Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: s1326 ingen värme  (läst 2355 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Epedersen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
s1326 ingen värme
« skrivet: 01 januari 2014, 23:41:50 »
Hej alla,

Konstigt fel jag fått på min nya pump, har först nu haft tid att installera den, och får inte den att ge värme,

Detta är den ordningen jag följd för att installera den ( vet att man inte får, så folk som bara vill påpeka detta behöver absolut inte skriva i tråden )

1. Efter att ha vakummsugit ca 2 timmar kollade jag att trycket stod på minus 1 bar, stängde då kranen på manometerstället för att därefter slå av vakuumpumpen.
2. Väntade ca 1 timme och kontrollerade att vakuumet fortfarande var detsamma.
3. Släppte på gas från utedelen till vakummpumpen i någon tills mätaren visade 1-2 bars tryck. pös lite när jag snabbt tog bort slangen i steg 4.
4. Kopplade bort slangen till vakuumpumpen. 
5. Öppnade båda kranarna på utedelen med insexnyckel.
6. Tog fram såpvatten och startade maskinen. enligt manualen i manuellt läge, penslade på alla skarvar, och fick inga bubblor.

Jag stängde av pumpen igår kväll, och nu i början på kvällen ( 17.30 tiden ) provade jag koppla på manometerstället igen och fick då 7,5bars tryck, utan att pumpen varit igång på ett dygn.

Är det normalt ?, samt när jag nu ikväll passade på att provstarta pumpen i manuella läget, så börjar den ju avfrosta, och då blir där snabbt is på både rören ( stora och lilla ) på utedelen, och när sen den vänder på det, så blir först det stora röret varmt och sen det tunna, ser att isen på rören smälter, för att sen ca 1 minut senare igen frosta på rören, och med varmt så menar jag att stora röret blir ljummen, men inte värmare än så.

Men när jag kör den på full kyla, så blir där frostbildning på hela innerdelens element, så kyldelen verkar ju fungera, eller har jag fel ?

Vad kan vara orsak till detta fenomen ?

Utloggad Tommy_V8

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: s1326 ingen värme
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2014, 10:22:30 »
Tjena! Kör du på autoläge eller? Ja trycket visar omgivningstemperaturen då maskinen står stilla.
Hur långa rördragningar har du på installationen? De tyder på brist i systemet enligt mitt tycke.

Utloggad Epedersen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: s1326 ingen värme
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2014, 22:07:58 »
Tjena! Kör du på autoläge eller? Ja trycket visar omgivningstemperaturen då maskinen står stilla.
Hur långa rördragningar har du på installationen? De tyder på brist i systemet enligt mitt tycke.

Rördragningen är 3,9 meter, original är 4 meter, jag pratade med Zibro's support i Danmark idag, han tyckte att 7,5 bars tryck låter rätt, så vi kom överens om att han skulle skicka mig en check guide för att se var felet eventuellt kan vara, och så frågade han om jag själv monterat den vilket jag sa ja till, då sa han bara att ja, har jag själv monterat den, så måste jag själv montera ner den ifall den skall bytas,, vilket jag sa att det spelar inte mig någon roll, så nu skall jag göra den guiden i helgen, det är bla. total reset, temp mätningar på visst avstånd från inner och ytterenheten med mera. så får vi se.

Jag tänkte också på om det skulle vara gasbrist, men då borde den väl inte kyla så förbannad bra heller väl. han trodde mer på att det kanske skulle krävas mera vakuumtid för att få ut all fukt, men tyckte ändå att 2 timmar var bra, dom flesta han pratar med har inte gjort någon sugning alls, eller bara typ 5 minuter.

Men jag får återkomma med resultat av checklistan.

Utloggad Tommy_V8

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: s1326 ingen värme
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2014, 09:31:30 »
Rätt temperatur ute och sommartid då kör jag högst 30 min om rören inte varit öppna. Nu i höstas när jag installerade
min hemma körde jag 1 timma öven fast rören hade legat inne och inte fått fukt i sig men fattar ändå inte att de blir is på innedelen. Kör du den i auto eller vad?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!