Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nyinstallation av gammal Thermia!  (läst 14052 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nyinstallation av gammal Thermia!
« Svar #15 skrivet: 11 januari 2013, 15:29:58 »
jag är nästan säker att jag har haft ett sådant. hmm ska kolla.

Jag skulle koppla tanken på det sätt som ger likvärdigast temperatur mellan VP och systemframledning.

Tankens storlek och flödet över den påverkar nog vad som är den mest optimala kopplingen.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nyinstallation av gammal Thermia!
« Svar #16 skrivet: 11 januari 2013, 15:31:27 »
Jag hittar den inte på datorn. Men jag vet att jag tittat på en som jag hittade på internet. Den var dock lite väl komplex för min egen del.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Magnus.L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tärnaby
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Thermia Diplomat
SV: Nyinstallation av gammal Thermia!
« Svar #17 skrivet: 11 januari 2013, 16:23:10 »
Har kopplat temp givare för att se skillnaden!
Jag hittar den inte på datorn. Men jag vet att jag tittat på en som jag hittade på internet. Den var dock lite väl komplex för min egen del.
Synd du inte hade den kvar! Jag har googlat men inte hittat nÃ¥tt  :-\ Ska söka vidare!

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kan en del om gammal elektronik...
SV: Nyinstallation av gammal Thermia!
« Svar #18 skrivet: 11 januari 2013, 17:20:56 »
Här finns det till Diplomat Duo från 2005.
Bättre än inget?  dontknow

www.thermia.fi/docroot/dokumentbank/Duoelschema_s.pdf
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Utloggad Magnus.L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tärnaby
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Thermia Diplomat
SV: Nyinstallation av gammal Thermia!
« Svar #19 skrivet: 11 januari 2013, 21:30:44 »
Tack för schemat  tummenupp
Ser lika ut förutom några detaljer som verkar har tillkommit.
Alltid bra att ha sÃ¥ man slipper riva ut hela kabelhärvan bara för att se hur det är gjort  a:gl

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nyinstallation av gammal Thermia!
« Svar #20 skrivet: 12 januari 2013, 11:47:52 »
den va bra  tummenupp
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Magnus.L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tärnaby
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Thermia Diplomat
SV: Nyinstallation av gammal Thermia!
« Svar #21 skrivet: 18 januari 2013, 22:21:30 »
Åter tillbaka till VP funderingar. Jobbar borta så det blir lite sporadiskt.

Har ännu inte fått mina nya tempgivare men har flyttat den befintliga framledningsgivaren till röret ut från arbetstanken och monterat ett gäng termometrar med värmeledningspasta och isolering för att få någorlunda bra värden.

Deltat på varma sidan är 7-8 grader vilket jag förstått är bra men på köldbärarsidan har jag 7 graders skilnad! 2 °C in och -5 °C ut. CP på max, ca 670 meter slang. Är kanske dax att byta CP eller måste jag in med en till?

Fick längre drifttid och längre stopp efter att framledningsgivaren flyttades! Men skulle kanske ha skiftat plats på rören in till arbetstanken och ut. Efter som jag matar den i toppen och tar ut till raddarna lite längre ner så har jag en skilnad på ca 4 °C.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nyinstallation av gammal Thermia!
« Svar #22 skrivet: 19 januari 2013, 08:04:15 »
Om du har 670 meter slang i en slinga kommer deltat att bli stort man rekomenderar max 400 meter i en slinga.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nyinstallation av gammal Thermia!
« Svar #23 skrivet: 19 januari 2013, 08:51:56 »
mm du behöver en pump till i serie gissar jag.
Du kan ju kolla detta med egna givare också så du vet att värdena på kalla sidan stämmer.

jag tror jag hade valt att sätta rören tvärs om. Dvs försöka få ut varmast möjliga till radd

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Magnus.L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tärnaby
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Thermia Diplomat
SV: Nyinstallation av gammal Thermia!
« Svar #24 skrivet: 19 januari 2013, 14:35:42 »
Jag har två slingor! Hade en rulle på 300m och en 400m när jag grävde - 20-30m spill.
Slangarna ligger i riktig blöt myrmark!
Måste nog in med en CP till eller byta till en större! Har en liggande dock med mindre effect men med två i serie borde det bli bra.

