Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med min Thermia Villa 90  (läst 4617 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peterwester

  • Gäst
Peterwester
Problem med min Thermia Villa 90
« skrivet: 11 januari 2013, 22:29:07 »
Mitt problem!
Tur skickar ut 50-55 grader men returen kommer bara upp i 27-28 grader
Varmvattnet 54 med ett börvärde på 42
Cirkulationspumpen till det vattenburna är ny (1år)
Kör bara på tillsats nu men får inte upp temperaturen i huset i alla fall.
När jag kör på Autoläge startar värmpumpen - larmar - stannar - slutar larma - startar o.s.v.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Problem med min Thermia Villa 90
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2013, 05:50:04 »
Mitt problem!
Tur skickar ut 50-55 grader men returen kommer bara upp i 27-28 grader
Varmvattnet 54 med ett börvärde på 42
Cirkulationspumpen till det vattenburna är ny (1år)
Kör bara på tillsats nu men får inte upp temperaturen i huset i alla fall.
När jag kör på Autoläge startar värmpumpen - larmar - stannar - slutar larma - startar o.s.v.
Hej Är det HP-larm den larmar för?Har du gjort rent smutsfiltret på varma sidan.Varmvattnet verkar vara ok för jag misstänker att du menar 42 är ditt startvärde.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Peterwester

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med min Thermia Villa 90
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2013, 08:41:30 »
Problemet med min Thermia är att den visar inte vad som larmar utan bara att det larmar, den är från 1998.
Det enda smutsfilter jag hittar är det som som spriten passerar genom.
Sedan har Turtemperaturen som mest varit uppe över 70 grader.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Problem med min Thermia Villa 90
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2013, 10:31:34 »
Sitter en växelventil på den som kan krångla. Sitter bakom kompressorn under VVB. (Skit-placering)
Om den är kass får du cirkulation genom beredaren bara. Returtemp-givaren sitter på returen från radiatorerna innan vxv vilket gör att returen inte mäts vid vv-produktion.
Sen är det ingen garanti att cirkpumpen är riktig bara för att den är ny.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Peterwester

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med min Thermia Villa 90
« Svar #4 skrivet: 12 januari 2013, 11:27:08 »
Sitter en växelventil på den som kan krångla. Sitter bakom kompressorn under VVB. (Skit-placering)
Om den är kass får du cirkulation genom beredaren bara. Returtemp-givaren sitter på returen från radiatorerna innan vxv vilket gör att returen inte mäts vid vv-produktion.
Sen är det ingen garanti att cirkpumpen är riktig bara för att den är ny.

Tack för ditt svar
Vi konstaterade att detta var felet i samma veva som dit svar kom och med hjälp fått igång systemet tillfälligt iallafall. Men om du eller någon har en permanent lösning på problemet ex. Byta ut, rengöra o.s.v. Så tar jag gärna emot tips.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Problem med min Thermia Villa 90
« Svar #5 skrivet: 12 januari 2013, 21:30:57 »
Det är en gammal modell av vxv. Byt den. Antingen emot en LK vridande eller en Honeywell tryckande.
Vet att ESBE har en också som passar, men den har jag aldrig arbetat med. Har en på hyllan som ska testas inom det närmaste.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!