Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 17 april 2016, 22:05:54 »

Det värde du hade satt för nedre pannan gäller ju bara när VPn är spärrad pga kyla, inte annars.
Så vad hade du för temp i nedre pannan när du inte fick tillräckligt med vv? Vad har du för huskurva och justering?
Skrivet av: allroadrolle
« skrivet: 17 april 2016, 20:12:33 »

Inställd hurdå? Nedre temp blir det som är högst av antingen framledning+start/stopp-diff, alternativt VPmin+start/stopp-diff.

Många starter – höj start/stopp-diff. Det sänker visserligen cop men sliter mindre på kompressorn.

Alltså det värde jag hade satt nedre patron till inte vad den för tillfället tilläts producera.
//Rolle
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 17 april 2016, 17:01:14 »

Såg att man funderade på min nedre temp, den var inställd på 52gr ändå gav det en väldigt låg VV mängd.

Inställd hurdå? Nedre temp blir det som är högst av antingen framledning+start/stopp-diff, alternativt VPmin+start/stopp-diff.

Många starter – höj start/stopp-diff. Det sänker visserligen cop men sliter mindre på kompressorn. 
Skrivet av: allroadrolle
« skrivet: 17 april 2016, 16:32:35 »

Wow vilket gensvar det blev, jag som varit bortrest och allt a:g
Såg att man funderade på min nedre temp, den var inställd på 52gr ändå gav det en väldigt låg VV mängd.

Nu har jag inga problem alls med VV och Metron värmer snabbt och effektivt= kortare tid patron än all skjutsa på
6Kw i övre panna i tid och otid.

Nu är detta problem för oss borta frun är nöjd, dock har jag problem med extremt många starter som Lunk mfl ska få svara på i en anna tråd, ja jag vet Lunk för stor VP ::)



Skrivet av: Jiri
« skrivet: 15 april 2016, 21:21:53 »

Smurfen, gillar dina inlägg, kunskaper att du försöker hjälpa till så gått det går.
Men tyvärr är jag inte så beroende av några liter av VV hitt eller ditt.
Jag tar mitt system som den är och valde den på grund av tidigare erfarenhet av CTC och enkelt möjlighet att kunna installera den själv med bibehållen garanti.
Nu är hela installation som experiment, upplåten som referens objekt. Bara att se vad som är möjligt med rätt dimensionerad system.
Med vänlig hälsning Jiri
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 15 april 2016, 21:00:10 »

Det är ingen som påstår att Ctc inte gör vv men den levererar mindre vv än konkurrenterna om du inte använder elpatron eller tror du både energimyndigheten samt Ctc själv har fel i sina mätningar ?
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 15 april 2016, 20:52:10 »

Hej Smurfen!
Det är stämpel och uppfattning av förståsigpåare att CTC -system klarar inte av varmvatten. Är det egentligen inte det tråden handlar om från början? I stället OM arslet fram och enkelhet att använda skitpapper?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 15 april 2016, 19:46:42 »

Det är väl ingen som påstår att ett Ctc system inte skulle spara kwh jämfört med en elpanna  Sc:,h Att du får lika mycket vv nu som med elpanna beror ju helt på inställningarna du har nu och vilken temp du hade i Ecoelen när du körde den som elpanna men jämfört med de flesta (alla) konkurrenter ger en Ecoel kopplad mot vp sämre med vv om man inte spetsar med elpatron det visar både test samt Ctc egna uppgifter. Att man förstår sig på grejerna betyder ju inte att man kan eller vill tillverka dom jag kan tex med radion men kan och vill absolut inte tillverka nån kan du ? Gratis till bra besparing lite beroende av hushåls el ligger du runt 3 i cop det är det inte många luft vatten vp som slår och framförallt inte anläggningar som aldrig jobbar med framledning under 40 grader.
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 15 april 2016, 19:13:20 »

Synd att man behöver övertyga förståsigpåare vad det gäller CTC-system. Man får ändå ta saker som dom är utan massa OM?
Självklart att man blir till sig med nonsens påståenden av folk som har ingen erfarenhet och utgör sig för att vara STOREXPERTER.
Själv ägare av CTC-system som framgår av signatur.
Så hur kommer det sig att med CTC Totalt använd som ren ELPANNA från begynnelse med årligt totalt elförbrukning på ca 28000kWh till dagens 14000kWh med nyinstallerat CTC-system? CTC EcoAir VP kopplat till EcoEl använd som ELPANNA med samma komfort av VV !
Är det inte så enkelt att systemet är tänkt att användas på det sättet utan massa OM.(tänk OM man hade arslet fram?).
Om man nu är så överlägsen och förstår sig på VP så borde det inte vara så svårt att prångla ut egen manick som överglänser alla andra idioter?
Med vänlig hälsning Jiri
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 15 april 2016, 18:07:06 »

Du tänker baklänges. VPmin anger lägsta VPut, inte VPin, alltså lägsta temp som VPn ska leverera. Börvärdet (som mäts i övre delen av tanken) ligger då på 40, men VPin som tas i botten av tanken (radiatorretur) kan mycket väl vara ligga under 30. VPn startar när tempen i övre delen är 35, och vilken temp du då har i botten beror ju på delta över radiatorkretsen.

Är det så?
Då styr inte ecoel lika som ecoheat....
det är inte ecoair som styr på det viset. om den inte är kopplad mot ecoel!?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 15 april 2016, 14:22:00 »

OK, ja - då skiljer ju inte lika  mycket.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 15 april 2016, 14:20:17 »

En CTC startar som jag förstår det med 35 grader på returen (tar ju vatten från tanken som aldrig får bli kallare än 35 grader) borde ge en rätt hög framledningstemp.

