Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Driftläge Auto vill använda tillsats i onödan  (läst 13091 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Manna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
Driftläge Auto vill använda tillsats i onödan
« skrivet: 06 januari 2011, 11:27:29 »
Hej, jag har problem med att driftläge auto vill använda tillsatsen hela tiden redan från ca 0 grader ute vilket inte behövs, ändrar jag till driftläge värmepump så är det lika varmt och fint inne och det drar rejält mycket mindre kwh per dygn.

Jag vill ändå använda driftläge Auto så att jag inte behöver gå ner och ändra till Auto om det blir kallare. Jag har följande inställningar:

Kurva 48 grader
Kurva min 10 grader
Kurva max 65 grader
Kurva 5 0
Kurva 0 0
Kurva -5 0 (precis ändrad från -5)
Värmestopp 17 grader
Sänkning 2 grader
Eller är det så att om jag har Auto så drar den igång så fort jag använder lite mycket varmvatten för att snabbare än driftläge värmepump kunna värma upp vattnet osv.. ? Vad är eran åsikt om sänkning på 2 grader sänker det förbrukningen eller kostar det mycket att få upp tempen varje morgon?

Thermia Villa 105 från 2004 som gör allt för att värma upp ett 2-familjshus på ca 400 kvm från 1946 mha Markvärme.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Driftläge Auto vill använda tillsats i onödan
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2011, 11:38:40 »
Justera upp integral A2 till ett högre värde, det ska vara minst 5 x A1.
Min uppfattning om nattsänkning är att det nog kan trigga elpatron på morgonen i onödan om VP:n är i autoläge.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ume_Mac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Driftläge Auto vill använda tillsats i onödan
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2011, 13:08:35 »
Hur ser intregralen ut?

räknar den upp någonting, eller tappar du hela tiden?

Brine in och ut?

Delta-T på radiatorerna? (differens framledning retur)
Hus i umeå, 1,5 plan med källare och kulvert till 40kvm fristående garage..
Totalt ca 400 kvm uppvärmd golvyta.

Thermia Diplomat Optimum G2 DUO 12kw med 300 l vv..
2 borror 165 + 150 (ca 290-300 aktivt) (Brine 0/-3)
Anläggningen går precis jämt upp vid -17,5

Utloggad Manna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Driftläge Auto vill använda tillsats i onödan
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2011, 14:36:40 »
Justera upp integral A2 till ett högre värde, det ska vara minst 5 x A1.
Min uppfattning om nattsänkning är att det nog kan trigga elpatron på morgonen i onödan om VP:n är i autoläge.

Vad är intergral A2 och A1 för den okunnige?

Kör du utan sänkning eller hur många graders sänkning har du?
Thermia Villa 105 från 2004 som gör allt för att värma upp ett 2-familjshus på ca 400 kvm från 1946 mha Markvärme.

Utloggad Manna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Driftläge Auto vill använda tillsats i onödan
« Svar #4 skrivet: 06 januari 2011, 14:40:12 »
Hur ser intregralen ut?

räknar den upp någonting, eller tappar du hela tiden?

Brine in och ut?

Delta-T på radiatorerna? (differens framledning retur)

Får ta reda på hur intergralen ser ut vet inte det än, men återkommer.

Brine in ut kan jag inte svara på p.g.a. givarefel ut 19 in -2 senast jag kollade, men fick via en annan tråd reda på att det är ett givarfel som gör att displayen visar fel. Jag har inte åtgärdat detta än.

