Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Rum bör 20 = för kallt, och Rum bör 21 = för varmt, vad göra ?  (läst 20947 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
faktum är att jag vart sugen på att testa en lexus/sobris modell. Där jag ställer upp kurvan till mitt förväntade max :D
Alternativt nollar utegivaren till ett fast värde. Eller åtminstonde sänker denna rejält.

och sedan låter termostaten sköta regleringen helt utifrån givarens temperaturavläsning.

Men först måste jag nog konsultera lexus och kanske även sobris som ju förkastar utomhusgivare

Uetgivaren behövs för att kliva in och gasa på värmepumpens avgivna energimängd, för att kompensera ventilation/transmissionsförlusterna vid fallande utetemperatur.

Att vänta till dess att rumsgivaren kallar på värme, kan i de flesta fall ge temperatursvängningar. Helt beroende på husets energiprestanda.
Om vi antar att det är +5° på kvällen, och tempen sjunker till -10° på natten, så behåller huset komfortvärmen ett antal timmar med hjälp av den lagrade värmeenergi som finns i byggnaden. (väggar, möbler osv.)

När det väl blir undertemp så startar kompressorn. Då ska den återställa den förbrukade energin i väggar och möbler, och dessutom höja temperaturen i rumsluften.
Nja, har byggnaden en vedpanna med stor effekt, samt acktankar med stor mängd lagrad energi....kanske det funkar.

Men du har ju mycket att köra med, sÃ¥.............  varför inte testa.  :)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Det går inte att kombinera ekonomi, livslängd och komfort.

Väljer man ekonomi och livslängd, så väljer du en värmepump med Rego600 typ IVT eller Bosch. Till den kopplar du en volymförstorare.
Väljer du komfort och livslängd, så kör du med aktiva termostater på radiatorer/golvvärme tillsammans med en 500 liters arbetstank och extra cirkpump.

Eftersom Thermia/Nibe startar när det inte finns ett värmebehov, så faller den bort i alla installationer.....även då/om orginalrumsgivare ansluts.
Startar maskinen då det inte finns ett värmebehov, så fallerar alla tre egenskaper vi förväntar oss av den sexsiffriga investeringen.

Loggbilden visar en Optimum som jag loggade 2007 via Husdatas system StatLink. Utegivaren finns på södervägg.
Trots att rumsgivaren registererar 3° övertemp kl. 20:30 startar kompressorn för värmedrift.
Är osäker men jag tror att den har kurva 36 rum 21 och rumbör 21° samt gm på max 99.

Att montera utegivaren på södervägg stoppar upp några kompressorstarter, men fungerar mindre bra vid sol och kyla.

Jag har dagligen tittat på Davids maskin, och konstaterat att funktionen från den trådlösa termostaten är den jag hade hoppats på. Även om stopptiderna blir längre p.g.a. att hysteresen på termostaten är lite för hög för att passa funktionen, så gillar jag det jag ser.

David hade under testperioden gm till start på -60, och efter kompressorn startat så fortsatt ner till typ -150. Det betyder att kompressorn jobbar med framledning under börvärdet, vilket aldrig/sällan inträffar med en standardinstallation. Tusen tack David, för samarbetet.

Synd att en så pass bra värmepump inte har en bättre reglering.
 
Det här inlägget kanske passar bättre i Orakles tråd "hysteres och andra fel"....

