Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nybyggnation  (läst 2305 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tom

  • Gäst
Tom
Nybyggnation
« skrivet: 23 februari 2004, 15:28:21 »
Nybyggnad
 
Jag tänker bygga ut på min övervåning med drygt 30 kvm. Jag har i övriga huset direktverkande el. Jag har en relativt låg elförbrukning på 15000 kwh/år.

Vad föreslår ni för uppvärmingsalternativ för utbyggnaden? Jag har funderat en del kring detta och kommit fram till följande alternativ:

1) Installera vattenburen golvvärme och använda Citcops Luftvärmepump som också kan producera varmvatten till golv.

2) Installera elgolvvärme ev. kombinerat med en luft/luftvärmepump.

3) Installera elradiatorer.
 
Tacksam för svar!

admin

  • Gäst
admin
Re:Nybyggnation
« Svar #1 skrivet: 23 februari 2004, 16:34:46 »
Det är alltid svårt att rekommendera något till någon som har så pass låg elförbrukning som dig.

Pay-off tiden tenderar bli ganska lång...

Vad jag skulle tro ger dig en bra totallösning är:

El-golvvärme eller direktverkande el i nybyggnadsdelen, samt en luft/luft-värmepump som du placerar centralt på nedre våningen.

Då mycket av varmluften nedifrån kommer att transporteras till övervåningen enligt de fysikaliska lagarna så borde värmepumpen kunna stå för en större del av uppvärmningskostnaderna i hela huset. (förusätter en någorlunda öppen planlösning på övervåningen)
Åtminstone ned till ca -15 grader, beroende på vilken pump du väljer, t.ex. panasonics nya luft/luft-värmepumpar uppges ha en COP på 3.4 (om jag inte minns fel) vid -10 grader ute. Och de producerar värme ned till -20 grader. (COP 2.3)
Det anser jag vara näst intill sensationellt förutsatt att siffrorna stämmer.

Med en sådan lösning tror jag att du kan räkna hem investeringen fortare än om du skulle välja en lösning som bara värmer övervåningen.

Tappvarmvatten får du dock värma med direktel med en sådan lösning...

Frågor?

Tom

  • Gäst
Tom
Re:Nybyggnation
« Svar #2 skrivet: 26 februari 2004, 08:16:37 »
Hej Richard!

Tack för ett bra svar, jag tror också att det alternativ du föreslår får den bästa totalekonomin (i alla fall för överskådlig framtid).

Fördelen med ett vattenburet system skulle väl vara ett mer oberoende inför ev framtida nya energikällor. Men det känns som om det är svårt att motivera installationskostnaden.

Tack för ditt svar!

admin

  • Gäst
admin
Re:Nybyggnation
« Svar #3 skrivet: 26 februari 2004, 18:10:58 »
Som du kanske läst på annan plats i forumet, eller på min hemsida så har jag själv konverterat från direktverkande el (radiatorer) till vattenburet radiatorsystem.

Jag var länge inne pÃ¥ en luft/vattenvärmepump, men beslöt mig för att "lära" mig allt om vad som fanns tillgänligt pÃ¥ marknaden (resultatet av min insamling av kunskap har resulterat i detta forum...)  :o

Jag började så småningom förstå att det enda långsiktigt vettiga för mig (bor i norrbotten/ värmer en pool på sommaren/ 4 i familjen, mycket varmvattenförbrukning/ elförbr. ca 40000 kWh/år) skulle vara att helkonvertera. :P

På kort sikt skulle det dock vara svårt att räkna hem en sådan konvertering med gängse totalentrepenadpriser, beslöt mig därför för att göra upphandling av alla komponenter och de få tjänster jag behövde på billigast möjliga sätt. I princip har jag bara köpt en tjänst till hela mitt projekt, nämligen nedgrävningen av jordvärmekollektorn.

Till slut kan jag väl säga att mitt projekt kostat mindre än de flestas, även inräknat de som tidigare haft vattenburen värme. ;D

Skall man komma undan billigt så gäller det att dammsuga marknaden på lägsta möjliga priser, utan att göra avkall på kvaliten. Och att vara beredd på mycket arbete och "lärande" innan allt är klart.

Jag ångrar i alla fall inte att jag gjorde "allt" själv, det funkar perfekt och jag har mer än halverat min elförbrukning så här långt. 8)

Hör gärna av dig med fler frågor, om jag kan skall jag försöka hjälpa dig.

Lycka till!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!