Du tänker baklänges. VPmin anger lägsta VPut, inte VPin, alltså lägsta temp som VPn ska leverera. Börvärdet (som mäts i övre delen av tanken) ligger då på 40, men VPin som tas i botten av tanken (radiatorretur) kan mycket väl vara ligga under 30. VPn startar när tempen i övre delen är 35, och vilken temp du då har i botten beror ju på delta över radiatorkretsen.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 15 april 2016, 14:12:25 »

Då måste jag ha missuppfattat det, ber om ursäkt för det.
Dock, VP-min i sig säger mig att värmepumpen aldrig får arbeta med lika kallt vatten som en värmepump med separerade värme och varmvattensystem får göra under vissa delar av året.
Som nu t.ex. då min värmepump efter kompressorstart har 32 graders framledningstemp och 26 graders returledningstemp.
Den stannar med ca 38 graders framledning och 30 graders returledningstemp.
En CTC startar som jag förstår det med 35 grader på returen (tar ju vatten från tanken som aldrig får bli kallare än 35 grader) borde ge en rätt hög framledningstemp.
Om jag har rätt så ligger en standard CTC vid denna årstid rätt mycket högre i genomsnittlig temp när kompressorn går, med sämre COP som följd.
Och detta för att man skall kunna erbjuda tillräcklig mängd tappvarmvatten.

Låt man nedre delen av tanken bli 26 grader skulle det nog bli livat värre bland CTC-ägarna.

CTC:s lösning är inte optimal, men den fungerar acceptabelt för många som lärt sig förstå och ställa in den efter sina behov.
PROBLEMET finns hos alla de som bara höjer temperaturerna i övre pannan för att få mer varmvatten, och jag tror det är vanligare än många av oss ens vill tro.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 15 april 2016, 11:15:22 »

Ja, och om man höjer minvärdet (som ni tipsat om) för att få mer tappvarmvatten så blir COP sämre.

Menar du VPmin? Det är väl ingen som rekommenderat att man ändrar den fabriksinställningen?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 15 april 2016, 10:46:44 »

Ja, och om man höjer minvärdet (som ni tipsat om) för att få mer tappvarmvatten så blir COP sämre.
Och för de som inte sänker börvärdet på övre elpatron så hoppar eltillskottet in rätt fort.
Och för de som HÖJER börvärdet för att få tillräckligt varmt vatten blir värmepumpen mer eller mindre en elpanna, precis som jag skrivit tidigare.

När det gäller COP så har jag bifogat en tabell på en panasonic luft/vattenvärmepump (det var den jag hittade).
Du kan kolla på COP vid +2 grader ute, och se att COP går ned med 15,4% (3.45/4.06 = 84.6%) om man ökar framledningstempen med 5 grader, d.v.s 3.08% sämre COP/grad allt annat lika.
Sen är det naturligtvis som du säger, att i vissa områden är skillnaderna mindre, men om man tittar på "normaltemperaturområdet" som värmepumparna är optimerade för så rör det sig i regel om ca 3%.

Då CTC hela tiden arbetar med temperaturer i intervallet 0-5 grader över börvärde så ger själva principen att det har lite sämre COP.
(Det kan andra värmepumpar också göra (som min) om man kör on/off med hög effekttäckningsgrad direkt mot ett system med liten vattenvolym)
Ökar man minvärdet i nedre tanken för att få mer tappvarmvatten får den ändå sämre COP.
Spetsar elpatron så det påverkar temperaturen i övre eller nedre delen så påverkar det COP.

Hur mycket är mer eller mindre omöjligt att säga, men konstruktionen är inte optimal ur COP-synpunkt.
Det bästa är om man helt kan separera varmvatten och värmekretsarna och spetsa med el EFTER att kompressorn fått göra sitt.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 15 april 2016, 09:59:55 »

Det stora problemet med elpatron i övre pannan (med default inställningar i styren) är att elpatron kickar igång mer eller mindre direkt man tappar varmvatten, man har alltså (sommartid) en hel tank med 55 grader varmt vatten som skulle räcka till i princip alla behov, men elpatron tillåts ändå spetsa redan tidigt, för att ge maximal mängd tappvarmvatten med acceptabel temperatur.
Det borde helt enkelt inte behövas sommartid när hela nedre delen av tanken OCKSÅ är varm.


Fabriksinställningen för övre tanken är 50. Precis som du skriver (och som erp och jag påpekat) så kommer temperaturen i övre tanken oftast vara över 50 grader. När man tappar vatten så kommer inte elpatronen kicka igång förrän temperaturen sjunkit under 50 grader och den värmer då 3 grader, sen  stängs den igen. I och med att temperaturen i nedre tanken börjar falla så kör VPn igång och värmer då återigen hela tanken till över 50 grader. Så elpatronen kickar inte igång nästan direkt man tappar varmvatten.
(såvida inte husvärmen kräver mer än 43 graders framledning, för då blir börvärdet i övre tanken Framledning+7)

Om man sänker inställningen för övre tanken till exv 45 så är det endast undantagsvis som elpatronen kickar in.

Vintertid när värmebehovet är lite så kan vissa ägare köra med onödigt hög temperatur i nedre delen av tanken för att få tillräckligt med varmvatten, och COP försämras med ca 3% för varje grad varmare vatten man gör.
Säg att man ligger 5 grader högre än nödvändigt, det ger 15% sämre COP.

Man kan inte ställa in temperaturen i nedre tanken manuellt så länge VPn inte är spärrad pga kyla, så ägarna kan inte köra med onödigt hög temperatur i nedre tanken.
Temperaturen i nedre tanken styrs på tre olika sätt:
VPn har fabriksinställningar som anger min och max för VPn, baserat på vad CTC bedömer som bra arbetsområde för VPn. På en vanlig EcoAir är det 35 - 55. På min PE är det 40 - 58. Nedre tanken kan alltså aldrig vara kallare än 35 (40 på PE) och inte varmare än 55 (58 på PE).
Huskurvan anger framledningens börvärde. Nedre tankens börvärde är Framledning+Start/stoppDiff som är 5 grader i fabriksinställningarna.
Det betyder att börvärdet för nedre tanken kommer att vara (1) Framledning+5, (2) dock lägst 40 (VPmin+5) på en vanlig EcoAir. När det blir så kallt att VPn är spärrad gäller istället (3) det börvärde som ställts in i Inställningar (fabriksvärde 40).

Jag har höjt Start/stoppDiff till 7 (för att få kontinuerlig gång när det är kallare än -5), så i mitt fall kommer nedre och övre tanken normalt ha samma börvärde, utom när VPn kör VVhöjning var fjärde körning och höjer börvärdet i nedre tanken till 58. Därför kickar elpatronen väldigt sällan in pga vv-förbrukning vår-sommar-höst hos mig, utan det är huvudsakligen husvärmen som triggar eltillskott.