 Thumbsup
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag är mycket nöjd på min inomhus komfort som skiljer 0.3 grader mellan högsta och lägsta temperatur
samtidigt som ute temperaturen variera med 13,9 grader mellan –7.6 och +6.3 grader under en vecka.
Mina värden är också loggade med StatLink. Och jag kör med rumsgivarfaktor 10 sedan över 5år tillbaka.
Jag provade med fabriksinställningen 5 grader först men kom fram att högre inställning var bättre.
Ändringarna i husets värme är såpas tröga plus att felet är redan inträffat innan rumsgivaren reagerar,
då gäller det att hänga med ordentligt. Därför måste minsta lilla fel medföra rejäl ändring av påförd energi.
Jag tycker att Bosch / IVT har lyckats mycket bra med sin Rego. Om man hittar rätta inställningar så är
proportionerna i värmeinställningar mycket bra, detta visar mina siffror under den gångna veckan.
Dessutom inträffade stormarna under samma tid som måste kompenseras av värmesystemet.
Där med vill jag inte påstå att reglersystem inte kunde bli bättre, en som behärskar programmering själv
skulle kunna göra mycket om intresset räcker.
Jag önskar lycka till David på sin experimenteringen, utan experimentering går inte utvecklingen fram.
Övrigt håller jag med Lexus vad som gäller tankar mm. Fysisk är min system långt ifrån bra som är efter
en ren elpanna från 80 talet och enrörssystem, det enda som är rätt är proportionerna på radiator storlek efter slingan att värme delningen blir rätt men storlek skulle dom vara större till VP bruk.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
kanske bör flika in att jag tycker det finns fler dimensioner med avseende på ekonomi, livslängd och komfort än inomhusgivare och termostater när det kommer till värmepumpar.

och samtidigt slå ett slag för det som Remo pratar om. Detta med experimentering och att det leder till nya lösningar och idéer - eller som sämst, kan bekräfta gamla sanningar!
 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
kanske bör flika in att jag tycker det finns fler dimensioner med avseende på ekonomi, livslängd och komfort än inomhusgivare och termostater när det kommer till värmepumpar.

och samtidigt slå ett slag för det som Remo pratar om. Detta med experimentering och att det leder till nya lösningar och idéer - eller som sämst, kan bekräfta gamla sanningar!

HÃ¥ller med 100%

Utloggad MrAnvändare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Jag är mycket nöjd på min inomhus komfort som skiljer 0.3 grader mellan högsta och lägsta temperatur
samtidigt som ute temperaturen variera med 13,9 grader mellan –7.6 och +6.3 grader under en vecka.
Mina värden är också loggade med StatLink. Och jag kör med rumsgivarfaktor 10 sedan över 5år tillbaka.
Jag provade med fabriksinställningen 5 grader först men kom fram att högre inställning var bättre.
Ändringarna i husets värme är såpas tröga plus att felet är redan inträffat innan rumsgivaren reagerar,
då gäller det att hänga med ordentligt. Därför måste minsta lilla fel medföra rejäl ändring av påförd energi.
Jag tycker att Bosch / IVT har lyckats mycket bra med sin Rego. Om man hittar rätta inställningar så är
proportionerna i värmeinställningar mycket bra, detta visar mina siffror under den gångna veckan.
Dessutom inträffade stormarna under samma tid som måste kompenseras av värmesystemet.
Där med vill jag inte påstå att reglersystem inte kunde bli bättre, en som behärskar programmering själv
skulle kunna göra mycket om intresset räcker.
Jag önskar lycka till David på sin experimenteringen, utan experimentering går inte utvecklingen fram.
Övrigt håller jag med Lexus vad som gäller tankar mm. Fysisk är min system långt ifrån bra som är efter
en ren elpanna från 80 talet och enrörssystem, det enda som är rätt är proportionerna på radiator storlek efter slingan att värme delningen blir rätt men storlek skulle dom vara större till VP bruk.

Bra värmekomfort här också, med 21 grader inne, pendlar +- 0,5 grader... Okej, om man har fest så stiger den mer...
Huset är byggt 2007, 144 m2 + garage 25 m2, står i mellersta Finland (Uleåborg -höjden, 12 mil till Ryssland).
Pumpen är en Thermia Diplomat TWS 8, golvvärme, kör med kurva 26, integral 100. 160 m borrhåla.
10550kWh i el år 2010...

Jag är nöjd med systemet, men håller med att det finns en del saker man kan förbättra.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!