Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Artikel i DN  (läst 8284 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Artikel i DN
« skrivet: 14 december 2009, 09:40:23 »
Läste i DN i helgen....

en artikel om värmepumpar. Den var baserad på skadesiffror från Folksam för de senaste fem åren. Om jag fattade det rätt så var antalet reparerade bergsvärmepumpar(B/V) och LL pumpar ungefär lika många. Antalet reparerade L/V pumpar var ungefär hälften så stort.

Det kostade dubbelt så mycket att reparera en B/V mot en L/V pump.

Totala antalet pumpar i drift av varje sort fanns det inga siffror på, och det kommer nog aldrig att finnas tillgängligt.

Men min vrålgissning är att det finns absolut flest LL och kanske ungefär lika många L/V som B/V i drift.

Rickard brukar påstå att L/V har kortare livslängd än B/V "för att dom står utomhus".
Jag tycker att han borde ta sig en funderare på dessa siffror.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Artikel i DN
« Svar #1 skrivet: 14 december 2009, 10:15:24 »
Några "vrålgissningar" är inte nödvändiga då undersökningen finns redovisad i sin helhet på:

http://www.folksam.se/testergodarad/byggaochrenovera/varmeguiden/alarmerandebrister

Rubriken på årets undersökning är passande: Alarmerande kvalitetsbrister på nya värmepumpar
Och det är just vad undersökningen klart visar hur man än vänder och vrider på den och vad värre är (citat ur undersökningen)
" De senaste åtta åren har kvaliteten på nytillverkade värmepumpar försämrats avsevärt. Folksam har fört statistik över värmepumpskador sedan 1999 och idag presenteras siffrorna för 2008*. De visar att försämringen fortsätter – under 2008 skadeanmäldes drygt 8500 värmepumpar varav hela 77 procent är mindre än fem år gamla. En anledning är att tillverkarna prioriterar billiga komponenter framför kvalitet.

– Det är en orimligt hög andel skador för så pass nya och dyra produkter, som beror på att tillverkarna gör avkall på kvaliteten. Vi hade hoppats att branschen skulle jobba för att vända utvecklingen, men den har snarare gått bakåt än framåt. Man kan inte låta bli att undra var det ska sluta, säger Jan Snaar, miljöchef Folksam."

Se även inlägg under:
ALARMERANDE kvalitetsbrister på nya värmepumpar enl. Folksams senaste undersökn.


Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Artikel i DN
« Svar #2 skrivet: 14 december 2009, 10:33:01 »
Att skdorna ökar beror ju natirligvis på att antalet värmepumpar i drift ökat med typ 20-25%/år de senaste 5 åren, behöver inte alls bero på att kvaliten är sämre.
Folksam vinklar det som de vill... För att kunna höja priset på hemförsäkringen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Artikel i DN
« Svar #3 skrivet: 14 december 2009, 10:58:33 »
Folksam vinklar det som de vill... För att kunna höja priset på hemförsäkringen.

Det kommer nog kunna bli värre än så. Som det är nu går alla villaägare med hemförsäkring in och betalar värmepumpsskadorna med högre premier , oavsett vilket uppvärmningssytem den enskillde villaägaren har.
Så går det på sikt säkert inte att ha det.
Värmepumpsbranchens omtalade garantier bygger dessutom nästan uteslutande på att de betalar självrisken till den skadedrabbades egenn hemförsäkrin! Konstig garanti det tycker jag...

Inom en snar framtid fÃ¥r vi nog se en särskild tillÃ¥ggsförsäkring som gäller om man har värmepump i huset och som omfattar just det. Och sÃ¥ fÃ¥r värmepumpsägarnavia premien för denn abetala sina egna skador pÃ¥ egna och andras pumpar och de med värmesystem av högre kvalite slipper. OM man inte skärper sig och höjer värmepumparnas kvalité. 
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Artikel i DN
« Svar #4 skrivet: 14 december 2009, 11:48:32 »
Förvisso...

kanske får vi se en utveckling som för bilar.

En separat försäkring där premien varierar beroende på tillverkare, typ och ålder.

Det mest stötande är att villa-ägare utan värmepump är tvungna att vara med att betala kalaset/kvalitetsbristerna i nuläget!
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
SV: Artikel i DN
« Svar #5 skrivet: 14 december 2009, 12:37:11 »
Det mest stötande är att villa-ägare utan värmepump är tvungna att vara med att betala kalaset/kvalitetsbristerna i nuläget!

