Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nocria 14 mot Mitsubishi FD50  (läst 31557 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gamblern

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 338
  • Karma +0/-2
SV: Nocria 14 mot Mitsubishi FD50
« Svar #15 skrivet: 28 oktober 2011, 19:43:25 »
Om jag har förstått det hela rätt så låter mitsun betydligt mer än nocrian. Det måste tala till nocrians fördel.
Hus i Gbg, byggt 1974. Boyta 133 kvm+Biyta 133 kvm, tot uppvärmd yta=266 kvm till 22gr. Enplans med källare. 2 st Daikin Ururu Sarara á 9,4kW. Vadå bergvärme?? Vattenburna radiatorer kopplade till NIBE EWC13 elkassett som ev backup samt separat Metro 300l VVB. Gasolkamin 4kW som ev backup
Scanspis 9 kW - används som mysbrasa och ev backup .

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Nocria 14 mot Mitsubishi FD50
« Svar #16 skrivet: 28 oktober 2011, 20:48:43 »
Ska man köra nÃ¥gon av dom kraftigare pÃ¥ högsta fläkthastighet fÃ¥r man nog skaffa hörselproppar  ;)

Dessutom är det nästan omöjligt att svara på vilken av dom alla märkena som kunder tycker låter minst/mest då dom har olika karaktär på ljudet och det är mycket personligt vilken karaktär på ljud som man upplever som behagligast.
För att krångla till det ännu mer så tittar många bara på lägsta ljudnivån vilket är vid lägsta fläkthastighet och den ska man inte direkt använda om man vill få iväg värmen och utnyttja effekten som finns !!
Och tillråga på allt så omsätter dom olika märkena och deras modeller olika mängder luft så jämförelser måste då ske med samma luftmängd.

Några uppgifter på 4 av modellerna från produktblad som man får hoppas stämmer och är uppmätta enligt samma sätt ?

Nocria 14
ljudnivå: 24-46
luftmängd: 850m3/h

GE50VAH
ljudnivå: 28-48
luftmängd: 870m3/h

FD50VABH
ljudnivå: 27-52
luftmängd:888m3/h

18PAVD-ND
ljudnivå: 31-49
luftmängd: 804m3/h

Tror Ventilationsutveckling är dom enda som redovisar både ljudtryck och ljudeffekt i sitt produktblad
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Nocria 14 mot Mitsubishi FD50
« Svar #17 skrivet: 28 oktober 2011, 21:52:25 »
tycker nog personligen att nocria 14 bör jämföras med FD35.   FD50 känns helt klart snäppet värre.
Lägger man sen även till den intelligentare avfrostningen så vinner ME klart när det är kallt ute
Ljudmässigt är två mindre pumpar oftast betydligt bättre än en stor.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Nocria 14 mot Mitsubishi FD50
« Svar #18 skrivet: 28 oktober 2011, 23:05:31 »
ME FD50 har en riktig värmeslinga i metall för kondensvattnet,
och en riktigt kompressorvärmning vid stillestÃ¥nd. ME =  En riktig Nordenanpassad pump.

Fujitsu har en kabel med bimetalltermostat för kondensvattnet om jag inte minns fel.
Jag vet inte om de har lindat en värmekabel runt kompressorn på Fujitsu, men jag är ganska säker på att Fujitsu inte värmer kompressorn genom att skicka på en låg ström genom lindningarna som Mitsubishi Electric.

ME FD saknar automatisk filterrengörning, men har en mycket bra och smart funktion de kallar Quick Clean System.
Man kan fälla ut luftriktarna och komma åt att rengöra även fläkthjulet smidigt.

För mig skulle valet vara lätt!  :)
« Senast ändrad: 28 oktober 2011, 23:48:27 av Zelda »

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nocria 14 mot Mitsubishi FD50
« Svar #19 skrivet: 29 oktober 2011, 08:38:07 »
Hade med valt Mitsun, denna automatiska filterrengörare kan nog Inte avgöra ett köp, blir nog bättre att rengöra själv, den tyngsta punkten måste vara smart avfrostning, som jag utläste i tidigare diagram så verkar Mr Nocria avfrosta väldigt tätt, samt dåligt Cop, enda pluset för Nocrian är priset, men nån tusenlapp upp eller ned kvittar då för mig.

