Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Markvärme??  (läst 6546 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Markvärme??
« skrivet: 06 september 2006, 08:00:02 »
I elfte timmen, så nära att vara helt färdiga med val av bergvärmepaketet som man kan vara utan att ha beställt, så dök markvärmefunderingar nu upp hos oss...

SÃ¥ nu mÃ¥ste vi bara undersöka den möjligheten först känns det som  ::)
Det är mycket att fundera pÃ¥ nu  Sc:,h

Iaf: 180 kvm, (2 plan á 90 kvm), Norrbotten, golvvärme på ett plan, elradiatorer på ett (ska isf konvertera till vattenburna radiatorer). Den nya frågan är ju då om vår tomt räcker till...

Vi har strax över 1000 kvm, men där står ju då ett hus och ett garage + att viss yta försvinner till uppfart osv. Större delen av tomten är dock en stor sammanhänngande fyrkant framför huset (vi har endast ca 2-4 meter eller nåt sånt bakom huset).

Frågorna:

1. HUr lång slinga behöver vi?
2. Hur stor tomtyta krävs?
3. Vi har en slänt mitt på tomten (delar tomten i typ två platåer), kan slingan ligga i olika nivåer eller måste det jämnas till?
4. Fördelar/nackdelar med markvärme? Finns det någon som vill dela med sig av sina markvärmeerfarenheter?
5. Kan slingan bara läggas åp det stora fyrkantiga partiet, eller kan man dra den en liten sväng på gaveln oxå, typ en tunnare tomtbit?

Vill igen poängtera hur tacksamma vi nybörjare är för all hjälp här pÃ¥ forumet. SEn när vi oxÃ¥ blir proffs lovar vi att Ã¥tergälda och i vÃ¥r tur försöka hjälpa andra nybörjare  :)
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Markvärme??
« Svar #1 skrivet: 06 september 2006, 08:03:17 »
Glömde en fråga, OM det skulle vara så att vår tomt räcker till för markvärme, vad gäller isf för val av pump???
Är det annorlunda jmf med bergvärme??
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Markvärme??
« Svar #2 skrivet: 06 september 2006, 08:10:47 »
Ingen skillnad egentligen vilken värmepump som passar bäst, runt 6-7 kW blir bra.

Jag har räknat med 1 meter mellan slangarna och att de förläggs på 1 meters djup.

Huruvida du rymmer det eller ej på tomten kan bara du avgöra/mäta fram.

Tänk på att en grävmaskin ofta inte kommer åt att förlägga slangen så nära tomtgränsen om den inte får köra på grannens tomt, du kan dessutom inte lägga närmare än 1.5 meter från huset.

357 meter kollektor ger dig -2 grader in på KB, jag tror inte att det stämmer riktigt, i alla fall inte enligt de rapporter jag får från de som anlagt jordvärme i snötäckta områden... (du får inte riktigt så kallt, i alla fall inte annat än under väldigt korta perioder)

Däremot är det alltid bättre att förlägga mer slang än det som är absolut nödvändigt, får du ned 400 meter så förlägg det!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Markvärme??
« Svar #3 skrivet: 06 september 2006, 08:18:16 »
kan slingan läggas i en slänt? eller bara på plan mark?
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Markvärme??
« Svar #4 skrivet: 06 september 2006, 09:05:49 »
Är det nån fördel eller nackel , att lägga ex 2 x 250 istf en på exk 400?
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Markvärme??
« Svar #5 skrivet: 06 september 2006, 09:07:48 »
Det går bra att lägga slingan i slänten, lutar det neråt från huset blir det enkelt att avlufta ledningen, lutar det uppåt så kan en extra luftningsventil behövas på högsta punkten. Du får nog ner nästan lika mycket slang som ytan i kvadrat, det går bort lite vid tomtgräns och intill byggnader.

Får du ner 600 meter så lägg det i 2 slingor och parallellkoppla så räcker det nog bra. (Slang är billigt att lägga ner så passa på när grävaren ändå är där att ta till lite extra.)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Markvärme??
« Svar #6 skrivet: 06 september 2006, 09:32:10 »
Om du lägger två slingor så spar du lite i driveffekten för kalla sidans cirkulationspump, du får helt enkelt högre årsmedel-COP.
(I alla fall om du ställer ned hastigheten på cirkpump, och det gör de dubbla slingorna att du kan göra utan att få för lågt flöde i KB-ledningen)

Jag skulle förlägga det enligt bilden om mina antaganden om hur er tomt lutar stämmer.

