Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: elbolaget trodde inte  (läst 4207 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: elbolaget trodde inte
« Svar #15 skrivet: 09 januari 2006, 15:34:47 »

64h vv-höjning !!!


Vet inte hur styrena fungerar men skulle man inte kunna få den effekten om man begränsar elpatron-max och dessutom ligger nära vad pumpen klarar av? Då blir det ju inte mycket marginal utan en l å n g s a m historia att toppvärma.

Utloggad odmana

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm Sverige
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: elbolaget trodde inte
« Svar #16 skrivet: 10 januari 2006, 01:06:08 »
Hejsan,

Mitt första inlägg efter mycket läsande på detta eminenta forum.

Jag har nu haft en IVT 9 HT+ installerad sedan midsommar och förstås nyfiket tittat på driftstimmarna som tickat iväg.
Nu har det gått ett halvår och driftstidsmätaren säger 745 timmar, 6 timmar tillskott för bakteriejakt.
Jag kan inte tro att det är sant!
25 grader varmt i villa från 1980 på 220 kvm i Täby.

Känns helt rätt då det gick över 2 kubik olja förra året :-)

/Odmana

Utloggad Roffe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Färila/Hälsingland
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: elbolaget trodde inte
« Svar #17 skrivet: 12 januari 2006, 23:55:32 »
Sedan mitten på oktober 2004 till 20060108 så har pumpen gjort av med 6672kwh + 64timmar legionella körning.

Huset är byggt 1982 och är 234 kvadratmeter stort, innetemp 21,5 gader. Det tycker jag är bra. Speciellt som elpartonen aldrig går in fastän det är över 30 grader kallt!

Jag älskar att dra elbolagen vid näsan!

64h vv-höjning !!!
Vad har du för pump & inställningar? låter extremt mycke, räknar den varje KW eller varje timme med 6kW? (måste vara annan ts i dom där timmarna.

en nibe 1215 kör vv-höjning varje 14 dag & det tar 20 min på 3kW steget.
pimpens timmräknare räknar varje timme för 6kW alltså tar det 2 timmar på 3kW steget innan räknaren visat 1
det tar alltså 6 vv-höjningar innan den visar en timme, det är 12 veckor = 3 månader

Rätt av dig, det är inte legionella körning, utan jag har använt funktionen extra vv under 24h ibland. Det är därför det är så många timmar. Ursäkta det tog sån tid att svara, men jag veckopendlar och har inte tillgång till dator på veckorna.
Nibe Fighter 1115-8,5kw med vv-beredare VPA 300/200, ytjordvärme med 500m kollektor i en slinga. Huset byggt 1981/82, 1 plan med källare, 234 kvadrat. Installerad okt 2004, ersatte en AGA 9,6kw som gått utan problem sen huset byggdes, inget maskinfel utan styrning som krånglade.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!