Blir nog att skifta ledningarna pÃ¥ tanken, men jobbigt att tömma systemet  :(

Har kopplat om så CP på varma sidan bara går när brine CP går, tog styrningen till reläet från brine pumpen. Någon som har tipps på hur jag får styrningen från eldrift? Ligger alltid ström över elpatron så svårt att ta styrström där. Eller ska man skaffa 24v relän och ta styrningen från kretskortet?

Men trots -28 behövs inte eltillskott men vid ev driftsopp är det bra om allt fungerar.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nyinstallation av gammal Thermia!
« Svar #25 skrivet: 19 januari 2013, 15:56:51 »
Om inte cp är bytt till mindre i vp så bör den fixa flödet med dubbla slingor utan problem det är mindre flödesmotstånd i 2*400 meters slingor än i en enkel 400 meters kanske du har luft kvar som bromsar flödet. Jag skulle vänta några veckor innan åtgärd men kolla filtret så det inte är stopp där.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Nyinstallation av gammal Thermia!
« Svar #26 skrivet: 19 januari 2013, 16:29:49 »
Normalt går ju alltid kompressorn och då även bp.
Koppla ett relä till som styrs av växelventilen signal. utgång 214 på kortet. Då går den inre vid legionella topup. Väljer du ett 0/1/auto relä så kan du sätta igång pumpen manuellt vid ett eventuellt kompressor haveri. Så har jag det tummenupp
Har även ett till som styrs av vxv, fast det växlar givare från den yttre till den inre tummenupp
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nyinstallation av gammal Thermia!
« Svar #27 skrivet: 19 januari 2013, 18:20:09 »
är dina slingor kanske seriekopplade?

Dom ska vara paralella med möjlighet till justering av inbördes balans.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad victormedc

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallation av gammal Thermia!
« Svar #28 skrivet: 19 januari 2013, 18:37:33 »
Sätt en bit eltejp på rören och mät där istället för på metallen.

Min erfarenhet av IR+eltejp är sÃ¥där. Jag fick det aldrig riktigt bra när jag hade eltejp. Jag sprayade rören med svart färg pÃ¥ nÃ¥gra ställen. Det fungerar bra. 
2-plans suotteränghus utanför Jönköping. 200+100m2.
Thermia TWS D8. 128 meter aktiv borra.

Utloggad Magnus.L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tärnaby
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Thermia Diplomat
SV: Nyinstallation av gammal Thermia!
« Svar #29 skrivet: 21 januari 2013, 19:35:00 »
Normalt går ju alltid kompressorn och då även bp.
Koppla ett relä till som styrs av växelventilen signal. utgång 214 på kortet. Då går den inre vid legionella topup. Väljer du ett 0/1/auto relä så kan du sätta igång pumpen manuellt vid ett eventuellt kompressor haveri. Så har jag det tummenupp
Har även ett till som styrs av vxv, fast det växlar givare från den yttre till den inre tummenupp

Ja så kanske jag ska göra! Eller ett relä med 400v styrning.
Det där med att växla givare var inte dumt  tummenupp

är dina slingor kanske seriekopplade?

Dom ska vara paralella med möjlighet till justering av inbördes balans.

Dom är paralella med kranar! Men inga flödesmätare!
Ska koppla på en större extern pump än den jag fylde och luftade med och köra runt ordentligt så ev luft åker med.

Min erfarenhet av IR+eltejp är sÃ¥där. Jag fick det aldrig riktigt bra när jag hade eltejp. Jag sprayade rören med svart färg pÃ¥ nÃ¥gra ställen. Det fungerar bra. 

Ska testa att spraya rören! Riktigt bra mätutrustning är sÃ¥ jäkla dyr  ???



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!