Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F11 frÃ¥ga  (läst 5959 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad norings

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
F11 fråga
« skrivet: 02 maj 2012, 20:18:29 »
Min E12CKP stannade med F11 som felkod, har tidigare inte varit några problem utan varit jämnt påfrusen på utedelen så jag har inte sett några tendenser om köldmediabrist, om jag stänger av strömmen och sätter på den igen så startar den igen men beter sig underligt. Det är varmare i huset än vad värmepumpen är inställd på så när jag startar så beter den sig som vanligt och efter uppstart så stannar utedelen och innedelen ligger och varvar sakta, efter en stund så tänds en lampa på innedelen och man hör att kompressorn börjar att varva upp, då stannar fläkten på innedelen och kompressorn fortsätter att varva upp ännu mer, helt plötsligt så drar fläkten på innedelen igång för fullt och ytterligare en lampa tänds på innedelen och det blåser riktigt varmt, ibland då så kan innedelen stanna och dra på igen, efter en liten stund så stannar utedelen och varvet på fläkten på innedelen lugnar ner sig igen. Efter en liten stund så börjar det hela om igen på nästan identiskt sätt. Har sökt på F11 och då kommer det fram fyrvägsventilen, när jag stänger av pumpen och strömmen till den så pyser det till i utedelen så det innebär väl att fyrvägaren fungerar eller? Till saken hör att i natt när den stannade så var det någon minusgrad så den bör ha avfrostat eller i varje fall försökt. Tips och ideer mottages tacksamt.
« Senast ändrad: 02 maj 2012, 20:27:09 av norings »
Panasonic CU-E12CKP5, CS-E12CKP som enda värmekälla ner till ca -15 grader, bor strax norr om Göteborg i 1 1/2 plans villa om ca 160kvm innetemp ca 21-22 grader utom övervåning längst bort från luftutsläpp.

Utloggad shevchenko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: F11 fråga
« Svar #1 skrivet: 03 maj 2012, 21:52:12 »
Hej norings,

Jag har inte hört talas om F11 förens nu men är det fyrvägaren så kan du prova växla till AC. Fyrvägsventilen ska då reversera systemet. Fungerar det så är det förmodligen inte den som är problemet. Gör den inte det, prova att öppna och knacka på fyrvägsventilen med baksidan av en skruvmejsel eller motsvarande. När du ändå öppnat utomhusdelen så kontrollera så alla givare sitter rätt och inte flyttat på sig av någon anledning.

Av erfarenhet av blinkande lampor brukar sånt här vara kretskort.

//Schevy
//Schevy

Utloggad norings

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: F11 fråga
« Svar #2 skrivet: 01 juni 2012, 10:43:34 »
Det var innegivarna som ställde till det.
Panasonic CU-E12CKP5, CS-E12CKP som enda värmekälla ner till ca -15 grader, bor strax norr om Göteborg i 1 1/2 plans villa om ca 160kvm innetemp ca 21-22 grader utom övervåning längst bort från luftutsläpp.

Utloggad Tomson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västkusten
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: F11 fråga
« Svar #3 skrivet: 02 oktober 2013, 22:00:58 »
Vet att det är en gammal tråd det här.
Men vill lägga till att jag haft fel F11 på en av mina Panasonic också, bytte innegivarna för 56 kr och nu gå den perfekt.

Tack för tipsen  tummenupp

Edit: Flyttat till hus med två Panasonic luft/luft.
Nuvarande bostad:
Bostadshus med Panasonic CS-CE9LKE och gjutgärnskamin.
Stall med Panasonic CS-E12CKP för att värma sadelkammaren och spillvärmen till loft ovanpå med sovrum.
Garage som jag funderar på att sätta en liten luft/luft-pump i.

Utloggad bjoras

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Panasonic CS-XE9CKE/CU-XE9CKE
SV: F11 fråga
« Svar #4 skrivet: 28 april 2016, 19:48:56 »
Hei, jeg vil bare si at denne sensoren var løsningen for meg også. Samme symptomer. Merket med en gang den var i orden, etter bytte av sensor.

Har CS-XE9CKE/CU-XE9CKE.

Jeg er utrolig takknemlig for denne trÃ¥den  :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 609
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!