Din tumregel om 3% vete tusan om jag tror på. Den skulle innebära att cop i princip blir 1 om jag kör en maxkörning med min VP när framledningen kräver 28 grader, vilket naturligtvis inte är sant. Det är knappast ett linjärt samband mellan cop och leverererad värme. Cop handlar rimligen om balansen mellan utetemp och temp på VPin och hur VPn jobbar.


Skrivet av: Rickard
« skrivet: 15 april 2016, 06:51:05 »

Ursäkta om jag verkar envis, men jag försöker förstå detaljerna i resonemanget...

Med nya EcoZenith har du förmodligen helt rätt (förutom att det då sannolikt blir helt onödigt med en beredare efter pumpen) eftersom den värmer även övre tanken direkt, inte indirekt. Men med EcoEl blir det väl på ett annat sätt?

Utan elpatron kan aldrig VPn värma övre tanken så att den blir varmare än nedre, eller hur? I det läget kommer vv som värms i nedre tanken kylas en aning när det passerar övre tanken (eftersom den är kallare än nedre) och sen ska den externa vvb:n värma tillbaka det tappet plus vad som ytterligare behövs. Eller..?

Men elpatronen påverkar ju inte det vatten som VPn jobbar med, såvida det inte är så kallt att det behövs elspets. Eltillskottet adderas ju de facto efter det att vv passerat den tank som VPn värmer? Om man värmer övre tanken med elpatron så den är varmare än nedre, då kommer ingen värme transporteras från nedre tanken till övre, eller hur? Då är invändningen att övre tanken kommer värma den nedre så att onödigt varmt vatten skickas ut till VPn? Men det vatten som går ut till VPn tas ju inte högst upp i nedre tanken utan en bit ner, ungefär där tempgivaren sitter, så det finns alltså en temperaturbuffert mellan övre och nedre tanken som ska hindra elpatronen från att störa VPn.

Jag köper resonemanget om bekvämlighet och komfort osv, men nånstans haltar resonemanget om elförbrukning och extern vvb.

Grundprincipen borde ju fortfarande vara att det går åt mindre el att värma vv med en VP än med en elpatron, eller hur?

En ecoel där man kör värmepumpen mot nedre tanken till 55 grader (fullkondenserar) kommer att värma övre tanken också, värmen stiger under hela proceduren uppåt och jag gissar att man har 55 grader i hela övre pannan innan kompressorn stannar för att nedre pannan nått 55 grader.
Ecozenit kan jag väldigt lite om, så om den kan jag inte uttala mig.

Det stora problemet med elpatron i övre pannan (med default inställningar i styren) är att elpatron kickar igång mer eller mindre direkt man tappar varmvatten, man har alltså (sommartid) en hel tank med 55 grader varmt vatten som skulle räcka till i princip alla behov, men elpatron tillåts ändå spetsa redan tidigt, för att ge maximal mängd tappvarmvatten med acceptabel temperatur.
Det borde helt enkelt inte behövas sommartid när hela nedre delen av tanken OCKSÅ är varm.

Vintertid när värmebehovet är lite så kan vissa ägare köra med onödigt hög temperatur i nedre delen av tanken för att få tillräckligt med varmvatten, och COP försämras med ca 3% för varje grad varmare vatten man gör.
Säg att man ligger 5 grader högre än nödvändigt, det ger 15% sämre COP.

OCH, trots att man ligger lite för högt i nedre tanken så kommer elpatron ännu fortare än under sommaren att kicka in när man förbrukar tappvarmvatten.

Hur mycket värme som leds nedåt i tanken vet nog bara CTC, så om det kan vi bara spekulera, klart är dock att det måste finnas en viss värmeledning, och om övre tanken värms av elpatron helt eller delvis så kommer det att störa kompressorns arbeta på ett sätt som ger lägre COP.

Jag vidhåller alltså att varje gång någon av elpatronerna i en CTC startar är "bortkastade pengar" på "legionellafria" altaret.
Bara när huset har ett energibehov som är högre än vad kompressorn kan leverera skall elpatron aktiveras, och då helst utan att störa kompressorns arbete, och jag hävdar att så inte är fallet så länge vi arbetar med vatten i en tank, även om där finns en skiktplåt som skall minimera förlusterna.

Än en gång, skillnaderna är små om man jämför två optimerade anläggningar, en optimerad för att gå billigt utan extra el-beredare, och en optimerad för att gå billigt med extra el-beredare.

De stora förlorarna är de som tror de löst varmvattenproblematiken genom att öka temp i nedre pannan, och ställa upp värdet för min temp i övre pannan, de står där ofta med en värmepump med ett riktigt dåligt årsmedel-COP.
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 14 april 2016, 23:35:02 »

Trevligt att skitsnack tar slut utan att jag behöver ta till min saga!
Med vänlig hälsning Jiri.
Stor tack till alla medverkare ,hoppas att TS håller med ? 
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 14 april 2016, 21:41:18 »

 tummenupp
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 14 april 2016, 21:34:10 »

Bara för att spä på lite...

Diskussionen handlar lätt om hur man kan spara nån kWh här och där, men ingen säger att den största besparingen får man ju om man ger tusan i att bada. Så CTC kanske borde ändra sin reklam? "Tänk på miljön! Med vår LVVP kan du med några enkla inställningar göra det omöjligt för någon i familjen att bada!" :D
Skrivet av: GabrielH
« skrivet: 14 april 2016, 19:16:59 »

Vi är långt från trådskaparens ursprungliga ämne. Såg själv först problem med att varmvattenberedare skulle vara billigare, då första tanken var att värmepumpen gav varmvatten med cop <1.0.

Funderade lite mer och accepterade att det kunde stämma. Kan se möjligheten till två anledningar.

1.Trots skiktning och skiktplåt leds värme ner. Det är inte varmt vatten som sjunker, utan stillastående vatten som leder värme. Finns säkert information om maximala temperaturskillnaden i stillastående vatten. Även tankens hölje som är i metall leder värme neråt. Det finns således risk att elpatronen stöttar radiatorkretsen helt i onödan.

