Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: TvÃ¥ hÃ¥l (fast inte i väggen)  (läst 12577 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
Två hål (fast inte i väggen)
« skrivet: 06 december 2004, 15:51:29 »
Tänkte passa pÃ¥ att borra ett hÃ¥l till pÃ¥ 100m.  Hur är det nu ni har rekommenderat med seriell eller parallell inkoppling (och argument för och emot)?

Om man kopplar in dem seriellt, blir inte det första hålet mycket hårdare belastat, eller spelar det ingen roll eftersom temperaturen aldrig blir så låg pga den totala längden?

Hur är det om man gradar (lutar) hÃ¥let.  Skulle man bara räkna med ett visst antal procent av vanliga effekten dÃ¥?  Och beror det pÃ¥ att man har gradat hÃ¥let eller för att man ligger nära ett annat hÃ¥l?  Dvs, om man gradar trots att man inte ligger sÃ¥ väldigt nära ett annat hÃ¥l, tappar man ändÃ¥ effekt i hÃ¥let?
« Senast ändrad: 06 december 2004, 16:02:02 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

admin

  • Gäst
admin
Re:Två hål (fast inte i väggen)
« Svar #1 skrivet: 06 december 2004, 16:47:53 »
Argumenten för paralellkoppling är väl främst att du får lägre tryckfall i KB-kretsen och därför större flöde - vilket kan ge något högre verkningsgrad.

Seriekoppling kan å andra sidan vara vettigt för att bli av med värsta kylan i första hålet och sedan toppa KB i det andra hålet.

Jag kan inte påsta att jag med säkerhet vet vad som är bäst.

Gradningen av hålet borde inte påverka effekten ur det - detta då förutsatt att det inte ligger närmare än 15-20 meter från det första. Du får väl i och för sig något mer jordborrning med taskig värmeöverföringsförmåga om du lutar hålet, men den skillnaden borde vara marginell.

Utloggad hvac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VVS-ing/deltid Stud. Arbetar ej med konsumenter!
    • Värrmepumpskompendium, ladda hem, läs och döm själv om den är nyttig
Re:Två hål (fast inte i väggen)
« Svar #2 skrivet: 06 december 2004, 20:33:32 »
Jag lägger mig inte i effekten från borrhålet.

När man räknar på rör så är det intressant att veta flödet, tryckfallet och vilket köldbärare (typ propylenglykol) i röret. Om jag har ett flöde så blir trycket styrande och köldbärarens som ger mig dimensionen på röret, är trycket för högt så blir det mer pumparbete vilket resulterar i mer energiförbrukning.

Tyvärr kan jag inte ge dig programmen som jag använder då dessa kostar en hel del pengar, men det finns mycket bra gratisprogram. Dock är dessa lite bökiga att komma igång med i början, fast efter ett tag så blir det enkelt som allt annat. Mitt råd är att följa tillverkarens anvisningar då det antagligen har dimensionerat rören och pumpen för att fungera optimalt med värmepumpen.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Två hål (fast inte i väggen)
« Svar #3 skrivet: 06 december 2004, 21:17:11 »
Tittar man på Nibe´s 8,5 kw Är max rek vid ytjord 400 meter.
Lite längre går säkert bra, Rickard´s funkar ju med 500 meter.

Flera djupa borror måste i princip kopplas paralellt pga av flödesmotståndet.
Men om man kopplar grundare hål i serie blir belastningen hög på den första kanske det finns risk för frysning!!??

Här har vi 4 st och 25 kw pump, över 1300 meter slang då blir det paralellt.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=7;action=display;threadid=1125
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Re:Två hål (fast inte i väggen)
« Svar #4 skrivet: 06 december 2004, 21:23:04 »
Flera djupa borror måste i princip kopplas paralellt pga av flödesmotståndet.
Men om man kopplar grundare hål i serie blir belastningen hög på den första kanske det finns risk för frysning!!??

Det blir väl samma princip/problem som med ett enrörs värmesystem?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
Re:Två hål (fast inte i väggen)
« Svar #5 skrivet: 06 december 2004, 21:54:52 »
Finns det något som hindrar att man kopplar in de två hålen, så att man med vanliga kulventiler (eller vad som nu är lämpligt) själv kan välja om du skall köras i serie eller parallellt?