Men värmepumpsägarna betalar å andra sidan för brandskador vid t.ex. sotbränder eller bakbrand i pelletsanläggningar. Och har så alltid gjort.
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Artikel i DN
« Svar #6 skrivet: 14 december 2009, 12:50:33 »

Det mest stötande är att villa-ägare utan värmepump är tvungna att vara med att betala kalaset/kvalitetsbristerna i nuläget!

japp, det kommer inte att gå så länge till. Sedan kommer nog allt fler att inse det helt orimliga i att branschens garantier och garantiåtagande oftast bygger på kundens egen hemförsäkring. Det är inte ok att lämna "garanti" på en produkt, i det här fallet värmepumpar, under stort marknadsföringsbuller som innebär att det är kundens egen investering i form av sin egen hemförsäkring med sedvanliga åldersavdrag mm. som står för fiolerna om ngt går sönder. Det tillverkaren står för, kundens egna försäkrings självrisk på oftast max 2000, är alldeles för litet åtagande och på gränsen till bedrägligt, särskillt om man ser på vad snittkostnaden för vad en reparation kostar försäkringsbolagen och därmed i förlängningen kunden i alla fall.

Det värsta med denna garantimodell är nog ändå att det blir alldeles för billigt för tillverkare och säljare av värmepumpar att åtgärda pumpar med uppenbara kvalitetsbrister. Trycket på att tillverka allt bättre och högkvalitetssäkrare produkter blir för lågt när man vältrar över de stora kostnaderna på kund och kundens försäkringsbolag på detta vis. Folksams undrsökning visar och bevisar detta på ett tydligt och sorgligt sätt.

Försäkringsbolagens kostnader för andra värmekällor, tex pelletsanläggningar, har inte ansetts vara av ngn större omfattning och har därför inte följts och undersökts på detta sätt. Har någon andra uppgifter om omfattande utgifter på samma halsbrytande nivå som för värmepumpar vore det intressant att ta del av dessa uppgifter med källanvisning.
« Senast ändrad: 14 december 2009, 13:01:32 av zibrosc1235 »
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Artikel i DN
« Svar #7 skrivet: 14 december 2009, 12:55:20 »
När jag bestämde mig för Bosch låg det i valet och kvalet pga IVT's fyra år längre "Garanti" men när jag fick reda på vad garantin innebar var inte valet svårt...
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Artikel i DN
« Svar #8 skrivet: 14 december 2009, 13:28:26 »
Totala antalet pumpar i drift av varje sort fanns det inga siffror på, och det kommer nog aldrig att finnas tillgängligt.
Men min vrålgissning är att det finns absolut flest LL och kanske ungefär lika många L/V som B/V i drift.
Rickard brukar påstå att L/V har kortare livslängd än B/V "för att dom står utomhus".
Jag tycker att han borde ta sig en funderare på dessa siffror.
Men så länge det bara är din gissning så är det tämligen värdelöst...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Artikel i DN
« Svar #9 skrivet: 14 december 2009, 13:34:54 »

Det mest stötande är att villa-ägare utan värmepump är tvungna att vara med att betala kalaset/kvalitetsbristerna i nuläget!

japp, det kommer inte att gå så länge till. Sedan kommer nog allt fler att inse det helt orimliga i att branschens garantier och garantiåtagande oftast bygger på kundens egen hemförsäkring. Det är inte ok att lämna "garanti" på en produkt, i det här fallet värmepumpar, under stort marknadsföringsbuller som innebär att det är kundens egen investering i form av sin egen hemförsäkring med sedvanliga åldersavdrag mm. som står för fiolerna om ngt går sönder. Det tillverkaren står för, kundens egna försäkrings självrisk på oftast max 2000, är alldeles för litet åtagande och på gränsen till bedrägligt, särskillt om man ser på vad snittkostnaden för vad en reparation kostar försäkringsbolagen och därmed i förlängningen kunden i alla fall.

Det värsta med denna garantimodell är nog ändå att det blir alldeles för billigt för tillverkare och säljare av värmepumpar att åtgärda pumpar med uppenbara kvalitetsbrister. Trycket på att tillverka allt bättre och högkvalitetssäkrare produkter blir för lågt när man vältrar över de stora kostnaderna på kund och kundens försäkringsbolag på detta vis. Folksams undrsökning visar och bevisar detta på ett tydligt och sorgligt sätt.

Försäkringsbolagens kostnader för andra värmekällor, tex pelletsanläggningar, har inte ansetts vara av ngn större omfattning och har därför inte följts och undersökts på detta sätt. Har någon andra uppgifter om omfattande utgifter på samma halsbrytande nivå som för värmepumpar vore det intressant att ta del av dessa uppgifter med källanvisning.