2. Gäller EcoEl. När värmepumpen arbetar med hög temperatur sjunker cop. Övre tanken är passivt uppvärmt av nedre tanken. Har man valt hög lägstanivå för att få mycket varmvatten kommer radiatorkretsen värmas med låg cop. Att låta värmepumpen arbeta med låg temperatur höjer cop. Jag kan tänka mig att detta kan inträffa under vissa omständigheter.

Räkneexempel.
Värmebehov 50 kWh
Varmvattenbehov 10 kWh
Värmepumpen arbetar med konstant hög temperatur och dålig cop, låt oss säga 2 för enkel matematik.
Total elförbrukning (50+10)/2=30 kWh för värme och VV.

Separat VVB
Elförbrukning VVB 10 kWh
Kvar 20 kWh till värmepumpen som ska generera 50 kWh värme.
50 / 20 =2,5.

I just detta exempel blir det besparing om värmepumpens cop ökar till >2,5 om den arbetar med lägre temperatur.


Själv har jag en liten VVB i serie efter EcoElen, monterad i källaren rakt under badrummet. Skälet är att det långa grova varmvattenröret från pannrummet rymmer mycket vatten. 30 sekunder med fullt öppen varmvattenkran innan det blir varmt. Mycket vatten som lämnar pannan bara för att man vill tvätta händerna i lite varmvatten.
Varmvattencirkulation fanns ursprungligen i tankarna men det fungerar inte med EcoEl.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 14 april 2016, 18:39:49 »

Tror att fördelen (om det nu är nån) med slingladdad beredare är att den kan laddas med låg effekt och sen kan lämna mera vv under kortare tid. Nibe har endast vp med inbyggd beredare upp till 12 kw med inbyggd beredare därför att slingorna i de inbyggda klarar inte ta emot högre effekt på ett bra sätt. En tank med vv slinga i kan ju laddas med hög effekt men är ju bäst om den får lämna sin energi lite långsammare så slingan hinner värma vv. Efterson ni tror jag är sponstrad av Nibe kanske jag ska förklara att en Nibe vp ägare som höjer tempen i beredaren till 65 grader värmer vv endast med elpatron en Ctc ägare som höjer övre tanken till 80 grader förvärmer ju fortfarande vv med kompressorn i nedre delen  tummenupp Håller helt med om att vi rättfärdigar våra beslut medvetet eller omedvetet.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 14 april 2016, 18:05:37 »

Jag förstår hur du menar, det är inte det, men jag tycker fortfarande att du/ni ibland blandar och genar på ett sätt som blir obegripligt. Det är därför jag frågar och påstår och resonerar högt...

Det känns som att det är mycket tyckande löst resonerande. Här skulle behövas rediga beräkningar med energibalanser osv., både när det gäller frågan om extra vvb eller inte i kombination med EcoEl, och när det gäller slingvärmning av inbyggd vvb med stor vattenmängd kontra slingvärmning av vv i stor tank. Det är samma princip fast tvärtom, och då blir det hårklyveri på marginalen beroende på vilken vattenvolym som ska värmas till vilken temperatur osv.
Det som avgör till fördel eller nackdel för endera systemet borde påverkas både av genomsnittligt värmebehov i radiatorkretsen och hur stor förbrukning av vv.

Nåja, strunt samma. Den som vill sätta in en extra vvb kommer vara lycklig med det eftersom det var det beslutet hen kom fram till. Den som inte gör det kommer att vara lika lycklig av sitt beslut. Så funkar ju vi människor: vi rättfärdigar de beslut vi kommer fram till för att slippa konstatera att vi tagit fel beslut...  tOOmten



Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 14 april 2016, 16:22:19 »

Ta den sista meningen (som är helt korrekt) och ha den i åtanke när du läser igenom exemplet jag skrev om tidigare i tråden så ramlar nog polletten ner  ;)
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 14 april 2016, 16:16:49 »

Ursäkta om jag verkar envis, men jag försöker förstå detaljerna i resonemanget...

OM man optimerar värmepumpen för värmedrift med maximal COP och stänger av elpatron i övre tanken så bör det inte vara dyrare att köra med en elberedare efter värmepumpen.

Med nya EcoZenith har du förmodligen helt rätt (förutom att det då sannolikt blir helt onödigt med en beredare efter pumpen) eftersom den värmer även övre tanken direkt, inte indirekt. Men med EcoEl blir det väl på ett annat sätt?

Utan elpatron kan aldrig VPn värma övre tanken så att den blir varmare än nedre, eller hur? I det läget kommer vv som värms i nedre tanken kylas en aning när det passerar övre tanken (eftersom den är kallare än nedre) och sen ska den externa vvb:n värma tillbaka det tappet plus vad som ytterligare behövs. Eller..?

I princip är det alltså så att varenda kWh elpatron som tillförs CTC:s arbetstank stör värmepumpen i det arbete den BORDE utföra utan hjälp av elpatron.
Även då hade det varit bättre/effektivare om eltillskottet adderats (som på andra värmepumpar) efter att värmepumpen fått göra sitt, alltså inte i samma tank som värmepumpen är satt att värma, det är helt enkelt inte en optimal konstruktion.

Men elpatronen påverkar ju inte det vatten som VPn jobbar med, såvida det inte är så kallt att det behövs elspets. Eltillskottet adderas ju de facto efter det att vv passerat den tank som VPn värmer? Om man värmer övre tanken med elpatron så den är varmare än nedre, då kommer ingen värme transporteras från nedre tanken till övre, eller hur? Då är invändningen att övre tanken kommer värma den nedre så att onödigt varmt vatten skickas ut till VPn? Men det vatten som går ut till VPn tas ju inte högst upp i nedre tanken utan en bit ner, ungefär där tempgivaren sitter, så det finns alltså en temperaturbuffert mellan övre och nedre tanken som ska hindra elpatronen från att störa VPn.

Jag köper resonemanget om bekvämlighet och komfort osv, men nånstans haltar resonemanget om elförbrukning och extern vvb.

