Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Invest bergvärme för 122kvm?  (läst 4364 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Invest bergvärme för 122kvm?
« Svar #15 skrivet: 22 augusti 2013, 11:02:17 »
De allra flesta installatörer/säljare bryr sig nog inte så mycket - Dom hoppas att det kommer att funka ändå. Oftast gör det det, men man får sämre verkningsgrad, mer eltillskott och kortare livslängd på anläggningen.
Ett annat problem är att kunderna vet för lite. Om säljare1 har med radiatorbyte i sin offert medan säljare2 inte har det och båda påstår att det kommer att funka bra så är det svårt för kunden att motivera det högre priset i säljare1's förslag.

Sen måste man sällan byta ut alla radiatorer, utan det brukar räcka med de sämsta och/eller nån fläktkonvektor på nåt strategiskt ställe. Problemet är att det kan vara svårt att veta i förhand hur systemet uppför sig om man inte är duktig att räkna på det.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad m1cke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Invest bergvärme för 122kvm?
« Svar #16 skrivet: 25 augusti 2013, 21:42:33 »
Låter avancerat. Inget för mig, lär väll få kolla upp det närmre när det blir aktuellt.
Jag har iallafall bilder på radiatorerna jag beskrivit i tidigare inlägg, så ser dem ut iallafall och är av samma typ i alla rum. Av olika storlekar så klart, men det är kanske just det som har betydelse för kapaciteten.
Nåväl.. kanske ni kan bedöma någonting från dessa bilder (dem är tagna med ipaden och upplösningen ser lite konstig ut här, som om fönsterna är gigantiska men de är dem inte. Blir förhoppningsvis bättre om ni använder dator)


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Invest bergvärme för 122kvm?
« Svar #17 skrivet: 26 augusti 2013, 07:45:08 »
Huset är byggt 1990 och välisolerat. Då tycker jag att radiatorernas storlek tyder på att huset klarar sig med högst 55 graders framledningstemperatur när det är som kallast ute. Ett sådant radiatorsystem fungerar bra tillsammans med en värmepump. Vill man nå högsta möjliga verkningsgrad på systemet kan det bli lite pyssel med att trimma in rätt flöden till radiatorerna men man har på sikt bra timpenning för det arbetet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!