Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: É min IVT Ã¥terförsäljare en stolle?  (läst 2947 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TMC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
É min IVT återförsäljare en stolle?
« skrivet: 20 december 2005, 23:07:02 »
Hej,

Idag var jag hos den lokale IVT återförsäljaren (ett s k IVT Center) och lade fram följande förutsättningar:

- Nybyggnation.
- 200 kvm i två plan med platta på mark i norra V Götaland.
- Vattenburen golvvärme i bottenvåningen och radiatorer i övre plan.
- Temperatur i huset 22 grader.
- Fristående dubbelgarage om 60 kvm.
- Vattenburen golvvärme i garaget.
- Temperatur i garaget 18 grader.

Jag poängterade att jag önskar minimalt med tillskottsel och vill dimensionera anläggningen lämpligast möjligt efter att ha så hög värmetäckningsgrad som möjligt från VP:n.

Detta var offerten återförsäljaren rekommenderade mig:

IVT 495 Twin med 150 m jordkollektor

Uppskattad toppeffekt 8,5 kW

Då jag påtalade att den pumpen bara ger 4 kW max fick jag svaret att dom har installerat flera sådana och då brukar köparna nästan aldrig ha någon tillskottsel alls...

Nog bör väl denne ÅF vara helt ute och cyklar?

Mitt förslag som jag ville ha offert på - men som han förkastade var:

- IVT Greenline HT Plus 9 med 300 liters separat VVB.
- 170 meter aktivt borrhål för att ha marginal för ev framtida pool.
- Värmeväxlare 60 kW för framtida pool (ville samtidigt ha besked om jag kunde vänta med at installera den).
- Frånluftsvärmemodul.

Enligt min egna kalkyl skulle huset (nybyggnation) ha en toppeffekt på 11.6 kW utan pool och därför räknade jag med att 9 kW:aren borde vara tillräcklig. När jag bygger pool i framtiden använder jag effekten på sommaren som jag på vintern använder till huset så dom utnyttjar "samma" effektkapacitet. Detta sa han var att investera för kråkorna. (?)

Vad tror ni?
Panasonic HE-12DKE som värmer sutteränghus på 145 (övervåning) + 40 (undervåning) kvm placerad på övervåningen ovanför trappan uppe vid taket med helt dold installation dragen innanför fasadpanel och under utanpåliggande terass till ytterdelen vid östersidan.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: É min IVT återförsäljare en stolle?
« Svar #1 skrivet: 20 december 2005, 23:38:36 »
Han har säkert gått nån kurs.. på nya hus sätter vi in IVT 495 Twin med 150 m jordkollektor
Eller ren frånluftvärmepump..

Det är ju iofs så att ju större hus desto mera lönsamt med värmepump..

jag antar att IVT 495 Twin med 150 m jordkollektor blir vek till en pool, det torde ta evigheter att värma upp vattnet! osså blir det en hel del tillskott vintertid!
 
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: É min IVT återförsäljare en stolle?
« Svar #2 skrivet: 21 december 2005, 01:22:55 »
Jag skulle satsat på en 7 kW värmepump, kör du ren frånluft utan värmeåtervinning kanske en 9 kW, men det är nog osäkert om det behövs.

För att värma en isolerad markpool räcker 7 kW, har du tänkt skaffa en "ovanmarkspool" som är svårare att isolera kan du nog behöva 9 kW.

Jag tror du är mer rätt ute än installatören, däremot kan nog hans förslag ge en lägre total kostnad om man räknar på en 10-års period.
Anledningen, lägre investering, och inte så mycket tillskott ändå.

Problemen med den lilla 495 är nog störst sommartid, det är svårt att styra tillskottet när man värmer pool, antinger går det för fullt, eller så får du stänga av det helt, stänger du av tillskottet kommer du inte att få tillräckligt varmt i poolen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: É min IVT återförsäljare en stolle?
« Svar #3 skrivet: 21 december 2005, 10:42:29 »
Är det verkligen rimligt med en 60 kW vvx  om man har en pump pÃ¥ bara 9 kW?  Undrar själv vilken storlek man skall ha pÃ¥ en vvx för en 5 kW (kyl) fläktkonvektor.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: É min IVT återförsäljare en stolle?
« Svar #4 skrivet: 21 december 2005, 11:21:13 »
Tycker som Rickard . Däremot om du kör slinga i backen är en frÃ¥nluftsväxlare och den större maskinen en bättre lösning. Med borrhÃ¥l ta i ordentligt pÃ¥ djupet och sen om du skall ta  9 eller 7kw maskinen kan gÃ¥ pÃ¥ ett ut. Om IVT mannen är stolle eller inte fÃ¥r andra avgöra.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: É min IVT återförsäljare en stolle?
« Svar #5 skrivet: 22 december 2005, 15:17:43 »
Är det verkligen rimligt med en 60 kW vvx  om man har en pump på bara 9 kW?  Undrar själv vilken storlek man skall ha på en vvx för en 5 kW (kyl) fläktkonvektor.


Effekten på en hetvattenvärmeväxlare anges (tror jag) vid 80ºC hetvatten och 20ºC kallvatten.
När man värmer en pool vill man värma 30 grader varmt vatten med värmebärare som inte håller mer än ca 40 grader om man vill ha hög COP på värmepumpen. 60 kW är inte för mycket, ju större desto bättre!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: É min IVT återförsäljare en stolle?
« Svar #6 skrivet: 22 december 2005, 20:25:56 »
Sök upp en annan IVT leverantör.
Tycker att ditt eget förslag var vettigt.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!