Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥gt delta t pÃ¥ brine  (läst 3068 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Crille-10

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nykarleby, Finland
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Lågt delta t på brine
« skrivet: 07 februari 2007, 21:32:54 »
Jo, vad anser ni är acceptabelt värde på delta t brine, jag har endast manell loggning och nu ligger gt10 på 0,5 och gt11 på -1,1 dvs 1,6 grader. Till saken hör kanske att pengapressen inte ännu har använt tillskottet ???. Annars har vi det varmt och gott i stugan. Pumpen startar nu ca var 4:de timme och går 2 timmar. Finns det annars nån cirk.pump som stndard på brinet till borran som går när värmepumpen står. Här är det rätt kallt annars det blir nog under -30 inatt Thumbsup
IVT C7 -03 , 145m aktiv borra, 1½-plansvilla 154m2

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lågt delta t på brine
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2007, 07:27:33 »
Det där beror på vilket läge cirkpump brine står på. Du kan nog sänka cirkpumpen ett steg utan att VP:ns effekt försämras nämnvärt.

Sen kan det också fela någon grad på tempgivarna, kan du köra brinepump manuellt då kompressorn står still och kolla att de visar lika?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Lågt delta t på brine
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2007, 07:46:49 »
vi diskuterade detta med brinetemp för ett tag sen,spelar det verkligen någon roll om diffen är tex 1,5 grader vid ett visst flöde o så halverar man flödet till hälften o får en diff på 3 grader,mängden energi från backen blir ju densamma vad tror ni Sc:,h

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Lågt delta t på brine
« Svar #3 skrivet: 08 februari 2007, 08:07:13 »
Som jag förstår det så är det mer än fråga om att utnyttja kondensorn maximalt. Kylmediet har en flytande kondenserings (och förångnings, antar jag) temp och utnyttjas därför bäst om det finns kylemedie/värmebärare över hela temperaturspannet, dvs ca 7 ºC på värmesidan och 2-3 ºC på kylsidan.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lågt delta t på brine
« Svar #4 skrivet: 08 februari 2007, 08:11:53 »
Jag tror att om diff KB pÃ¥ ca 3 grader är optimalt, ökar diffen sÃ¥ tappar VP:n i uteffekt, ökar man cirkpumpen till ett högre flöde sÃ¥ förlorar man pÃ¥ cirkpumpens strömförbrukning vad man vinner pÃ¥ VP:ns  uteffekt.

Fast vid svinkyla drar jag pÃ¥ cirkpump KB pÃ¥ max för att fÃ¥ ut lite extra ut VP:n och slippa elpatrondrift.  >:D
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Lågt delta t på brine
« Svar #5 skrivet: 08 februari 2007, 10:14:30 »
Bra att ha högt flöde på kalla sidan, men man kan sänka cirkpumpen något om man har liten diff.
Den drar då liiite mindre energi.

men jag påstår att man ska ha högst 3 graders diff för att det ska va optimalt.

Sagt av en som har 4 graders diff med cirkpumpen i läge 3  huvuddunk
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!