På så sätt riskerar du bara att få lite luft på "högpunkten", rödmarkerade sträckan, men om du fyller och avluftar systemet med en tillräckligt stor vattenpump så skall du inte behöva sätta några avlutningar på KB-ledningen. Jag har flera högpunkter och har inga problem med luft i KB-ledningen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Markvärme??
« Svar #7 skrivet: 06 september 2006, 09:34:36 »
Gör en skalenlig ritning på er tomt, rita sedan ut med markeringsfärg direkt på gräsmattan var du vill att grävaren skall gräva så att det inte "försvinner metrar" vid själva grävningen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Markvärme??
« Svar #8 skrivet: 06 september 2006, 09:50:20 »
Det blir till att gå ut och mäta tomt ikväll :)

För övrigt en mkt bra gissning på vår tomts utseende. Ska försöka rita en egen med några små ändringar bara och bifoga
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Markvärme??
« Svar #9 skrivet: 06 september 2006, 10:23:11 »
Ca 3 meter bakom garaget finns en slänt. Denna gör att tomten delas i två "platåer" med enhöjdskillnad på gissningsvis ca en meter
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Markvärme??
« Svar #10 skrivet: 06 september 2006, 12:37:19 »
Principen för min ritning borde stämma bra med er tomt och den höjdskillnad du har.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Markvärme??
« Svar #11 skrivet: 07 september 2006, 08:34:37 »
Verkar liet halvtrångt med markvärme (för 1.5 meter från huset gäller väl även från garaget?). Det är synd eftersom markvärme hade passat väldigt bra då vi ändå måset grävas upp delar av tomten av andra skäl.

En tanke som dök upp...
Köra med bergvärme, borra lika djupt som vi tänkt, men samtidigt lägga en kort (200 meter?) markslinga oxå eftersom vi ju ändå måste gräva. Vad tror ni om det? Jag har för mig att jag någon gång läst någonstans att en liten markslinga kan vara positiv för bergvärmen (minns inte om det var öka effekten, minska risken för permafrost...eller vad det var)
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Markvärme??
« Svar #12 skrivet: 07 september 2006, 09:02:29 »
Verkar liet halvtrångt med markvärme (för 1.5 meter från huset gäller väl även från garaget?). Det är synd eftersom markvärme hade passat väldigt bra då vi ändå måset grävas upp delar av tomten av andra skäl.

En tanke som dök upp...
Köra med bergvärme, borra lika djupt som vi tänkt, men samtidigt lägga en kort (200 meter?) markslinga oxå eftersom vi ju ändå måste gräva. Vad tror ni om det? Jag har för mig att jag någon gång läst någonstans att en liten markslinga kan vara positiv för bergvärmen (minns inte om det var öka effekten, minska risken för permafrost...eller vad det var)

Du borde kunna få ner 500 (2x250) meter slang på denna tomt om jag räknar rätt. (2x38+13x24,5+9x13,5)
« Senast ändrad: 07 september 2006, 09:06:45 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Markvärme??
« Svar #13 skrivet: 07 september 2006, 10:01:41 »
Då har du räknat med den smala remsan till höger om huset om jag förstår dig rätt?
Där verkar lite svårt att gräva...dels är ju juset där och sen har grannen en fin häck precis på tomtgränsen...

Är markvärme bättre än bergvärme för oss om man får plats med det?
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Markvärme??
« Svar #14 skrivet: 07 september 2006, 11:10:13 »
Markvärme är inte bättre, men ofta billigare och lika bra som bergvärme.
nackdelen med markvärme är dels att du måste gräva upp tomten, och dels att du tar en rätt stor del av tomten i anspråk för lång tid framöver, du kan ju inte bygga hus ovanför dina slingor t.ex...

Du skulle kunna gräva 200 meter jordvärme och kompletter med en borra på runt 100 meter, inte mer än 400 meter total kollektor.
Sätt i så fall markslingan i serie med borran, och markslingan före borran så att marken får ta emot den kalla brinen från värmepumpen och borran får toppa upp tempen till plusgrader.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 381
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!