Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: antal starter?  (läst 2136 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pajas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
antal starter?
« skrivet: 02 december 2009, 14:45:17 »
Hej!

Har troligtvis en ett nummer för stor pump,skulle säkert klarat mig med en 6:a...
Pumpen har startat 14 ggr nu på ett dygn med en medeltemp på 0 ºC,kan det anses
vara helt Ok?

Om jag har fattat rätt så är min 8:a eg. på 7,2Kw...och man ska ju ha minst 20
liter vatten /Kw...jag skulle tro att jag har 150-160 liter totalt.

är det att tänka på att trycka dit en volymförstorare till på 100 liter,eller är det bortkastat?
kalmar län ,hus byggt -86 ,värmer ca 160 m2 med 13 enkelradiatorer i ett ettrörssystem.Thermia Optimum 8kw, Volymtank 100 liter ,160m djup energibrunn. Finns även ett nyinstallerat värmeåtervinningsystem för ett bättre klimat i huset.

Utloggad El_-micke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: antal starter?
« Svar #1 skrivet: 02 december 2009, 17:27:39 »
14 starter verkar inte så farligt........hur lång driftstid har den vid varje tillfälle den kör

Utloggad pajas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: antal starter?
« Svar #2 skrivet: 02 december 2009, 17:31:29 »
tror den gått sådär cirkus 7,5-8 timmar senaste dygnet.
Borde då hamna på 32-34 minuter per körning...
« Senast ändrad: 02 december 2009, 17:42:41 av pajas »
kalmar län ,hus byggt -86 ,värmer ca 160 m2 med 13 enkelradiatorer i ett ettrörssystem.Thermia Optimum 8kw, Volymtank 100 liter ,160m djup energibrunn. Finns även ett nyinstallerat värmeåtervinningsystem för ett bättre klimat i huset.

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: antal starter?
« Svar #3 skrivet: 02 december 2009, 20:56:56 »
Hej pajas!

14 starter vid 0 ºC med överdimensionerad pump är bra.  Thumbsup Min VP har som flest starter runt nollan.
Får du färre pumpstarter finns risk för pendlingar i inomhustemperaturen. Har du jämn temperatur behövs ingen volymtank. Grattis till en väl dimensionerad anläggning.
/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad pajas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: antal starter?
« Svar #4 skrivet: 02 december 2009, 21:32:44 »
Jag tackar och bockar för hjälpen....


Du Erik,jag har en volymtank på 100 liter...tjatade på installatören att sätta dit en..dom tyckte det var onödigt!
Jävvla tur man stod på sig..!
kalmar län ,hus byggt -86 ,värmer ca 160 m2 med 13 enkelradiatorer i ett ettrörssystem.Thermia Optimum 8kw, Volymtank 100 liter ,160m djup energibrunn. Finns även ett nyinstallerat värmeåtervinningsystem för ett bättre klimat i huset.

Utloggad BalooMannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: antal starter?
« Svar #5 skrivet: 03 december 2009, 14:55:29 »
Jag ligger på nästan 30 starter / dygn nu. Har en G2 10 som jobbar mot ca 70 liter volym, min installatör sa inget om att det kanske var lite fel dimesionerat... Tänkte lösa detta genom att installera den gamla VVberadaren på 200L som volym tank.

Jag kommer antagligen ha volymtanken på den kalla sidan innan pumpen. Hur kopplar jag in den gamla VV-beredaren?
Ska vattnet från radiator kretsen gå in i VV-beredarens "kalla" sida precis som tidigare eller vice värsa?

Utloggad pajas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: antal starter?
« Svar #6 skrivet: 03 december 2009, 15:24:51 »
Hej Baloo!

så här har jag kopplat...Från pumpen in i toppen på volymförstoraren och ut till radiatorerna från botten..returen från radiatorerna går direkt tillbaka till pumpen.

På så vis så slipper du ev knäppningar i systemet..
« Senast ändrad: 03 december 2009, 15:26:42 av pajas »
kalmar län ,hus byggt -86 ,värmer ca 160 m2 med 13 enkelradiatorer i ett ettrörssystem.Thermia Optimum 8kw, Volymtank 100 liter ,160m djup energibrunn. Finns även ett nyinstallerat värmeåtervinningsystem för ett bättre klimat i huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!