Grundprincipen borde ju fortfarande vara att det går åt mindre el att värma vv med en VP än med en elpatron, eller hur?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 14 april 2016, 15:34:17 »

Det gör även jag om man det är investeringen man diskuterar men det har det inte handlat om i tråden vad jag kommer ihåg  Sc:,h och TS hade ju redan sin beredare.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 14 april 2016, 14:52:16 »

Jag räknar med vp elpatron samt elberedare dvs totala cop på värme samt vv. Jag har inte räknat med hushåls el eller liknande och inte heller med vad grejerna kostar att köpa.

... och för mig är det en självklarhet att även investeringen måste in i det hela. Solpaneler på taket för egen produktion av el vore ju annars det självklara alternativet. Då skulle man inte förbruka nån köpt el alls och ha ett helt lysande "cop", bortsett från att det är svindyrt med solpaneler...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 14 april 2016, 14:25:20 »

Jag vill bara att vi håller isär saker och ting. Pratar du om total "cop" på hela husets elanvändning före och efter VP-installation, eller talar du om själva värmepumpens cop? Om du blandar in elpatronen så är det inte längre VPns drift du räknar på utan nånting mer, och det var därför jag tog exemplet med minimering av VPns cop genom att värma radiatorkretsen med nåt annat.

Om du pratar om hela systemet så måste jämförelsen rimligen vara med "före VP", inte i förhållande till hur mycket el du stoppar in i VPn och nånting annat i förhållande till vad i såna fall? Menar du att du med en extern VVB räknar in hela dess förbrukning vid beräkning av VPns cop? För mig låter det inte som om det är så Smurfen räknar, och det är kanske där vi pratar förbi varandra?

För om du blandar in annat i diskussionerna så handlar det ju om indirekt uppvärmning via belysning eller matlagning, osv. Då blir det extremt komplicerat. I det läget blir ju eventuella värmeförluster ur EcoEls tank ett rent värmetillskott till huset eftersom vi har tanken mitt i huset, så då har vi inga förluster den vägen, totalt sett.

Så vad är det vi diskuterar? Minsta möjliga elförbrukning, eller cop isolerat på VPn?
Jag räknar med vp elpatron samt elberedare dvs totala cop på värme samt vv. Jag har inte räknat med hushåls el eller liknande och inte heller med vad grejerna kostar att köpa.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 april 2016, 12:37:21 »

För det första, sommartid när värmepumpen fullkondenserar vid varje start så bör tappvarmvattnet räcka till allt utom möjligen bad, och då är det direkt felaktigt att låta elpatronen i övre tanken spetsa med el så snart temperaturen i övre tanken sjunker.
Att vintertid tvinga värmepumpen att göra varmare vatten än vad som behövs i nedre delen av tanken , bara för att ha tillräckligt med varmvatten är direkt fel, om man efterstävar hög COP

Och ja, jag menar naturligtvis att de "problem" som värmningen av varmvatten i tanken medför (onödigt varmt vatten produceras till nedre delen av tanken, och elpatron i övre tanken spetsar så snart det blir ett större tappvarmvattenuttag ) kostar troligen ungefär lika mycket som att löra en liten elberedare vid sidan av värmepumpen för att garantera både temperatur och mängd tappvarmvatten.
OM man optimerar värmepumpen för värmedrift med maximal COP och stänger av elpatron i övre tanken så bör det inte vara dyrare att köra med en elberedare efter värmepumpen.

Så länge man lärt sig hur värmepumpen fungerar, och som du beskriver att du gjort och gör, så kanske det kan bli någon krona billigare att köra utan elberedare.
Men elberedaren är mycket bättre, dels för att den ger precis så varmt vatten som "folk i allmänhet" vill ha, och dels för att man inte behöver bli ingenjör på värmepumpar för att kunna minimera eltillskottet.

Det STORA problemet med CTC:s värmepumpar historiskt har dock varit att många som inte orkat sätta sig in i alla möjliga inställningar helt enkelt bara höjt börvärdet för temp i övre tanken, och värmepumpen har mer eller mindre blivit en elpanna.
Precis som i de mer generella diskussionerna om "arbetstank" så går värmepumpen "perfekt" i den okunniga anläggningsägarens ögon, men SCOP kanske blir 2.0.
För vissa är det gott nog med en halvering av energiförbrukningen för värme och tappvarmvatten, men för väldigt många är det inte en lyckad investering då utlovad COP är så mycket högre.

I princip är det alltså så att varenda kWh elpatron som tillförs CTC:s arbetstank stör värmepumpen i det arbete den BORDE utföra utan hjälp av elpatron (Förutom när det är så kallt ute att värmepumpen inte orkar värma huset utan eltillskott).
Även då hade det varit bättre/effektivare om eltillskottet adderats (som på andra värmepumpar) efter att värmepumpen fått göra sitt, alltså inte i samma tank som värmepumpen är satt att värma, det är helt enkelt inte en optimal konstruktion.

Men för 6:e gången, det stora problemet är inte värmepumpar som din, som blivit korrekt injusterade efter just ditt behov - du har inget nämnvärt att vinna eller förlora på att sätta in en elberedare efter din värmepump.
Det stora problemet är de värmepumpar där anläggningsägaren bara helt enkelt höjer börvärdet för att få tillräckligt varmt och rikligt tappvarmvatten.

Just detta är vad Smurfen försöker få fram, det är inte optimalt med slingberedare när man har så liten mängd värme ackumulerat i tanken, och att köra värmepumpen med onödigt höga börvärden och spetsa tidigt i övre pannan bara för att få tillräckligt mängd tappvarmvatten är en i grunden ineffektiv lösning som kostar i COP/besparing.
En elberedare efter värmepumpen sköter uppgiften mycket bättre, utan behov av engagemang från kunden, och utan att det blir dyrare.
Och skulle det eventuellt bli några kronor dyrare/år (beror på elberedarens börvärde, storlek och hur väl isolerad den är) med elberedare så tror jag ändå att de flesta är mycket mer nöjda med den tappvarmvattenkomfort (och mängd) de får med elberedare jämför med att värmepumpen är injusterad för att ge bara precis så varmt vatten som är nödvändigt.