Bimetall termostat för trågvärmen? Låter för mig ganska old school, och oprecis, onödigt att ha delen gående när den ej behövs.

Vi hade även en gammal Carisma som andra bil, evigt liv, amen, inte enda fel på flera år som slit och släng bil, utan kärlek och omvårdnad.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Nocria 14 mot Mitsubishi FD50
« Svar #20 skrivet: 29 oktober 2011, 09:20:15 »
Att det sitter bimetall termostat för trågvärmen är absolut vanligast och är nog den mest tillförlitliga konstruktionen facktiskt, sen om trågvärmen är gjord av glödspiral inbakat i ett rör kontra värmekabel så är det nog hugget som stucket, den enda fördelen jag kan se är att den är mekaniskt mer hållbart med
rör varianten.
Kan det verkligen stämma att inte Nocrian har spänningsatt kompressorlindning för kompressorvärmen?
Det hade exempelvis Toshibas maskiner redan 2003.

Om man sen skall jämföra Nocrian med ME så imponerade då inte Nocrian på mig efter jag läst det finska testet som gjorts, den hade i mina ögon så dålig verkningsgrad så jag drar paralleller till stormarknads pumpar.
Sen att den ger mycke effekt?, det ger min direkt el luftvärme anläggning med Cop 0 åxå,
Men då 8kw vid -25 istället för 4kw.
för mig handlar det om att spara kw på årsbasis och inte hög effekt vid -25

Men det kan nog bli andra bullar när nu Fujitsu kommer med nya modeller, för Nocrian har hängt med sen 2007 och konkurrenterna har helt enkelt sprungit ifrån den.

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Nocria 14 mot Mitsubishi FD50
« Svar #21 skrivet: 29 oktober 2011, 11:12:32 »
Bimetalltermostaten värmer alltid om det är kallare än en viss temperatur. Tror värdet är +2 men det vara högre värde. Inte speciellt mordern och energismart teknik.
Skulle jag köpt Norica skulle jag kompletterat en justerbar yttre termostat. 
 

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nocria 14 mot Mitsubishi FD50
« Svar #22 skrivet: 29 oktober 2011, 13:07:43 »
Nocrian känns gammal, och utgången, och inte lika förfinad som övriga gänget, håller med Doggelito fullständigt, bättre med bra Cop över året, än just hög effekt med -25, för en normal vinter så är dessa dagar Max 7st, förra vintern var kall.

Men Saab 2 taktare känns med gammal och utgången, men finns många som åker runt i dessa med, som förövrigt är den snyggaste och enda Saab som tillverkats och såld med vinst för detta forna svenska bolag. Thumbsup
« Senast ändrad: 29 oktober 2011, 13:13:26 av Trubbnos »

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Nocria 14 mot Mitsubishi FD50
« Svar #23 skrivet: 01 november 2011, 08:31:38 »
Bimetalltermostaten värmer alltid om det är kallare än en viss temperatur. Tror värdet är +2 men det vara högre värde. Inte speciellt mordern och energismart teknik.
Skulle jag köpt Norica skulle jag kompletterat en justerbar yttre termostat.

Varför man valt +2(tror det är högre facktiskt?)+4?
Beror nog på att man inte kan stirra sig blind på att "Det fryser inte vid + grader"

Förutsättningarna är ju lite annorlunda eftersom när utedelen går så kyls ju utedelens alla
komponenter/ytor runt kondensorn ner till betydligt lägre temperaturer än +4 grader, när då en avfrostning sker så hinner tråget inte värmas upp till plus grader och det bildas is, sen sätter utedelen igång igen och kyler ner tråget så att isen blir kvar fast man har + grader ute, sen kommer nästa avfrostnings cykel och det är samma visa igen
Tråget blir sedan trögare och trögare att värma upp på grund av den ökande massan av is,
och påisningen ökar för varje avfrostnings cykel, efter ett tag har man isen uppe i lammellerna och man riskerar frostsprängning av kondensorn.

Jag skulle personligen inte laborera med värmekabeln inkopplings temp eftersom det kan kosta mer än vad det smakar.

