Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: vilken ska man köpa Q heat eller srk 25zfx-sa  (läst 6176 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tisa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
vilken ska man köpa Q heat eller srk 25zfx-sa
« skrivet: 03 oktober 2009, 19:05:48 »
som sakt vilken ska man köpa en srk 25zfx-sa som har några år på nacken eller den nya Q heat,
srk 25 skulle jag få för 16" med montage eller 21" för en QHEAT 660,eller något annat förslag,har en enplansvilla med öppen planlösning på110 kvm,då jag är novis på detta ämne så behöver jag någon att fråga
Mvh tisa

Utloggad MatsGBG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: vilken ska man köpa Q heat eller srk 25zfx-sa
« Svar #1 skrivet: 03 oktober 2009, 22:49:28 »
Hej,

Jag skulle ha satsat på ME:n men när du jämför med MH 25:an så är ju 630:n närmare i effekt. Jag baserar mitt val helt på de kommentarer de olika maskinerna har fått av folk här på forumet. MH:n har fått en försvarlig del kritik bl.a. om avfrostning (verkar som det beror lite på var man bor om detta är ett problem, värre längre norrut). ME maskinerna får mycket bra kritik.
ME maskinerna är ju inte nya utan har funnits ett år på marknaden.

Utloggad tisa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: vilken ska man köpa Q heat eller srk 25zfx-sa
« Svar #2 skrivet: 04 oktober 2009, 08:02:35 »
ja kanske det,har ju inte fått nå pris på Q heat 630 ,kanske räcker med den?den borde vara något billigare,annars så skiljer det 5000 på dom eller är man dumsnål som tänker så?

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: vilken ska man köpa Q heat eller srk 25zfx-sa
« Svar #3 skrivet: 04 oktober 2009, 08:49:47 »
ja kanske det,har ju inte fått nå pris på Q heat 630 ,kanske räcker med den?den borde vara något billigare,annars så skiljer det 5000 på dom eller är man dumsnål som tänker så?
5000 i skillnad måste gå att pruta ner ordentligt (för du menar väl skillnad på ME Q-heat 630 och 660).
skillnaden i inköp är inte alls sÃ¥ stor...och 660 är betydligt värre när det blir riktig kallt  ;)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad tisa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: vilken ska man köpa Q heat eller srk 25zfx-sa
« Svar #4 skrivet: 04 oktober 2009, 09:53:24 »
kanske formularede mig lite konstigt,jag menade skilnaden i pris (5000kr) mellan Q heat 660 och
srk 25zfx-sa,eller är man snål som ens funderar på att köpa en srk 25,eller kanske kolla på en 630,660 är kanske lite för stor för mitt hus som är på ca110 kvm,vet inte om det spelar så stor roll om man över dim lite,för srk 25 har en max kapacitet på 5,2 kw och 630 ligger på 6,3 kwoch 660 på 6,6 kw,som sakt är novis och inte rik.

Mvh tisa

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: vilken ska man köpa Q heat eller srk 25zfx-sa
« Svar #5 skrivet: 04 oktober 2009, 10:15:03 »
Kapasitet vid +7 grader säger egentligen inte sÃ¥ mycket dÃ¥ man inte behöver speciellt hög effekt om det inte blÃ¥ser rakt igenom huset förstÃ¥s  ;)
Vilken ni då bör välja beror på hur många kvadratmeter ni tror er nå, hur fastigheten är isolerad samt vart i landet ni bor.
Om ni skriver vart ni bor och lägger till hur hög elförbrukning ni har idag så får ni säkert massor med förslag på vilken ni ska välja.


Nedan är lite effekter från energimyndigheten vid olika temperaturer utomhus

Modell                 effekt vid -7          effekt vid -15

SRK25                  2,9kw                   2,2kw
FD25VABH             4,0kw                  3.2kw
FD35VABH             5.2kw                   4.3kw

 
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tisa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: vilken ska man köpa Q heat eller srk 25zfx-sa
« Svar #6 skrivet: 04 oktober 2009, 10:56:33 »
jag bor i syd västra dalarna(ludvika)köpet huset i juni månad,så det jag vet är detta,myrsjöhus öppen planlösning ca110kvm,byggt -75, standart isolerat,fasad mexitegel,beräknad elförbrukning
20000kw,direkt verkande el,har bott 2st älder personer före mig,som sakt Q heat 630 eller660 eller en srk25zfx-sa som är ca 5000kr billigare än 660,

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: vilken ska man köpa Q heat eller srk 25zfx-sa
« Svar #7 skrivet: 04 oktober 2009, 18:13:40 »
Som TS skrev...det handlar om planlösning...dvs hur stor yta av huset du kan täcka med en VP.
var elradiator som tvingas gå in för att pumpen inte orkar är en förlust som snabbt äter upp besparingen på pumpen.
men en monsterstor pump är meningslös om inte värmen letar sig utanför hallen där den sitter.   huvuddunk

gÃ¥r kanske att testa med en tillfällig värmekälla pÃ¥ ett antal kw där du tänkt dig pump-placeringen.  stäng av värmen i övriga huset och se hur värmen sprider sig  ;)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: vilken ska man köpa Q heat eller srk 25zfx-sa
« Svar #8 skrivet: 04 oktober 2009, 18:19:48 »
går kanske att testa med en tillfällig värmekälla på ett antal kw där du tänkt dig pump-placeringen.

Byggfläkt t ex.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Nettovärmepumpar

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nettovärmepumpar
    • www.nettovarmepumpar.se
SV: vilken ska man köpa Q heat eller srk 25zfx-sa
« Svar #9 skrivet: 05 oktober 2009, 19:29:29 »
ZFX är ju gammal nu och även ZGX, nästa -SA heter ZIX vet inte när den kommer men ZIX-S finns redan.

Talar ju nu i egen sak men!
Har själv en ZFX-S och två ZGX-S och har nu monterat en ZIX (inte hos mig då, går ju inte att leva på att montera alla hemma hos mig men själv är jag enormt nöjd med just MHI)

Zix har fyra spjäll och är fyrkantigare med en frontlucka som går ut och öppnar, riktigt fräck men utedelen är ful med lågt placerat klistermärke med MHI och en jättestor dekal med serienr osv. Just 25:an har ungefär 5,22 i cop och 20: har otroliga 5,71 i cop (orkar inte kolla exakta siffror nu).

Säger ju kanske inte så mycket man har då dragit ned effekten ytterligare, 25:an ger 4,7kw och det lär ju ge högre cop.
Fortfarande mycket tysta och fina med en stor innedel vilket är bra om den nu bara får plats.

Hur som helst ZFX känns nu som mycket gammal i jämförelse med Q heat spelar dock ingen roll men hur kommer plötsligt en ZFX fram flera år efter att den ersatts av ZGX och strax ZIX?
"To be or not to be" Hamlet!
"Do be do be do be" Frank Sinatra!

Utloggad tisa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: vilken ska man köpa Q heat eller srk 25zfx-sa
« Svar #10 skrivet: 05 oktober 2009, 20:50:21 »
var faktisk på rättviks marknad och där stod det en och sålde sådana,han har väll kommit över något lager vad vet jag,vet att dom den har några år på nacken,lutar nog åt en Q heat 630

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!