Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Behöver Ã¥sikter kring dessa offerter jag fÃ¥tt. 2st 6Kw, 2st 8kw,1st Daikin5-13kw  (läst 31536 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobbbe__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Borrdjup osv
« Svar #90 skrivet: 06 juni 2015, 16:58:20 »
Hejsan allihopa! Efter en hel del strul så har projektet blivit färdigt.

Det började med att foderrören tog slut, att slang inte fanns hemma hos återförsäljare eftersom det är brist i EU.
Läckage i svetsningen ute vid 90'böjarna mot slangen, övertrycksventil på kall/varmvattensidan missats osv.

Djupet till berget var betydligt längre än vi först trott, dyrt blev det. 72m foderrör totalt varav 3m sitter i berget.
Finkornig sand hela vägen till berget, inte ett spår av lera eller sten. Däremot verkar grundvattennivån ligga runt 40-45m då vi hittade vatten redan då. Därifrån spolade det på enda ner till 200m. Det tog hela 40min att borra sista 3 metrarna pga den stora mängden vatten som kom. Där avbröts borrandet.

Min borrare försäkrade mig om att effekten ur mitt hål utan problem skulle räcka även om djupet i berget endast blev ca130m. Han sa att mitt hål säkerligen hade 30% mer "effekt potential än normalt pga vattenflödet"

Jag ringde honom idag då jag ville veta hur högt vattnet stått i hålet när han släppte ner slangen. Han visste inte på rak arm men han hade skrivit ner det så kan skulle ringa på måndag. Hålet hade stått orört i 4-5 dagar innan slangen fördes ner.

Det som lever får se. Det är väl först i vinter man kan bestämma exakt hur bra hålet är? Eller kan man ta reda på det även under sommaren?







« Senast ändrad: 06 juni 2015, 19:11:00 av Tobbbe__ »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Hur kan han uttala sig om vattenflödet i berget? Det som han ev kan veta är tillrinningen men det har ju inget med flödet "förbi"hålet att göra.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Tobbbe__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur kan han uttala sig om vattenflödet i berget? Det som han ev kan veta är tillrinningen men det har ju inget med flödet "förbi"hålet att göra.

Det vet jag inte. Kanske var så att han menade. :P
Jag har 2st kalltjärnar bredvid mitt hus ca 50-80m bort. FrÃ¥n dom rinner det vatten till en större sjö ca200m bort. Jag antar att det är den "Ã¥dern" vi eventuellt kan ha träffat dÃ¥ mitt hus ligger mitt emellan. Kan man tvinga fram ett resultat ur hÃ¥let genom att förbruka stora mängder varmvatten? hehe!  a:gl


Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
"Ådern" är den "sjö" grundvattnet som finns på ca 45 meters djup, det brukar vara rätt jämt fördelat under markytan och inte minst om det är porös jordmån som sand. "Ådror" kan det vara om jorden är mycket tät, tex lera, och det finns sandlager "insprängda". Bor man så att marken "faller undan" under en längre sträcka så brukar grundvattnet vara rörligt men är det ett flackt landskap är vattnet ofta rätt stillastående.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Tobbbe__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
"Ådern" är den "sjö" grundvattnet som finns på ca 45 meters djup, det brukar vara rätt jämt fördelat under markytan och inte minst om det är porös jordmån som sand. "Ådror" kan det vara om jorden är mycket tät, tex lera, och det finns sandlager "insprängda". Bor man så att marken "faller undan" under en längre sträcka så brukar grundvattnet vara rörligt men är det ett flackt landskap är vattnet ofta rätt stillastående.

Jag bor geografiskt sett på kanten av ett berg där marken långt sett sluttar mot älven. Vet dock inte om det är för långt bort.
Man ser i alla fall att alla vattendrag leder till älven och dom närmast mig till "Hundsjön"

FrÃ¥gade tidigare  ifall man kan man tvinga fram ett resultat ur hÃ¥let genom att förbruka stora mängder varmvatten eller köra ut massa värme i huset? hehe! Typ "Simulera" vinter. :P



« Senast ändrad: 06 juni 2015, 22:31:26 av Tobbbe__ »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Simulera vinter blir nog svårt enklast är nog att vänta den kommer fortare än vi anar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Nu gubbs nu, nu, nu kommer svaret om inverterpumparna klarar sig med grundare hÃ¥l än on/off!!!  ;)

72m foderrör, de va rejält de typ 40 pannor i kostnad och jag som tyckte jag var illa ute på 37m.

Det blir nog bra detta  tummenupp även om det tar nÃ¥gra Ã¥r ytterligare att köra in rören.

/C
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Tobbbe__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu gubbs nu, nu, nu kommer svaret om inverterpumparna klarar sig med grundare hÃ¥l än on/off!!!  ;)

72m foderrör, de va rejält de typ 40 pannor i kostnad och jag som tyckte jag var illa ute på 37m.

Det blir nog bra detta  tummenupp även om det tar nÃ¥gra Ã¥r ytterligare att köra in rören.

/C


Jo du det vart riktigt djupt till berg!
En positiv sak var att vattnet stabiliserade sig ca 12 meter under markytan efter 2 dagar så 188m av hålet står det vatten i.

Köra in rören? haha

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!