 2009, 23:07:54 »
Undrar lite vad jag gjorde för fel?? Inte ett ynka litet inlägg på min fråga!

Var väll bra det kanske och fick leva efter devisen "själv är bästa dräng"

Jag har kommit fram till följande (i runda slängar)

- Lägg inte in golvvärme om du inte har en isolering under plattan som är minst 30 cm. Är huset byggt på 70-80 talet så har du troligtvis inte det. Hur vet man? Borra och se efter!

- Vatten/luft är billigare att installera, vilket verkar vara den ända fördelen. Sen dra den 20-30% mer i energi, för lite oväsen och är ful att se på.
- Bergvärmen är som sagt lite dyrare att installera men drar mindre och syns inte alls.

Vi kommer installera 13 st element som drivs av en bergvärme pump, vilken skall vara förberedd för solvärme. Är det månne någon på detta forum som vill vara med och lägga pris på hela kalaset?
 

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Hjälp oss välja!
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2009, 23:30:21 »
Thumbsup Härligt jobbat. Kolla Rickards offerttjänst om du vill få hjälp med detta. Undertecknad förutsätter att du är novis, det lönar sig bättre! Nej skämt å sido Wiik

Luft/vatten är billigare nu helt klart, har du lite framförhållning så är mark, berg, sjö-värme förmodligen billigast och enklast för den delen. räkna med +30 % dyrare insats för bergvärmepump, och motsvarande siffra på luft/vatten -30%. På väldigt kort sikt tjänar du lättare in Luft/Vatten men på längre MYCKET tveksamt! IMO
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad zx12r

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp oss välja!
« Svar #3 skrivet: 04 mars 2009, 23:31:41 »
Konstigt att ingen svarade...
Tror du gör rätt i att satsa på bergvärme. Det är bra om man har förutsättningar för det.
Du kommer att göra en helrenovering av värmesystem i och med att du kör direktel. Jag tror att bergvärme höjer husvärdet mer än luft/vatten. Finns det bara berg så kör hårt och lycka till... Kolla bara med grannar om de vet hur långt det är till berg, det kan bli dyrt om berget ligger långt ner. Foderrören är dyra.

Mvh Thomas

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp oss välja!
« Svar #4 skrivet: 04 mars 2009, 23:47:43 »
Får be om ursäkt...

att jag inte läst ditt inlägg förut. Men kan konstatera att du gjort en utmärkt egen analys.
På forumet finns en offerttjänst som många har använt med framgång.

Kan ge några kommentarer, men du har nog tänkt på dem redan:

-Huset är ju inte jättestort, men verkar inte sådär speciellt bra isolerat? En L/V skulle vara tänkbar, men jag vet av erfarenhet att det kan bli ganska många dagar neråt -10 ºC i västra Värmland. Under -10 ºC duger en LV inte mycket till. Jag räknar själv med helårsvärden - LV 50 öre/kWh, LL 40 öre och Berg/jord 30 öre. (Elpatron är som jämförelse 1.20) Fyra personer drar en del VV, och det är ju inte LV pumparnas starka gren på vintern.

-För bergvärme/jordvärme kan du göra ROT avdrag med halva arbkostnaden. (Kom just ett klargörande från Skatteverket om borrning). Men risken är naturligtvis (som alltid) att borrarna skruvar upp priset nu.

-Kanske skulle du fundera på att sätta in en liten LL i ekonomidelen, om du har en någorlunda öppen planlösning där.? Du kan sannolikt spara 4 element, borra 40m mindre och välja ett nummer mindre bergvärmepump. Lilla Toshiban kanske du kan få för cirka 20.000kr och den hänger med en bit under -20 ºC. Dessutom kan du reglera värmen i ekonomidelen separat från övriga huset och kan få bättre luftcirkulation.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!