Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köpa en beg Saab 9-5 nu efter kk- vÃ¥gar man ?  (läst 26553 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Köpa en beg Saab 9-5 nu efter kk- vågar man ?
« Svar #15 skrivet: 26 december 2011, 23:09:36 »
Sen vad jag vet så finns det inte ens en handfull tillverkare i världen av turboaggregat.

Garret, Mitsu, IH bl.a

Dessa aggregat sitter i alla världens bilar och hur bra det fungerar beror mera på om de har matchat turbo och motor än vem som har tillverkat den.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Köpa en beg Saab 9-5 nu efter kk- vågar man ?
« Svar #16 skrivet: 26 december 2011, 23:21:04 »
Då vänder jag på frågan och säger vilken bil är bättre?

Finns många....kolla blocket.... :D
hitta bilar som är bättre är lätt.....

frÃ¥gan är finns det sämmre  a:gl





Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Köpa en beg Saab 9-5 nu efter kk- vågar man ?
« Svar #17 skrivet: 26 december 2011, 23:27:29 »
Sen vad jag vet så finns det inte ens en handfull tillverkare i världen av turboaggregat.

Garret, Mitsu, IH bl.a

Dessa aggregat sitter i alla världens bilar och hur bra det fungerar beror mera på om de har matchat turbo och motor än vem som har tillverkat den.

hej att ni orkar.... det är väl inte svårt å fatta att efter xxxxx antal mil tar en turbo slut....oavsett om den sitter i en golf eller i en volvo...
det som i huvudsak styr livslängden är kvaliten på oljan,hur motorn körs å hur man stannar av motorn efter körning,finns inte en turbo som mår bra av att köras glödröd å sen tvär stänngas av oaavsett om den sitter i en saab eller volvo...sen är det ingen nackdel att varmköra en turbo motor nån min innan man kör som ett troll ....så smörjningen kommer igång rejält i turbon
å kör man som en galning med 1,6 kg ladd nöter det förmodligen mer på grejerna än om man tuffar runt med 0.4 kg i laddtryck

« Senast ändrad: 26 december 2011, 23:29:44 av Dr Chun-Lan »

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Köpa en beg Saab 9-5 nu efter kk- vågar man ?
« Svar #18 skrivet: 26 december 2011, 23:28:46 »
Jag har inte köpt en begagnad bil på 10år så blocket är inget för mig.

Sedan så sitter du uppe i norrland och säger att det är ok att lägga ner svensk industriverksamhet, över 3000 får sparken.

Det tycker jag är lite väl magstarkt.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Köpa en beg Saab 9-5 nu efter kk- vågar man ?
« Svar #19 skrivet: 26 december 2011, 23:34:24 »
hej att ni orkar.... det är väl inte svårt å fatta att efter xxxxx antal mil tar en turbo slut....oavsett om den sitter i en golf eller i en volvo...
det som i huvudsak styr livslängden är kvaliten på oljan,hur motorn körs å hur man stannar av motorn efter körning,finns inte en turbo som mår bra av att köras glödröd å sen tvär stänngas av oaavsett om den sitter i en saab eller volvo...sen är det ingen nackdel att varmköra en turbo motor nån min innan man kör som ett troll ....så smörjningen kommer igång rejält i turbon
å kör man som en galning med 1,6 kg ladd nöter det förmodligen mer på grejerna än om man tuffar runt med 0.4 kg i laddtryck

Så du säger att saab har 1,6kg laddtryckt medans din familjecontainer till peugeot har 0,4?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Köpa en beg Saab 9-5 nu efter kk- vågar man ?
« Svar #20 skrivet: 26 december 2011, 23:35:17 »
hej...
funkar inte företaget/företagen så lägg ner skiten eller ska vi börja stoppa in skattepengar i ica å coop med
då nån butik går illla ????
ett företag som skälv inte kan eller klarar av att stå på egna ben å generera vinster ska inte finnas.
eller det går i kk....då det fattas pengar

så funkar det för flera 100 000 småföretagare i sverge varför ska nu SAAB va ett undantag ?




Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Köpa en beg Saab 9-5 nu efter kk- vågar man ?
« Svar #21 skrivet: 26 december 2011, 23:37:08 »
Så du säger att saab har 1,6kg laddtryckt medans din familjecontainer till peugeot har 0,4?

skrev jag det ? .....
mig veterligen sitter det inte nån turbo i min 806a ....så laddar jag 0,4 är det ett under a:gl

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Köpa en beg Saab 9-5 nu efter kk- vågar man ?
« Svar #22 skrivet: 26 december 2011, 23:39:40 »
hej...
funkar inte företaget/företagen så lägg ner skiten eller ska vi börja stoppa in skattepengar i ica å coop med
då nån butik går illla ????
ett företag som skälv inte kan eller klarar av att stå på egna ben å generera vinster ska inte finnas.
eller det går i kk....då det fattas pengar

så funkar det för flera 100 000 småföretagare i sverge varför ska nu SAAB va ett undantag ?

