Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Större volym = lägre VBf = högre COP?  (läst 2458 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
Större volym = lägre VBf = högre COP?
« skrivet: 10 februari 2008, 15:34:27 »
Satt och grubblade på en sak.

Borde inte större volym i systemet göra att COP ökar?

Liten volym gör jue att VB stiger fortare än med stor volym. Med stor volym så jobbar VP längre tid med lägre VB, doch så blir medeltempen på VB densamma, dvs den som är BÖR vid aktuell utetemp.

Gör jag en tankegroda här, eller? Vinsten i COP är kanske marginell, betyder att den äts upp av att brinepumpen måste gå motsvarande tidsökning, eller ändå inte, eftersom att det blir längre tid mellan starterna.



Det känns då som att ökad volym gör:

  • Färre start/stopp
  • Mindre risk för knäppningar
  • Lägre VBf = högre COP

 ???
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Större volym = lägre VBf = högre COP?
« Svar #1 skrivet: 10 februari 2008, 15:55:34 »



Liten volym gör jue att VB stiger fortare än med stor volym. Med stor volym så jobbar VP längre tid med lägre VB, doch så blir medeltempen på VB densamma, dvs den som är BÖR vid aktuell utetemp.


Vill man ha samma medeltemperatur på värmebäraren måste tiden pumpen arbetar med högre temperatur än medeltemperaturen också bli längre. Det går inte att ta ett medelvärde och addera värden som är lägre än medelvärdet till det och få samma medelvärde.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Större volym = lägre VBf = högre COP?
« Svar #2 skrivet: 10 februari 2008, 16:02:06 »
Vill man ha samma medeltemperatur på värmebäraren måste tiden pumpen arbetar med högre temperatur än medeltemperaturen också bli längre.

Abselut, men 20min a´42º kontra 10min a`44º vid bör 40º blir samma medeltemp, skillnaden är att VP arbetar längre vid lägre temp, och står stilla betydligt längre.

Gångtiden torde bli densamma totalt sett över dygnet, men den arbetar med ngt lägre temperatur.

 ???
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Större volym = lägre VBf = högre COP?
« Svar #3 skrivet: 10 februari 2008, 16:47:09 »

  • Färre start/stopp
  • Mindre risk för knäppningar
  • Lägre VBf = högre COP
???

Sen har du en faktor till: Tempen på KBin sjunker mer när du kör långa pass, men uppvägs det av att hålet får vila längre Sc:,h
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Större volym = lägre VBf = högre COP?
« Svar #4 skrivet: 10 februari 2008, 21:06:55 »
..., men 20min a´42º kontra 10min a`44º vid bör 40º blir samma medeltemp, skillnaden är att VP arbetar längre vid lägre temp, och står stilla betydligt längre.

Gångtiden torde bli densamma totalt sett över dygnet, men den arbetar med ngt lägre temperatur.

 ???
Vad dina exempel visar är tvÃ¥ olika sätt att avverka 40 gm, det säger inte sÃ¥ mycket om medeltemp. I exemplet 20min/42° levererar VP ungefär dubbelt sÃ¥ mycket energi till värmesystemet  som i det andra ex. Det betyder alltsÃ¥ hälften sÃ¥ mÃ¥nga starter för att leverera en bestämd energimängd. En större vattenvolym medför att tempvariationerna i systemet blir mindre. PÃ¥ grund av färre starter vid en viss energimängd och ett givet börvärde sÃ¥ torde COP bli litet bättre och VP fÃ¥ en längre liv.
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Större volym = lägre VBf = högre COP?
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2008, 16:47:16 »
Ungefär det svar jag ville ha!

Inte för att COP ökar kanske så det är sensationellt, men öka bör den dock göra.

I mitt fall är nog den största vinsten med en volymförstorare att jag förlänger gångtiden på VP när den väl är igång, och att antalet starter minskar. Jag ligger på årsbasis 11/dygn, och vid -10 kring 14-15/dygn. Kan man få ned dem till kanske 7-8/dygn i årsgenomsnitt är det väl positivt. Vinner man ngn % i COP dessutom så är det bara bonus.


 >:D
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Större volym = lägre VBf = högre COP?
« Svar #6 skrivet: 11 februari 2008, 18:11:21 »
Självklart, detta har jag förutsprÃ¥kat i 2 Ã¥r snart pÃ¥ detta forum, men grattis till insikten  ;)
Cop som alla är kÃ¥ta pÃ¥ att fÃ¥ upp kanske inte ändrar sig sÃ¥ mkt via temp. men iom färre start stopp sÃ¥ reser den sig  ;D , jag garanterar.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Större volym = lägre VBf = högre COP?
« Svar #7 skrivet: 11 februari 2008, 18:35:18 »

I mitt fall är nog den största vinsten med en volymförstorare att jag förlänger gångtiden på VP när den väl är igång, och att antalet starter minskar. Jag ligger på årsbasis 11/dygn, och vid -10 kring 14-15/dygn. Kan man få ned dem till kanske 7-8/dygn i årsgenomsnitt är det väl positivt. Vinner man ngn % i COP dessutom så är det bara bonus.

Eftersom vi har ungefär likvärdiga VP kan du få jämförande värden för min VP.
I nov -06 hade jag drygt 21 starter/dygn, därefter satte jag in en gammal VVB pÃ¥ 120 l som volymförstorare och i nov -07 blev det 13 starter/dygn. Detta blev ocksÃ¥ Ã¥rshögsta för 2007 och i aug var det som lägst med 3,3 starter/dygn. (Under sommarhalvÃ¥ret är det bara VV och 40 m² golvvärme i källaren som gäller)  Ã…rsmedelvärdet blev knappt 8,7 starter/dygn.
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Större volym = lägre VBf = högre COP?
« Svar #8 skrivet: 11 februari 2008, 20:08:35 »
Jag har en kompis som har AGA radiatorer.. såna med ett kopparrör som går i en båge (nästan ingen volym). Där nås maxtemp på några få minuter. Det bör ge sämre COP än med mina 55 år gamla radiatorer. Min värmepump når absolut sluttemp på ca 2 timmar.

Med en ack får man en temp nära börvärdet lång tid efter pumpstopp. Det ger också en lägre snittemp.

Men med längre driftcykel sjunker väl tempen liite på kalla sidan i slutet på en driftcykel

Med Reservation att Roland slÃ¥r oss pÃ¥ fingrarna sÃ¥ visst sparar men en del!?  Sc:,h

Men sannoikt är det en bieffekt av att man kan minska antalet starter kraftigt.. Det också kanske marginellt (men kul)

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!