Delta-T över radiatorerna (27st) :) är i huvudsak 8 grader, har försökt justera in detta så gott som möjligt med tipset att det bör vara minst 5 grader. Hela systemet har också delta-t på 8 grader.
Thermia Villa 105 från 2004 som gör allt för att värma upp ett 2-familjshus på ca 400 kvm från 1946 mha Markvärme.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Driftläge Auto vill använda tillsats i onödan
« Svar #5 skrivet: 06 januari 2011, 15:32:56 »
För att komma åt A2 så måste man in i servicemenyn, håll in vänster och högerpil samtidigt i 5 sek.
Sen bläddrar du till "tillsats" och där står det antingen "Integral A2" eller bara "Integral" tror jag (det ser olika ut i de olika manualerna).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Manna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Driftläge Auto vill använda tillsats i onödan
« Svar #6 skrivet: 06 januari 2011, 16:29:42 »
För att komma åt A2 så måste man in i servicemenyn, håll in vänster och högerpil samtidigt i 5 sek.
Sen bläddrar du till "tillsats" och där står det antingen "Integral A2" eller bara "Integral" tror jag (det ser olika ut i de olika manualerna).

Ok, skall testa det. Integral A1 är det den som heter integral i vanliga menysystemet har för mig att den låg runt -750 nu eller har det något med kurva att göra?

Jag provade att ändra tillbaka till fabriksinställning så jag ändrade från drift värmepump 19 grader till auto 20 grader och drog ner framledningen från 48 til 40 och max från 65 till 55. Hur tror du det kommer påverka inomhustemp/förbrukning?
Thermia Villa 105 från 2004 som gör allt för att värma upp ett 2-familjshus på ca 400 kvm från 1946 mha Markvärme.

Utloggad Manna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Driftläge Auto vill använda tillsats i onödan
« Svar #7 skrivet: 06 januari 2011, 16:35:45 »
För att komma åt A2 så måste man in i servicemenyn, håll in vänster och högerpil samtidigt i 5 sek.
Sen bläddrar du till "tillsats" och där står det antingen "Integral A2" eller bara "Integral" tror jag (det ser olika ut i de olika manualerna).

När jag gick in i servicemenyn så hittade jag bara ett nytt värde kopplat till integral som heter integral A1 och hade värdet 50 A2 hittar jag inte. Hur kopplar jag bort servicemenyn igen?
Thermia Villa 105 från 2004 som gör allt för att värma upp ett 2-familjshus på ca 400 kvm från 1946 mha Markvärme.

Utloggad martinei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Driftläge Auto vill använda tillsats i onödan
« Svar #8 skrivet: 06 januari 2011, 17:00:19 »
Hej!
krävs det verkligen kurva 48 för att hålla komforten?
Standard inställning bryter på hög retur vid 48 grader så den borde gå som ren elpanna vid några minus grader.
Thermia Atria8 optimum. Gullringhus(1985)140+40m2 Ettrörsystem. värmeåtervinning (Flexit sl4r)

Utloggad Manna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Driftläge Auto vill använda tillsats i onödan
« Svar #9 skrivet: 06 januari 2011, 17:40:35 »
Hej!
krävs det verkligen kurva 48 för att hålla komforten?
Standard inställning bryter på hög retur vid 48 grader så den borde gå som ren elpanna vid några minus grader.

Jag har sänkt till 40 nu och höjt rumstempen frÃ¥n 19 till 20. Resultatet verkar kalas tillsatsen gÃ¥r inte pÃ¥ auto och tempen i huset ökade med 1 grad än sÃ¥ länge... Kan visa sig att en totalgenomgÃ¥ng av manualen tillsammans med mÃ¥nga bra tips här pÃ¥ forumet kan resultera i en fin "löneökning"!  studs
Stämmer som du säger att så fort det blir några minus så går "elpannan" på vid tidigare inställningar. (förra ägaren)

Först nu som jag börjat intressera mig för att få de optimala inställningarna eftersom vi haft problem med värmen vid många minusgrader.

Kurva -5 var inställd på -5 tidigare är på 0 nu (snålinställning?), det kan säkert förklara varför det blivit kallare när det blir kallare ute om inte alla kurvor ligger på 0 så borde de väl ändras motsatt så att den kastar ut ännu varmare vid kurva -5 exempelvis +5 och vid +5 ändra värde till -5 för att spara lite på krutet... ?
« Senast ändrad: 06 januari 2011, 17:51:12 av Manna »
Thermia Villa 105 från 2004 som gör allt för att värma upp ett 2-familjshus på ca 400 kvm från 1946 mha Markvärme.