Jo, för marknadsekonomin säger att när 3000 personer i södra sverige behöver akassa sÃ¥ blir det ännu mindre pengar till norrland  >:D
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Köpa en beg Saab 9-5 nu efter kk- vågar man ?
« Svar #23 skrivet: 26 december 2011, 23:40:37 »
skrev jag det ? .....
mig veterligen sitter det inte nån turbo i min 806a ....så laddar jag 0,4 är det ett under a:gl

Du hade väl en diesel? säg inte att den inte har någon turbo?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Köpa en beg Saab 9-5 nu efter kk- vågar man ?
« Svar #24 skrivet: 26 december 2011, 23:46:56 »
har inte disel....å kommer förmodligen alldrig å ha nån buss med disel häller,pga skatte systemet i svedala
det skiljer ca 6000 kr per år i skatt mellan min bensinare å en motsvarande diselbil....
så näää har inte turbo i bussen
 
sen om sverge dör av 3000 arbetslösa i skåne då må vi göra det......har älgkött å potatis så jag lever över vintern....

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Köpa en beg Saab 9-5 nu efter kk- vågar man ?
« Svar #25 skrivet: 26 december 2011, 23:51:31 »
Bra, sköt dig själv och skit i andra som moderaterna alltid säger  Thumbsup

Till TS kan jag säga att det inte finns någon risk med att köpa en saab.

Inte mer risk än något annat bilmärke.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Köpa en beg Saab 9-5 nu efter kk- vågar man ?
« Svar #26 skrivet: 27 december 2011, 00:03:10 »
hej ...
japp...så e det.. *roflmao*

såg konstigt nog häller inte till nått statligt stöd eller räddnings packet då vi slog omkull våran firma....
vi klappade omkull å sen gick det till som du skriver....man fick skälv försöka rädda sitt skinn....
så jag har väldigt liten förståelse för hur ni resonerar....
vi hadde som mäst ca 50 anställda å % så misstänker jag att det va en betydligt större katastrof församhället än vad 3000 st är nere hos er......bor det 1,5 miljon är 3000 inte så många jobb

vi bor 3400 i komunen ca å 50 jobb är hyfsat stor % då...va bara en tanke a:gl
.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Köpa en beg Saab 9-5 nu efter kk- vågar man ?
« Svar #27 skrivet: 27 december 2011, 00:12:01 »
Men eran firma var inte ett stort tillskott till sveriges export och BNP?

Det en firma måste betala i skatt tillför pengar till statskassan och hela sverige.

Då är det en jävla skillnad på ett miljardföretag med 3000 anställda i trollhättan och en firma med 50 i norrland.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Köpa en beg Saab 9-5 nu efter kk- vågar man ?
« Svar #28 skrivet: 27 december 2011, 00:37:13 »
vi bor 3400 i komunen ca å 50 jobb är hyfsat stor % då...va bara en tanke a:gl


Det bor ca 46000 i trollhättan vilket med 3000 gör 6,5%.
Dina 50 i en by med 3400 gör 1,4%.

Du snackar hellre än du räknar va?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Köpa en beg Saab 9-5 nu efter kk- vågar man ?
« Svar #29 skrivet: 27 december 2011, 08:08:48 »
Det bor ca 46000 i trollhättan vilket med 3000 gör 6,5%.
Dina 50 i en by med 3400 gör 1,4%.

Du snackar hellre än du räknar va?
haha joo kan va så...men jag tycker alltid det är ett jävla gnäll då man lägger ner nått söderut...här uppe så slår dom helt enkelt igen å folk får rådet att flytta....

citerar...
Men eran firma var inte ett stort tillskott till sveriges export och BNP?

Det en firma måste betala i skatt tillför pengar till statskassan och hela sverige.

Då är det en jävla skillnad på ett miljardföretag med 3000 anställda i trollhättan och en firma med 50 i norrland.



å sen till skatterna vi betalade in precis lika mycket skatt å mons som alla andra gör då vi hadde firman så där ser jag inte nån större skillnad...

vi betalade in precis den summan vi skulle göra vilket jag misstänker saab gör med inte ett öre mer...
sen om firman ligger i skåne eller happaranda kvittar helt ...samma regler gäller

sen förstÃ¥r jag inte hur ett företag som gÃ¥r flera miljoner  back ska till föra statskassan sÃ¥nna otroliga vinster ??? misstänker att det är tvärt om...

« Senast ändrad: 27 december 2011, 08:11:16 av Dr Chun-Lan »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!