0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du behöver öka flödet öka hastigheten på cp eller öppna upp strypningar deltat bör ligga på ca 7 grader.
oj oj,,börja med att berätta hur stort hus du har och vilken storlek på värme pumpdu har.ställ ner intergralet till -60 i stället för -100 du har kurva 40,,, dina inställningar ser nästan helt orörda ut , med 12+ in på KB blir värmepumpen jättestor ,,,vi börjar här ccTillägg.Har du kontaktat din Thermia ÅF ?
Det sitter en cirkpump i vp också och det är den du bör höja om det går men kolla smutsfiltret först brukar sitta på returen.
Den stannar pga hysteres Framledning 47 (33)Hysteres 15...
ja din 8 kw vp lämnar nog en dryga 11 kw med 12 ° in på KB till att börja med.
Shunten för GV behöver inte mycket flöde från det som man kallar primärkretsen fram till den,
Aha, har inte öppnat pumpen än. Kollar på det i morgon. Bra tips om smutsfilter också. Kollar på det senare i veckan.
Jag trodde ju i min enfald att Thermia Diplomat = snikmodell = icke varvtalsstyrda pumpar = fast hastighet på dem. Men så var det ju inte. Båda pumparna i värmepumpen står på läge III. Smutsfilter finns precis innan returen dyker in i värmepumpen, kollar upp det i helgen.
Jag kollade även filtret på kalla sidan som var i stort sett rent. Tyvärr sitter monterat nedåt så det rann ut en knapp liter brine när jag öppnade. Nu är jag förbryllad. HUR fyller jag brine i systemet. Bilden visar hur det ser ut vid pumpen... jag ser inget självklart sätt att fylla på. Det är inte så att jag får montera bort övre anslutningen på expansionskärlet och hälla i där?
Så fort 3 vägaren börjar begränsa Tappar man flödesbalansen.
Ett el element i en fastighet som har 100% i effekt täckning är jätte fel
Kopplar du in en tanklösning får du ett system
Gänga av övertrycksventilen som sitter på toppen av kärlet.
Din golv värme ska 38 G i Max fram ledning ,
Så har du ställt den på 60 är det fel ,
Proffsigt , det är precis vad det är ställer du in allt som tillverkarna tänkta att det ska fungera
Jag skulle aldrig skicka ut 55 grader i golvvärmen (förutom då pumpen gjort varmvatten och den växlar om till värmesystemet).
Bertil, min polare som tidigare var väldigt aktiv i forumet har ett äldre hus med sektionsradiatorer, han kör med "golvvärme-kurva" trots att han har radiatorer i hela huset, jag säger inte att trådstartaren kan göra detsamma, men jag håller det inte för otroligt.ÄVEN DÅ var installatörerna väldigt dåliga på att dimensionera radiatorer, man satte helt enkelt in det som passade under fönstren, och i takt med att folk under åren tilläggsisolerat och bytt fönster har radiatorerna i många fall blivit rejält överdimensionerade.Lägg till detta det faktum att en vindsvåning ofta bara behöver 50% av effekten/m2 som entreplanet kräver så kan det lätt bli 300% "överdimensionering" när man har gamla sektionsradiatorer på en vind.
Räcker radiatorn till med golv värme kurvor är det någon från början som gjort en projekterings miss som är så grov att man måste ifrågasätta om det inte är en Bonde som gjort vvsen och det va dem radiatorerna som stog i ladan är huset byggdes .
Om dom är dåligt dimensionerande är det inte en vvsare som gjort dimensioneringen , Det är det som är skrämande Ville ,, En VVS firma på 30-40 talet kunde räkna på såna här grejer ( åtminstone det jag har referenser ifrån) Den här gången fick du nytta av en ursprunglig feldimensionerad radiator , Men av alla tusentals jag tittat/räknat på har jag aldrig stött på en radiator som går från att fylla sitt behov i ett högtempat system 80-60 ner till golv värmens dimensionerande temperaturer.Injusteringar Dom va nog tidiga med en termostat på den radiatorn ville för fy fan va varmt det skulle bli annars ,cc
38 grader är dimensionerande temp på din golv värme ,
Släpper du upp till 55 grader finns det massor av saker som händer byggnastekniskt
Att flödet i radiatorerna "gått fel väg" tidigare låter skumt, skulle inte förvåna mig om det är felkopplat någonstans.
Kanske behöver du även strypa in flödet på golvvärmeslingorna, de är ju troligen öppnade onödigt mycket, inte minst det faktum att du var tvungen att strypa på trimventilen på tilloppet är en indikation på detta.Om du stryper för mycket på trimventilen på fördelarens tillopp kommer du inte att kunna sänka kurvan så mycket som du skulle behöva, du borde klarar dig med ca kurva 30.MEN, omvänt, vill du ha varmare på vinden kan du strypa "för mycket" på fördelarens trimventil, det som då händer är att du får höja kurvan en aning för att få tillräckligt varmt nere, och du får då också varmare uppe.
Målet med dina kommande justeringar skall vara att ligga på ca 6-7 graders deltaT mellan fram/retur på värmepumpen när den går kontinuerligt,
En logger skulle nog löna sig,
En fundering som säkert finns förklarat nånstans, men i ett hus med golvvärme nere och radiatorer uppe, är det inte möjligt att få radiatorerna att fungera med så låg framledning att man kör med samma temp i både golvvärmen och radiatorerna och ändå få bra temperatur på vinden? Värmen stiger ju uppåt så värmebehovet uppe måste ju vara mycket lägre än på bottenplan?
Vilken kurva har du nu?
OK, du har alltså kunnat sänka från kurva 40 till 34?, det borde ge dig ca 18% högre COP.
Stämmer. Skulle vara intressant att veta vad jag får för COP-värde nu, speciellt med tanke på den fina brine-temperaturen jag har än, 8° in/3° ut. BTW, från var får du uppgiften om just 18% förbättring?Den enda nytta jag kan se med tank vore att det blir lättare att separera flödena mellan våningsplanen samt värmepumpen. Som det är nu så skulle jag egentligen vilja köra golvet med högsta fart på pumpen för det är lite ojämn golvtemperatur nu. Jag har svårt att tro att det skulle gå att spara pengar med en tankinstallation även räknat på många års sikt.