Sen kan det naturligtvis finnas en kostnad med att skaffa och montera elberedare, och det är också något som skall vägas in i avgörandet.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 14 april 2016, 12:08:04 »

5-15 kW/månad utslaget på den totala energiförbrukningen på värmepumpen kanske gör att COP sjunker från 3.0 till 2.7 ?
 - - -
Att ens nämna elberedare för värmekretsen är lite för låg nivå för att det här skall kännas riktigt bekvämt tycker jag.  dontknow

Jag vill bara att vi håller isär saker och ting. Pratar du om total "cop" på hela husets elanvändning före och efter VP-installation, eller talar du om själva värmepumpens cop? Om du blandar in elpatronen så är det inte längre VPns drift du räknar på utan nånting mer, och det var därför jag tog exemplet med minimering av VPns cop genom att värma radiatorkretsen med nåt annat.

Om du pratar om hela systemet så måste jämförelsen rimligen vara med "före VP", inte i förhållande till hur mycket el du stoppar in i VPn och nånting annat i förhållande till vad i såna fall? Menar du att du med en extern VVB räknar in hela dess förbrukning vid beräkning av VPns cop? För mig låter det inte som om det är så Smurfen räknar, och det är kanske där vi pratar förbi varandra?

För om du blandar in annat i diskussionerna så handlar det ju om indirekt uppvärmning via belysning eller matlagning, osv. Då blir det extremt komplicerat. I det läget blir ju eventuella värmeförluster ur EcoEls tank ett rent värmetillskott till huset eftersom vi har tanken mitt i huset, så då har vi inga förluster den vägen, totalt sett.

Så vad är det vi diskuterar? Minsta möjliga elförbrukning, eller cop isolerat på VPn?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 april 2016, 06:36:44 »

Jag trodde vi pratade om helhetslösningen när du pratade om optimalt, inte om en enskild detaljprocess. Allra bäst för cop är naturligtvis att optimera för cop, helt oberoende av allt annat, och sen ha extern vvb för vv och ytterligare en extern vvb som värmer vatten för shuntning till radiatorerna. Då kan du få högsta cop på värmepumpen men naturligtvis inte lägsta elförbrukning totalt sett.

Varför tror du att temperaturen sjunker snabbt i övre tanken när man duschar sommartid? Jag kikade på mina data över hur mycket och när elpatronen är igång under perioden maj-augusti. Förbrukningen ligger då omkring 5-15 kWh/månad för elpatronen, vilket ger ca 0,3 kWh per dag. Patronen är ställd på 4,5 kW. Det betyder att den är igång totalt 0,3/4,5*60= 4 minuter per dag. Jag kan lova dig att vi duschar mer än fyra minuter totalt sett och till det ska läggas exv handdisk av kastruller osv.

Så jag hävdar fortfarande att det är optimalt för oss, totalt sett, när man väger in både vv och värme och komfort och ekonomi. En extern vvb är ju inte gratis, eller hur? Så investeringskostnaden för en extern vvb måste tjänas in på lägre elförbrukning totalt sett om man ska räkna på helhetslösningen.

5-15 kW/månad utslaget på den totala energiförbrukningen på värmepumpen kanske gör att COP sjunker från 3.0 till 2.7 ? vid tappvarmvattenvärmning sommartid, och oftast helt i onödan då temperaturen i hela tanken sommartid är hög, och tappvarmvattenmängden för de allra flesta är tillräcklig.
OM de tänkt rätt när de gjort styren på de där värmepumparna skulle elpatron automatiskt blockeras i övre tanken när värmepumpen går in i sommarläge p.g.a. hög utetemperatur.

Man får självklart en större mängd onödigt tillskott från den övre elpatron under uppvärmningssäsongen, och då speciellt under vår och höst när temperaturen i nedre tanken (förhoppningsvis) är låg, då lär elpatron hoppa in ännu oftare och under längre tid.
Sammantaget är det inte en optimal lösning för att få en väl fungerande värmepump, med hög COP, som passar även för den oinvigde.
Sen är det en annan sak att det går testa sig fram och kompromissa med lite/svalare varmvatten, eller omaket att behöva planera sina större tappvarmvattenuttag, men både när det gäller enskilda detaljer i styren, och i det stora hela så kommer det aldrig att bli en totalt sett optimal lösning, varken ekonomiskt eller handhavandemässigt.
De allra flesta som har CTC och som haft "för lite tappvarmvatten" har dessutom troligen bara höjt börvärdet för elpatron i övre pannan, och då har man helt plötsligt en riktigt dålig SCOP, MEN en väl fungerande "värmepump".

Sen säger jag inte att det blir billigare med en elberedare efter värmepumpen, men det blir i alla fall bättre, och det är enkelt, och man kan optimera värmepumpen för maximal COP enbart genom att stänga av elberedaren på våren, och slå igång den på hösten.

Att ens nämna elberedare för värmekretsen är lite för låg nivå för att det här skall kännas riktigt bekvämt tycker jag.  dontknow
Skrivet av: japp
« skrivet: 13 april 2016, 21:43:51 »

Suck, det är mycket mer än det Smurfen.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 april 2016, 18:35:43 »

Stämmer säkert rätt bra Smurfen.  Jag gillar speciellt modultänket och GUI’t i min pump. ;)

Det viktiga som du måste förstå är att alla inte har den COP hets som vissa här har. Allt måste sättas i relation till vad det är man pratar om, pratar du om byggnad, kompressor, styrning, helhets-ekonomi produktförtroende mm. Du måste alltid se till helheten om det ska bli en bra lösning. :) I en tävling där endast en kan vinna blir det fort en snedvinkling om man inte ser helheten. (Det är inte alltid den som pinkar längst som är bäst.) ;)

Om vi tar dit system tex du har en vp + vedpanna med kringutrustning, du har mycket resurser i pannrummet..
Om du nu skulle ha ett hus på 100m2 och var tvungen att  använda alla resurser där för att hålla dit hus varmt vid DUT då är dit minsta problem copet på din värmepump. Jag hoppas att du förstår vart jag vill komma, en tävling kan bara den bästa vinna..... Men är det relevant för slutresultatet.

Allt handlar om resursutnyttjande och se till helheten.

Därigenom underlättar det om man begriper vad detta innebär:
Energi kan varken kan skapas eller förstöras, Den kan bara omvandlas från en form till en annan.