Om man kopplar in dem parallellt men med en strypventil pÃ¥ returen uppledning pÃ¥ första hÃ¥let och nedledningen i andra hÃ¥let, sÃ¥ borde det väl räcka med en ventil som gÃ¥r mellan upp och ned pÃ¥ de tvÃ¥ hÃ¥len?  För att köra parallellt sÃ¥ stänger jag ventilen och stryper in hÃ¥len, för att köra seriellt sÃ¥ stänger jag strypventilerna helt och öppnar ventilen mellan hÃ¥len?

Nu i början sÃ¥ vill jag köra seriellt, eftersom pumpen troligen inte klarar av hÃ¥len om man kör parallellt.  Sedan när jag byter VP sÃ¥ kanske det är bättre att köra parallellt för att fÃ¥ bättre fördelning?

Eller är det bättre att helt enkelt låta rörisen koppla om hålen när han slänger in den nya pumpen?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Två hål (fast inte i väggen)
« Svar #6 skrivet: 06 december 2004, 22:06:43 »
Jag skulle hellre va skraj att flödet blir för lågt om du kopplar in ett hål till i serie.
Eller klarar din pump det ökade flödesmotståndet??
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
Re:Två hål (fast inte i väggen)
« Svar #7 skrivet: 06 december 2004, 22:09:26 »
Ingen aning.  Ringde IVT och de sa att det inte skulle vara nÃ¥gra problem om man kopplade dem seriellt, men att jag var tvungen att byta köldbärarpump om jag skulle köra dem parallellt.  Har inte riktigt tänkt efter vilka faktorer som talar för det ena resp. det andra...

Jag lär ju inte få några problem med nedkylt hål med den här pumpen i alla fall, med sammanlagt 180m hål...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Två hål (fast inte i väggen)
« Svar #8 skrivet: 06 december 2004, 22:16:26 »
Hmmm undrar vad dom går på??

Flödesmotståndet ökar ju till minst det dubbla om man kopplar i serie.

Men  borrorna paralellt dÃ¥ minskar ju motstÃ¥ndet!!
Om man vill bibehålla flödet ungefär lika!?
var det inte tvärtom
Fattar inte nÃ¥t  :-[
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Två hål (fast inte i väggen)
« Svar #9 skrivet: 06 december 2004, 22:23:18 »
Hmmm undrar vad dom går på??

Flödesmotståndet ökar ju till minst det dubbla om man kopplar i serie.

Grundregel: Flödesmotståndet ökar kvadratiskt. 2xavst = 4xflödesmots. etc.

MÃ¥ste ha fÃ¥tt prata med nÃ¥n pÃ¥ ekonomiavdelningen!  ;D
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
Re:Två hål (fast inte i väggen)
« Svar #10 skrivet: 06 december 2004, 22:48:50 »
var det inte tvärtom

Jag skall nog slå dem en signal till imorgon och dubbelkolla så det inte var någon som hade lågt blodsocker före eftermiddagsfikan...

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad vvp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
Re:Två hål (fast inte i väggen)
« Svar #11 skrivet: 07 december 2004, 00:20:32 »
Hej du kan ju köra med dubbla slangar i det första hålet för att få bort rör motståndet mvh vvp
nibe f 1310-25kw med 2 st kompressorer    y-jord 4*225m+b-hÃ¥l 180m/a

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Re:Två hål (fast inte i väggen)
« Svar #12 skrivet: 07 december 2004, 09:03:32 »
Det enda som talar emot parallellkoppling är om du inte kan säkerställa att flödet i båda hålen blir ungefär lika, kan du säkerställa detta är parallellkoppling att föredra.

Om du kopplar seriellt får du ett ojämnt energiuttag mellan hålen och risken att det första hålet fryser ökar, det bör man hellst undvika.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=7;action=display;threadid=1270
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Re:Två hål (fast inte i väggen)
« Svar #13 skrivet: 07 december 2004, 09:04:20 »
Första hålet vid seriekoppling blir inte så mycket hårdare belastat. Om det är normala temperaturskillnader mellan in- och utgående köldbärare blir kanske effektuttaget per meter i första hålet 30 % högre än i det andra.

I och med att aktiva håldjupet ungefär fördubblas blir ju effektuttaget även i det första hålet i alla fall lägre än i nuläget.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
Re:Två hål (fast inte i väggen)
« Svar #14 skrivet: 07 december 2004, 09:09:21 »
Ta ett djupt andetag, ange därefter ett enda rationellt skäl till att seriekoppla hålen.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!