Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp till en ny husägare  (läst 1742 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johanwe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp till en ny husägare
« skrivet: 15 september 2011, 00:04:10 »
Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp att räkna på värmen till ett hus som jag nyligen köpt. I dagsläget är det en liten och gammal vedpanna som står för värmen i kombination med elradiatorer.

Funderar på jord eller bergvärme men vet inte riktigt vilka kostnader det kan tänkas bli. Fördelen med jordvärme är att jag har egen grävare så att jag kan gräva ned slangen själv, nackdelen är väl att det inte blir så snyggt på marken där man grävt samt att tjälen blir värre där slangen ligger (har jag hört). Fördelen med bergvärme är väl att det blir väldigt lite åverkan på tomten men nackdelen är att det är lite dyrare.

Vad kan jag tänkas behöva till ett hus på 190m2 byggt 1920? Skriver ned så mycket info jag kan

Byggår: 1920
Yta: 190 m2
Område: Västernorrland
Underlag: Huset står i princip på berg
Höjd över havet: ca 50m (vet inte om det är relevant för grundvattennivån?)

Mvh
Johan

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hjälp till en ny husägare
« Svar #1 skrivet: 15 september 2011, 00:14:02 »
Finns det ett befintligt radiatorsystem för vatten? Som använts med vedpannan? Eller har du tänkt konvertera till vattenburet?

Har du någon uppfattning om tidigare elförbrukning i huset. Genom energideklarationen exempelvis. Nämn gärna om du tror det är skillnader mellan tidigare ägares uppvärmning och din förväntade.

Om man ska generalisera grovt så ligger ju en BV anläggning normalt sett mellan 130 och 160 beroende på storlek och borrdjup. Kostnaden kan tyckas hög men även om man lånar till denna investering så ska uppvärmningskostnaden bli mindre än om du inte gör investeringen.

Om jordvärmen ligger på rätt djup samt att den inte ligger för tätt så ska du inte få några problem med marken. Är tomten stor. Behöver den lite uppfräschning oavsett. Givet att du har en grävare låter det ju som en fin idé! Då vet du ju om hur fort du faktiskt jämnar ut allt och sår gräs. Efter ett år är det bortglömt och den annars, säkert, dåligt underhållna och halvmossiga gräsmattan är fin igen :) (försöker tänka positivt).

Är huset välisolerat. Källare. 2 plan? separat garage som skall värmas?

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Hjälp till en ny husägare
« Svar #2 skrivet: 15 september 2011, 07:45:06 »
Det här går inte riktigt att räkna på utan mer uppgifter.
hur bra är kåken isolerad?
ett eller två plan, källare?
ytjordvärme är ett bra alternativ, speciellt om man kan gräva själv, nackdelen är att det går åt ganska mycket yta och det går åt lite jobb att återställa marken.
Det positiva är att årsmedelverkningsgraden är lite bättre än för bergvärme.
rätt dimensionerat blir det inga tjälskott i marken av jordvärmen

för radiatorerna så kan man räkna ca 6000 kr per styck installerat och klart om man lejer bort det, -minus ca 30% i ROT.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad johanwe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp till en ny husägare
« Svar #3 skrivet: 15 september 2011, 14:51:28 »
Svar på era följdfrågor.

Finns det ett befintligt radiatorsystem för vatten? Som använts med vedpannan? Eller har du tänkt konvertera till vattenburet?

Svar: Ja det finns ett befintligt radiatorsystem för vatten, totalt 6 st äldre radiatorer som använts med vedpannan. Hela huset ska dock renoveras under ett par års tid och jag kommer att lägga golvvärme rum för rum när jag renoverar.

Har du någon uppfattning om tidigare elförbrukning i huset. Genom energideklarationen exempelvis. Nämn gärna om du tror det är skillnader mellan tidigare ägares uppvärmning och din förväntade.

Svar: Nej jag har tyvärr ingen uppfattning om elförbrukningen och tidigare ägaren kunde inte ordna fram fakturorna år för år då han inte hade dom kvar. Tyvärr finns det inte heller någon energideklaration då huset tidigare varit klassat som fritidshus och då undantas från kravet på energideklaration.

Är huset välisolerat. Källare. 2 plan? separat garage som skall värmas?

Svar: Svårt att säga men det är väl ungefär vad det normalt brukar vara på ett gammalt hus, varken mer eller mindre. Kommer väl dock att åtgärdas med tiden även det. Huset är i 2 plan, ingen källare och inget garage som ska värmas.

Utloggad Pjotor2009

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp till en ny husägare
« Svar #4 skrivet: 15 september 2011, 18:57:45 »
Hej,
Jag hade nog satsat pÃ¥ en BV pump direkt. Det verkar som om du har mycket annat att pyssla med (renovering, golvvärme, kanske fru & barn, etc) och det kan vara skönt att fÃ¥ detta ur världen, sÃ¥vida inte man är väldigt nördigt intresserad (som flera av oss här pÃ¥ forumet  :)).
Notera att du måste kunna köra med två temperaturer eftersom du blandar radiatorer och golvvärme. Föreslår att du gör BV installationen när du är klar att koppla in första delen av golvvärmen så får du det rätt från början. Låt rörisen även förbereda för din framtida expansion av golvvärme så blir det smidigt framöver.
Eftersom du inte har vidare koll på tidigare förbrukning så kan det vara ide att vänta en vinter och samla på sig lite statistik.
MVH

PS. Glöm inte att tilläggsisolera vinden innan du gör något annat - det är den mest kostnadsffektiva energibesparingen som finns. DS

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hjälp till en ny husägare
« Svar #5 skrivet: 16 september 2011, 00:42:21 »
Du kommer renovera så mycket att du inte hinner vara ute och då gör det inget att gräset håller på och växer :)

Hur många har egen grävare. Få förunnat och du kan ju därigenom få ner din kostnad ordentligt. Bra jordvärme kan ju vara bättre än bergvärme.

Det pjotor2009 försäker säga är att du mÃ¥ste tilläggsisolera innan värmepumpen för annars kommer du aldrig bry dig om att tilläggsisolera  ::)

Sedan kan det ju vara så, jag får inte igång kalkylprogrammet just nu, att du behöver mer än ett hål om du borrar. Kan du vara lite mer specifik än västernorrland. Kustdelen är ju ganska varm även där uppe.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!