Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Plocka ström ur pumpen för att driva en Rasberry Pi?  (läst 17015 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Plocka ström ur pumpen för att driva en Rasberry Pi?
« Svar #45 skrivet: 18 december 2014, 15:36:15 »
Hör med en elektriker så får du en meter FK 1.5, lite FK har nästan alla i bilen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Plocka ström ur pumpen för att driva en Rasberry Pi?
« Svar #46 skrivet: 18 december 2014, 15:42:56 »
Jag är rätt säker på att jag har det själv i min låda märkt "starkström" (ja, jag vet...230 räknas inte som starkström men min låda för 12V-grejer kallar jag för svagström... 8) ). Problemet är bara att jag inte kan identifiera kabelsorterna...får kolla på JULA eller nått för att se hur de olika typerna ser ut.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Plocka ström ur pumpen för att driva en Rasberry Pi?
« Svar #47 skrivet: 18 december 2014, 16:03:55 »
Starkström är den ström/spänning som kan vÃ¥lla skada pÃ¥ folk, egendom, husdjur. 
Sedan om det är 1 Volt eller 1000 Volt spelar ingen roll. Det innebära under 50 V, och max 10 A eller 200 VA. Så nog räknas 230 som starkström även ett bilbatteri kan innebära starkström.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad claesc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borgeby
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Diplomat 8
SV: Plocka ström ur pumpen för att driva en Rasberry Pi?
« Svar #48 skrivet: 18 december 2014, 16:43:52 »
EK = enkelledare, används i kabel för fast förläggning.
FK = flerledare, (7 koppartrådar i höljet), vanligast att dra i rören hemma.
RK = mångledare, mjukare, tål upprepad böjning, alltid i anslutningssladdar.

FK 1,5 eller RK 1,5 passar utmärkt i din applikation (dubbelt så stor area som i en vanlig lampsladd)
Värmepump nummer tre pÃ¥ 38 Ã¥r. Diplomat 8 med 300 meter slang i gräsmattan värmer  180 kvm i tvÃ¥ plan + 100 kvm källare utan tillsats. 300 liter Nibe volymtank pÃ¥ returledningen.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Starkström är den ström/spänning som kan vÃ¥lla skada pÃ¥ folk, egendom, husdjur. 
Sedan om det är 1 Volt eller 1000 Volt spelar ingen roll. Det innebära under 50 V, och max 10 A eller 200 VA. Så nog räknas 230 som starkström även ett bilbatteri kan innebära starkström.

I explosionsfarlig miljö räknas till och med en ficklampa som starkströmsanläggning.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Plocka ström ur pumpen för att driva en Rasberry Pi?
« Svar #50 skrivet: 18 december 2014, 19:53:13 »
230V är en spänning. Ström mäts i Ampere, sÃ¥ 230V eller 2,3V kan aldrig vara varken stark- eller svagström...  .,;-
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Plocka ström ur pumpen för att driva en Rasberry Pi?
« Svar #51 skrivet: 18 december 2014, 19:59:47 »
Du får väl kolla upp lite mer vad "starkström" betyder. Det har ingen direkt bäring på strömmen.
Och om det är mig du rättar torde jag veta vad ström och spänning är, det är det jag arbetat med i hela mitt liv  tummenupp
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Plocka ström ur pumpen för att driva en Rasberry Pi?
« Svar #52 skrivet: 18 december 2014, 20:05:59 »
http://sv.wikipedia.org/wiki/Starkstr%C3%B6m

en länk från en som försöker lära sig så länge han lever.
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Plocka ström ur pumpen för att driva en Rasberry Pi?
« Svar #53 skrivet: 18 december 2014, 21:23:00 »
Vill man fördjupa sig så finns det en mer "specad" version hos Elsäkerhetsverket.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Plocka ström ur pumpen för att driva en Rasberry Pi?
« Svar #54 skrivet: 18 december 2014, 22:29:03 »
EK = enkelledare, används i kabel för fast förläggning.
FK = flerledare, (7 koppartrådar i höljet), vanligast att dra i rören hemma.
RK = mångledare, mjukare, tål upprepad böjning, alltid i anslutningssladdar.

FK 1,5 eller RK 1,5 passar utmärkt i din applikation (dubbelt så stor area som i en vanlig lampsladd)

Tack, det var en bra lathund! Jag skulle tro att kablarna jag använt är RK och troligen runt 1,5 just eftersom de kom ifrån en slaktad fördelningsskarvsladd. Mångkardeliga och säkert dubbel area jämfört med en vanlig lampsladd.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 403
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!