Livet blir bra mycket enklare då och man slipper framförallt COP hetsen där det inte behövs. :)
När man väljer en vp för att värma sitt hus tycker jag man bör tänka på vad investering kostar hur länge man tror den kan tänkas fungera och jag tycker även cop bör vara med först då kan man beräkna hur mycket vp spar jämfört med elpatron. Det är inte alltid som den värsta vp är bästa lösningen men man måste ha allt med om man vill göra en hyffsad kalkyl sen kan det ju även vara andra skäl än ekonomi som gör att man väljer en annan lösning och i slutänden blir det nog mycket tro och tycke som gör avgörandet.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 april 2016, 18:21:16 »

Ja har du koll på pumpen så då vet du ju redan svagheterna och behöver inte tragla igen den långa tråden  Sc:,h
Skrivet av: västgöte
« skrivet: 13 april 2016, 17:37:17 »

smurfen
Du behöver inte förklara för mig hur våra pumpar fungerar. Jag vet det.
Du själv bekräftar mitt påstående genom att hänvisa till just den tråden.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 13 april 2016, 17:06:20 »

Och ve den som påstår att min anläggning är sämre, på ett eller annat vis  >:(.
Det minner mig om forna dagars Volvo/SAAB där folk blev "dödsfiender" efter att svikaren bytt bil och inte valt rätt  ::)
Skrivet av: japp
« skrivet: 13 april 2016, 16:26:41 »

Normalt har man betydligt mycket större energibehov till värme än man har till vv därför är det ide med att köra låg temp till rad och ladda vv separat och den laddar endast vv 1 gång per dygn om man inte tappar nått vv alltså. Ctc 400 jobbar ungefär likadant med växelventil fast den har allt i samma tank så systemen blir inte helt separerade och det ger lite bi effekter fast å andra sidan förvärmer den ju vv i nedre delen till bra cop. Om kompressorn lägger av tror jag elpatron fixar allt som vanligt men lägger styren av tror jag den har nått nödläge som man kan köra och då får man välja mellan 35 eller 50 grader vv och radiator temp tror den ställer växelventilen i mellan läge men är osäker hur det funkar. Om min vp skulle larma av nån anledning så slutar den göra vv så då märker vi att nått är fel annars skulle det ju kunna gå halva vintern innan man upptäcker det men det är valbart i styren.
Stämmer säkert rätt bra Smurfen.  Jag gillar speciellt modultänket och GUI’t i min pump. ;)

Det viktiga som du måste förstå är att alla inte har den COP hets som vissa här har. Allt måste sättas i relation till vad det är man pratar om, pratar du om byggnad, kompressor, styrning, helhets-ekonomi produktförtroende mm. Du måste alltid se till helheten om det ska bli en bra lösning. :) I en tävling där endast en kan vinna blir det fort en snedvinkling om man inte ser helheten. (Det är inte alltid den som pinkar längst som är bäst.) ;)

Om vi tar dit system tex du har en vp + vedpanna med kringutrustning, du har mycket resurser i pannrummet..
Om du nu skulle ha ett hus på 100m2 och var tvungen att  använda alla resurser där för att hålla dit hus varmt vid DUT då är dit minsta problem copet på din värmepump. Jag hoppas att du förstår vart jag vill komma, en tävling kan bara den bästa vinna..... Men är det relevant för slutresultatet.

Allt handlar om resursutnyttjande och se till helheten.

Därigenom underlättar det om man begriper vad detta innebär:
Energi kan varken kan skapas eller förstöras, Den kan bara omvandlas från en form till en annan.

Livet blir bra mycket enklare då och man slipper framförallt COP hetsen där det inte behövs. :)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 april 2016, 15:44:13 »

Din Ctc har en lite annan konstruktion den har en växelventil och givare som känner tempen i övre pannan det gör att du kan ha hög temp i övre pannan värmt av vp och därmed få mera vv än med den modellen som tas upp i tråden här om dom inte kör elpatron. Tycker inte riktigt att jag bara kommit med negativa inlägg angående Ctc jag brukar heja på dom när dom kommer med nyheter men ibland får man backa du kan läsa om din vp i tråden jag lägger in länk till där jag tycker jag är positiv till början men troligtvis inte lika positiv på slutet http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=41651.165
Skrivet av: västgöte
« skrivet: 13 april 2016, 15:26:47 »

Helt rätt, lunk Umeå.
Efter att jag fimpade min el-VVB som var seriekopplad med min 308 v-pump från CTC, har min el-förbrukning sjunkit markant.
Under de tre åren som jag haft mitt värmesystem har el-patronen aldrig behövds användas.
Det är bevisligen nedre tanken som till största delen värmer varmvatten.
Att föra en diskussion med smurfen ang. CTC`s värmesystem är meningslöst. I samtliga CTC-trådar har han bara kommit med negativa inlägg. Han har nog gjort det till sin livsuppgift att ned värdera CTC´s värmesystem.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 13 april 2016, 13:51:29 »

Jag trodde vi pratade om helhetslösningen när du pratade om optimalt, inte om en enskild detaljprocess. Allra bäst för cop är naturligtvis att optimera för cop, helt oberoende av allt annat, och sen ha extern vvb för vv och ytterligare en extern vvb som värmer vatten för shuntning till radiatorerna. Då kan du få högsta cop på värmepumpen men naturligtvis inte lägsta elförbrukning totalt sett.

Varför tror du att temperaturen sjunker snabbt i övre tanken när man duschar sommartid? Jag kikade på mina data över hur mycket och när elpatronen är igång under perioden maj-augusti. Förbrukningen ligger då omkring 5-15 kWh/månad för elpatronen, vilket ger ca 0,3 kWh per dag. Patronen är ställd på 4,5 kW. Det betyder att den är igång totalt 0,3/4,5*60= 4 minuter per dag. Jag kan lova dig att vi duschar mer än fyra minuter totalt sett och till det ska läggas exv handdisk av kastruller osv.