Utloggad Manna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Driftläge Auto vill använda tillsats i onödan
« Svar #10 skrivet: 06 januari 2011, 17:45:18 »
Vad är optimalt integralvärde?

Sedan jag ändrat inställningarna enligt nedan så har integralen gått från -750 till ca -600 på en timma. Bra dåligt?
Thermia Villa 105 från 2004 som gör allt för att värma upp ett 2-familjshus på ca 400 kvm från 1946 mha Markvärme.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Driftläge Auto vill använda tillsats i onödan
« Svar #11 skrivet: 06 januari 2011, 19:06:17 »
För att komma åt A2 så måste man in i servicemenyn, håll in vänster och högerpil samtidigt i 5 sek.
Sen bläddrar du till "tillsats" och där står det antingen "Integral A2" eller bara "Integral" tror jag (det ser olika ut i de olika manualerna).

När jag gick in i servicemenyn så hittade jag bara ett nytt värde kopplat till integral som heter integral A1 och hade värdet 50 A2 hittar jag inte. Hur kopplar jag bort servicemenyn igen?

Den återgår automatiskt till endast kundmeny efter en viss tid tror jag.
Default på A1 är 60 så någon har pillat med dessa värden.
Du borde försöka hitta meny "Tillsats" och värdet "Integral" i denna meny.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Manna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Driftläge Auto vill använda tillsats i onödan
« Svar #12 skrivet: 06 januari 2011, 19:41:38 »
Citera

Den återgår automatiskt till endast kundmeny efter en viss tid tror jag.
Default på A1 är 60 så någon har pillat med dessa värden.
Du borde försöka hitta meny "Tillsats" och värdet "Integral" i denna meny.

Jo jag märkte det, det verkar som någon har pillat med de mesta av inställningarna och att det är därför vissa grejer fungerat mindre bra synd man upptäcker det först efter 1,5 år...

Borde jag ändra A1 till 60 från 50?

Nu hittade jag. A1=50 under värmepump, A2=600 under tillsats.
Vad betyder detta? Borde jag ändra det och vad är det jag ändrar i så fall?

Jag är inne på att sätta alla värden till default kan man se detta någonstans förutom de som står i manualen (att A1=60 m.m.) manualvärdena har jag ändrat idag. Om allt fungerar bra med defaultvärdena, vart är det då lämpligast att börja ändra på för att få ner förbrukningen?
« Senast ändrad: 06 januari 2011, 19:48:51 av Manna »
Thermia Villa 105 från 2004 som gör allt för att värma upp ett 2-familjshus på ca 400 kvm från 1946 mha Markvärme.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Driftläge Auto vill använda tillsats i onödan
« Svar #13 skrivet: 06 januari 2011, 22:22:13 »
Ställ upp A2 till 900 om du vill, ju högre värde, ju mer tid får kompressorn på sig att hinna ikapp när det är kallt ute.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Manna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Driftläge Auto vill använda tillsats i onödan
« Svar #14 skrivet: 06 januari 2011, 22:38:42 »
Ställ upp A2 till 900 om du vill, ju högre värde, ju mer tid får kompressorn på sig att hinna ikapp när det är kallt ute.

Ok, jag läste lite på en annan lång tråd om detta. Skall testa 900 då.

Tycker du jag skall ändra A1 från 50 eller? Vad gör A1. Vad jag fattat så ger A1 + A2 den tid när tillsatsen måste slå till alt. när diffen på börvärdet på framledningen ligger 3 under, men jag förstår inte riktigt vad A1 och A2 var för sig ger...

Vad är HGW som många pratar om?
Thermia Villa 105 från 2004 som gör allt för att värma upp ett 2-familjshus på ca 400 kvm från 1946 mha Markvärme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!