Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Cirkpump i 1215  (läst 2423 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HenkeBoy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Cirkpump i 1215
« skrivet: 03 december 2004, 13:05:18 »
Hur stort golvvärmesystem kan man tänka sig att den inbyggda cirkpumpen i 1215-7 kan klara?

Har väl själv kanske 240m2 med 20mm golvvärmeslang. Dock ej inkopplad ännu!

Blev lite fundersam då jag läste en .pdf på Nibes hemsida om Nibe 1215 till Golvvärmesystem, där de har en utanpåliggande cirk.pump.
Där har de dessutom flyttat ut framledningsgivaren. Görs detta?

Se: http://www.nibeonline.com/pdf/M10246-1.pdf

/Henke
« Senast ändrad: 03 december 2004, 13:05:51 av HenkeBoy »

admin

  • Gäst
admin
Re:Cirkpump i 1215
« Svar #1 skrivet: 03 december 2004, 19:04:47 »
Som du ser sitter det en backventil som säkerställer att den externa cirkpumpen skall kunna cirkulera ett större flöde än vad den interna kan ge, det innebär att framledningstempen med givaren utflyttad kommer att visa en lägre temp än den som lämnar värmepumpen.

Den externa cirkpumpen ser även till att det cirkulerar i golvvärmekretsen även vid varmvattentillverkning.


Du kommer att få betydligt längre gångtider med framledningsgivaren utflyttad från värmepumpen i den typen av system.

Jag antar dock att man kan få det att fungera även med tempgivaren kvar i värmepumpen, dock med vissa justeringar av gradminutregleringen i styrdatorn.
Det bästa är nog dock att flytta ut givaren.

Huruvida du behäver någon extra cirkpump avgörs av storleken på ditt golvvärmesystem.
Behöver du inte någon extern cirkpump så behöver inte framledningsgivaren flyttas ut.

Om du vet vilket tryckfall du kommer att ha vid det flöde som krävs så kan du kolla i Nibes manual om deras interna cirkpump räcker.

Din leverantör (eller den som dimensionerat golvvärmesystemet) bör kunna säga dig hur stort flöde som krävs, och hur högt tryckfallet då blir.

Obsevera att jag har liten praktisk erfarenhet av golvvärmesystem, mitt svar får ses som ett teoretiskt inlägg...

Kanske kan vara till någon hjälp dock :-\

Utloggad HenkeBoy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Cirkpump i 1215
« Svar #2 skrivet: 06 december 2004, 15:24:04 »
Golvvärmeinstallationen gör jag själv, får väl se hur det blir med pumpen.

Nåja, i dagsläget går det nog bra, men frågan är ju hur det blir då man kopplar in övervåningens golvvärmesystem. Det blir lite högre tryckhöjder och tryckfall.

Bäst att kolla upp det där så man gör plats vid installationen för extra pump mm.

Tackar för uplysningen!

/Henke

admin

  • Gäst
admin
Re:Cirkpump i 1215
« Svar #3 skrivet: 06 december 2004, 16:37:11 »
Citera
Det blir lite högre tryckhöjder och tryckfall.

Det blir inte högre tryckhöjd, i ett system som inte innehåller någon luft spelar inte höjden någon roll, däremot krävs det kanske lite högre tryck i expansionskärlet (om det är av tryckexpansionstyp).

Kravet på flöde kommer dock att öka om du bygger ut systemet. Men som du själv skriver kanske du kan prova med den interna först, om den inte räcker till så får du komplettera med backventil och extern cirkpump.

Turligt nog ökar pumpens flödeskapacitet med minskat tryckfall (som ju blir fallet om du utökar systemet) däremot kan du få problem med cirkulationen i vissa slingor om pumpen inte har sån kapacitet att den förmår bygga upp ett visst tryckfall vid önskat flöde.
Men det ser du ju snabbt om du sätter flödesmätare på golvvärmeslingorna.
« Senast ändrad: 06 december 2004, 16:42:00 av Rickard »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!