Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan det löna sig att söka installatör utanför storstad?  (läst 1357 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Froddan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Är 77000 kr för en Thermia Diplomat 6 vid installation ett normalpris? Med jobb hamnar allt på ca 93000 kr (utbyte av gammal defekt pump). Hur mycket brukar vp-priset skilja mellan installatörer och hur stor påverkan har geografiskt område, Stockholm/landsbygd? Kan det löna sig att söka en installatör utanför storstadsregionen och ändå tjäna på det (de vill väl ha reseersätning, mertid)? Vad kan bli sämre med det?

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Begär in offerter där resekostnader är inräknad från utsocknes installatörer.

Jag gav 84.000:- för allt utom nedgrävningen av slangen för en Optimum 6:a för 2år sedan. Då ingick 450m slang med Brine, innegivare, pumpen så klart, håltagning i vägg osv + lite annat rörjobb och ventiler på vedpannan. Då ingick även att installatören delade på hela VP:n i 2 delar för att han skulle kunna bära ner den till källaren.

Så 93000:- bara för pumpen med installation låter i mina öron väldigt dyrt. Om det inte ingår något annat? Eller om Thermia har höjt priserna drastiskt.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Oj, 77 kkr för bara grejorna om jag fattar det rätt.  :o Hutlöst!
En Nibe 1235-6 kostar ca 46 kkr inklusive moms, kanske 50 kkr med lite kringutrustning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Froddan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Ja jag tyckte också 77000 lät dyrt, det luktar lite monopol. Jag har lagt ut lite krokar längre ut från stan nu och har en Nibe-installatör bokad för besök i veckan också.

Utloggad Olof B

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
Min Diplomat 12 kostade ungefär 77 000 inkl Stockholmsskatt för ett par månader sen. Bara pumpen alltså. Samma pris på alla lokala Thermia-installatörer.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!