Så jag hävdar fortfarande att det är optimalt för oss, totalt sett, när man väger in både vv och värme och komfort och ekonomi. En extern vvb är ju inte gratis, eller hur? Så investeringskostnaden för en extern vvb måste tjänas in på lägre elförbrukning totalt sett om man ska räkna på helhetslösningen.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 april 2016, 13:15:40 »

Det är aldrig optimalt för värmepumpens COP att spets med elpatron i övre tanken.
Det hade i så fall varit bättre med en genomströmningsberedare som satt efter tanken.
Men då kräver den å andra sidan hög anslutningseffekt.
Och att tillåta spets i övre tanken gör att spetsen går igång i princip varje gång man tar lite mer vatten, både till dusch och bad.
Så, normalt skulle jag absolut stänga av elpatron i toppen sommartid.
Möjligen att jag i så fall, om jag tyckte det var mödan värt, och hade den planeringen, starta den igen och trycka igång extra VV om jag skulle bada.
Dock, hade jag de behoven skulle det troligen sitta en extra EL-VVB efter min värmepump.

Att tillåta elpatron i en CTC:s övre tank kommer aldrig att bli en optimal lösning eftersom temperaturen sjunker så pass snabbt i övre tanken att elpatron går igång, ÄVEN om det inte skulle behövas alls.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 13 april 2016, 11:58:17 »

Det lär i alla fall räcka gott till dusch och handtvätt.
Vill man nu absolut ha bra kräm så blir dessutom elberedaren billigare i drift om man ställer om värmepumpen för enbart VV utan elpatron.
Att spetsa med el i värmepumpen är aldrig optimalt.

Det kan absolut vara optimalt att spetsa med elpatron, beroende på hur ofta man behöver "bra kräm". Det blir skillnad om du tar ett bad varje dag, varje helg eller varannan helg. Dessutom kan man ju tänka sig att det varierar över året. En gång i veckan under vintern men aldrig under sommaren? Hur många bad blir det per år? Sen tillkommer frågan om komfort och bekvämlighet. Den som vill kunna bestämma i sekunden att "exakt NU ska jag tappa upp ett bad" och inte visste det en halvtimme innan har naturligtvis stor nytta av en hyfsat stor extern VVB. Den som istället tänker "efter middagen ska jag ta mig ett bad, det är ju en månad sen sist" kan ju lugnt starta ExtraVV och ha gott om vv tills dess.

Fast den som vill spara el ska naturligtvis inte bada överhuvudtaget, och inte heller duscha i onödan. Och inte ha onödigt varmt inne. Nitton grader räcker bra, och tofflor och koftor har lång hållbarhet.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 april 2016, 10:33:17 »

Det är just det jag har försökt förklara  tummenupp
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 april 2016, 09:47:14 »

Det lär i alla fall räcka gott till dusch och handtvätt.
Vill man nu absolut ha bra kräm så blir dessutom elberedaren billigare i drift om man ställer om värmepumpen för enbart VV utan elpatron.
Att spetsa med el i värmepumpen är aldrig optimalt.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 april 2016, 08:20:59 »

Om vv räcker då så är det ju bra men man kan inte räkna med samma temp ur en slinga vid hastig tappning som ur en beredare.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 april 2016, 07:19:57 »

Jag skulle självklart stänga av elpatron i övre pannan.
En CTC som värmer hela tanken till 55 grader med kompressorn fungerar ju i princip på samma sätt som på vilken annan värmepump som helst.
Elberedaren efteråt torde vara onödig, om den inte krävs för att fylla ett badkar t.ex.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 april 2016, 07:04:40 »

Ställer du upp tempen för högt på sommaren kommer vattnet endast värmas av vp i nedre pannan övre delen kommer värmas enbart av elpatron. Har du elberedare efter kommer du kunna maxa tempen med vp i hela tanken och spetsa med elberedaren. Det bör vara bra att värma så högt som möjligt med kompressorn och förlusterna från en vanlig beredare är lägre än vad dom är från ecoel men totala ytan blir ju större så det bör bli lite mera förluster.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 april 2016, 06:57:02 »

Att CTC:s lösning är sämre än de som kör med separerade system för värme och tappvarmvatten är bevisat.
Man kan optimera för mindre förluster, men så vitt jag vet finns det nog ingen som har högre COP på en CTC än på en rätt inställd värmepump med helt separata kretsar för värme och tappvarmvatten.
I alla fall inte om man vill jämföra med likvärdigt varmt vatten i samma mängder.
Sen är skillnaderna i kronor och ören över ett år inte så stora.

De flesta som sätter in en elberedare i serie med värmepumpen gör det främst för att de inte är nöjda med temp och mängd tappvarmvatten, och jag tror de är fullständigt medvetna om att det kanske kan kosta någon hundring mer/år än att försöka optimera inställningarna i värmepumpen och använda extra VV-knappen när de skall bada, men de värderar saker och ting lite olika.

Sommartid har Lunk helt rätt, då finns det ingen anledning alls att köra med elberedaren på, då kan man ställa upp tanktemperaturen i både övre och nedre delen av värmepumpens tank så man får tillräckligt varmt tappvarmvatten, avsevärt billigare än om man skall spetsa med en elberedare efteråt.

Om jag hade en CTC och var missnöjd med mängd och temperatur på tappvarmvattnet skulle jag nog sätta in en liten elberedare efteråt, men den skulle stängas av när värmebehovet upphör på sommaren, och få stå avstängd tills nytt värmebehov uppstod på hösten.
Det tror jag är en lösning som ger bra årsmedel-COP, bra tappvarmvattenkomfort, och tillräcklig mängd tappvarmvatten.
Dessutom bör värmepumpen hålla lite längre om den får gå optimerad för värmeproduktion vintertid.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 april 2016, 20:24:37 »

Där har ni anledningen att de flesta vp numera kör med låg/rätt framledning mot rad och laddar vv via växelventil just för att andelen vv är ganska liten jämfört med värme delen. Om det vore tvärtom att man endast hade 10% av förbrukningen till värme och resten till värme vore det enkelt bara köra hög temp mot en tank och sen shunta till rad därifrån. Vi brukar ligga på lite drygt 100 kwh per månad på sommaren men vi är 4 st.
Skrivet av: erp
« skrivet: 12 april 2016, 20:14:31 »

Javisst, vi gör av med runt 15000 kWh/år och då går det runt 1500 kWh till varmvatten, så 10% ska det givetvis vara.
Har tydligen blivit lite stabbig efter allt snack om varmvatten här.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!