Den försäkring jag fick (Moderna) täcker upp självrisk och åldersavdrag, så ju längre pumpen går innan den pajar, ju mindre belastas hemförsäkringen och ju större del får försäkringen ta. Dock måste skadan betalas via hemförsäkringen och ev självrisk och avskrivning betalas av VP-försäkringen.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Artikel i DN
« Svar #10 skrivet: 14 december 2009, 16:37:55 »
Totala antalet pumpar i drift av varje sort fanns det inga siffror på, och det kommer nog aldrig att finnas tillgängligt.
Men min vrålgissning är att det finns absolut flest LL och kanske ungefär lika många L/V som B/V i drift.
Rickard brukar påstå att L/V har kortare livslängd än B/V "för att dom står utomhus".
Jag tycker att han borde ta sig en funderare på dessa siffror.
Men så länge det bara är din gissning så är det tämligen värdelöst...

Tack min vän..

Några andra som törs göra "värdelösa" gissningar här på forumet? Tror att för dom flesta av oss så är nog fördelningen i grova drag ganska självklar.
« Senast ändrad: 14 december 2009, 17:04:02 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Artikel i DN
« Svar #11 skrivet: 14 december 2009, 17:19:56 »
Skulle det vara en självklarhet att det finns lika mÃ¥nga luft/vatten i drift som vätske/vatten VP?   ;D
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Artikel i DN
« Svar #12 skrivet: 14 december 2009, 19:04:51 »
Jag skulle vilja påstå att det knappt finns några luft/vattenvärmepumpar alls i 75% av Sverige, sett till ytan alltså, och jag GISSAR att bergvärme eller jordvärme är det klart vanligaste alternativet om man bortser från kussträckan i sydligare delarna av landet.
I Skåne borde Luft/vatten kunna vara minst lika vanligt, men Skåne är inte Sverige, inte hela Sverige i alla fall.

I Piteå Kommun har jag väl hört talas om typ 5 luft/vattenvärmepumpar och då främst några Sanyo CO2, och då är jag insatt i branschen, gud vet hur många bergvärme och jordvärmeanläggningar jag hört talas om i kommunen...

Däremot har nog Luft/vatten tagit marknadsandelar de senaste 2-3 åren, och dagens försäljning av Luft/vatten värmepumpar är nog rätt stor i hela södra Sverige, typ från mälardalen och nedåt.
Inte ens det är hela Sverige, och jag gissar att vi i norr har varit snabbare med att konvertera vår uppvärmning p.g.a. de kallare vintrarna som vi har...

Lägg dessutom till att de flesta norrut bor i egen villa medan det i storstäderna söderut är vanligt med fjärrvärme, så får man en spridning av värmepumpar som inte riktigt kan jämföras med befolkningsantalet rakt av.
« Senast ändrad: 14 december 2009, 19:08:44 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Artikel i DN
« Svar #13 skrivet: 14 december 2009, 19:23:07 »
AlltsÃ¥, nu skall jag presentera STATISTIK pÃ¥ samma sätt som Folksam gör.  PÃ¥ den ö där jag har min fastighet sÃ¥ känner jag till 5 fastigheter med bergvärme och en enda luft/vatten.  Sedan gör jag alltsÃ¥ som Folksam och projicerar denna bild till hela Sverige (utan nÃ¥gon som helst motivering till att det skulle vara OK att göra sÃ¥) och dÃ¥ har jag fÃ¥tt fram tillförlitlig statistik pÃ¥ att bergvärme är 5 ggr sÃ¥ vanligt som luft/vatten.

DÃ¥ skall man ju ocksÃ¥ ta hänsyn till att bergvärmeinstallationen i regel är osynlig medan luft/vatten syns frÃ¥n utsidan.  Det kan alltsÃ¥ finnas massvis med bergvärmeinstallationer som jag inte vet om medan jag däremot inte hade vetat om den där enda luft/vatten-installationen alls om jag inte sett utedelen frÃ¥n sovrumsfönstret.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Artikel i DN
« Svar #14 skrivet: 15 december 2009, 00:21:47 »
Bor visserligen inte på någon ö....

utan i en liten ort utanför Stockholm. Inte så värst mycket större än Piteå till antalet innevånare. Nästan bara villor. Ingen fjärrvärme.

Lokala rörfirman säljer nästan bara L/V sedan några år tillbaka, B/V är undantag numer.

LL är förstås mycket vanligt, men det säljer inte min vän rörkrökarn.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!