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad tbatba

  • man lär sig alltid nÃ¥got om du inte vet sÃ¥ vet nÃ¥gon annan
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +1/-0
SV: Nocria 14 mot Mitsubishi FD50
« Svar #24 skrivet: 01 november 2011, 12:21:49 »
hej dogge
ang värme i tråget är det mycket viktigt som du nämner men det är lika
viktigt hur den är placerad (har kollat en del fabrikat uj uj norden anpassade ,undrar om dom tittat i en maskin som har gått dom sista åren i typ kilsbergs klimat )

fick info om panasonic att en viss modell ,då var bara slingan på
när avfrostning var aktiv undrar om det fungerar ??

mvh
alla värden ang AMPERE +-0,2 AMP  OCH TEMP är +-1grad
117m2 10st 2 glas fönster 4 dörrar 2 plan byggt -74

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Nocria 14 mot Mitsubishi FD50
« Svar #25 skrivet: 01 november 2011, 13:06:47 »
hej dogge
ang värme i tråget är det mycket viktigt som du nämner men det är lika
viktigt hur den är placerad (har kollat en del fabrikat uj uj norden anpassade ,undrar om dom tittat i en maskin som har gått dom sista åren i typ kilsbergs klimat )

fick info om panasonic att en viss modell ,då var bara slingan på
när avfrostning var aktiv undrar om det fungerar ??

mvh

Jag tror att en bättre värmeslingelösning vore att ha kanske dubbla  effekten pÃ¥ värmekabeln och sedan lÃ¥ta den slÃ¥ igÃ¥ng vid avfrostning.

Eftersom kyleffekten är enorm när utedelens fläkt går, så är dessa 75w inte mycke att hänga i julgranen, skulle tro att det knappt är mätbart varmare nå´n cm från värmeslingan när fläkten brakar på med kanske 2000m3 iskall luft.
om man då istället för att låta slingan gå när den inte gör nämvärt nytta till att öka effekten när utedelens fläkt slutat kyla, ja då skulle man spara kw men ändå få en effektivare avfrostning eftersom man då har dubbla effekten när del väl behövs, och avslagen den övriga tiden..
detta skall jag testa att applicera på min ena toshiba för att se hur det fungerar.

Dogge.
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Nocria 14 mot Mitsubishi FD50
« Svar #26 skrivet: 03 november 2011, 10:26:33 »
Har nyss fÃ¥tt en Nocria 14 uppsatt.PÃ¥ den sitter det en metall-värmestav i trÃ¥get.Finns även värmeslinga inbyggd i kompressorn.PÃ¥ artic versionerna finns även en eftermonterad utanpÃ¥liggande slinga ocksÃ¥.Att modellen är pÃ¥ utgÃ¥ende tycker jag i vissa fall är en fördel.Alla barnsjukdomar fixade,dessutom kan man pruta bra pÃ¥ utgÃ¥ende modell.Men jag är lite skeptisk till den automatiska filterrengörningen,ju mer finesser desto mer saker som kan krÃ¥ngla.   / Mats
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nocria 14 mot Mitsubishi FD50
« Svar #27 skrivet: 04 november 2011, 07:15:49 »
Fördelen med filterrengöringen är att den gör ett jobb, och att du kan strunta i den om den börjar krångla.
Nackdelen med den är att vissa installatörer kan känna en ovilja att sälja dem, när det är troligt att det krånglar innan garantin gått ut.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Nocria 14 mot Mitsubishi FD50
« Svar #28 skrivet: 04 november 2011, 13:59:42 »
Hade inte panasonic denna automatiska filter rengöringen?, tänker på AC Robot, men det verkar som dom övergett detta koncept på nyare pumpar?, och om så är fallet så kan man ju fundera på varför, personligen så skulle jag misstänka att det blir dyrt i produktion, och som du skrev blir en massa krångel och oljud, mm

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nocria 14 mot Mitsubishi FD50
« Svar #29 skrivet: 04 november 2011, 14:26:54 »
Med en effektiv filterrengöring får man troligen högre COP.
Om det krånglar för mycket blir det troligen för dyrt för ÅF-kedjan att hålla igång pumparna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!