Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Eco El + EcoAir 107 FÃ¥r ingen värme i duschen pÃ¥ övervÃ¥ningen?  (läst 1855 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad smurfen76

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Tjena Jag har precis fÃ¥tt EcoAir 107 installerad och jag fÃ¥r bara ljummet vatten i duschen pÃ¥ övervÃ¥ningen. PÃ¥ nedervÃ¥ningen är det inga problem med varmvattnet. Vad kan det vara för fel? Blandaren funkade bra med varmvatten beredaren som jag hade precis sÃ¥ den kan ju inte vara sönder. Jag fÃ¥r varmt vatten pÃ¥ kranen i handfatet oxÃ¥. En annan frÃ¥ga är  att varje gÃ¥ng när jag duschar sÃ¥ gÃ¥r elpatronen in pÃ¥ övre pannan.Den är 50 grader när jag börjar duscha och efter är den ca 47 grader och dÃ¥ gÃ¥r elpatronen in och värmer till 50 grader igen. Det borde den väl inte göra när det är plus grader ute? Mina inställningar är:
Språk: Svenska
Produkt: EcoAir
Värmepump: Tillåten
Rumsgivare: NEJ
Elpanna ºC: 50
Elpanna Max kW: 6.0
Elpanna nedre ºC: 50
Elpanna nedre kW: 6
Fördr. Shunt: 180
Huvudsäkring: 16
Extra VV min: 60
Extra VV elpanna ºC: 60
Fjärstyrning: NS
    Inställningar Husparametrar
    Max framledn. ºC: 55
    Min framledn. ºC: frÃ¥n
    Husvärme frÃ¥n ºC: 17
    Lutning ºC: 51
    Justering ºC: 3
Min utetemp. ºC: -10
   

MVH Rikard
 

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Hej

Elpatronen går in eftersom du har ställt in den på 50º. Den borde gått in och värmt till 53º och startat igen vid 50º.

Övre pannan och elpatronen styrs inte av utetemperaturen, den påverkas i och för sig av framledningens börvärde.
Pumpen värmer undre pannan för värmens skull. Den startar vid framledningens börvärde och ökar temperaturen 5º, varefter den stannar och startar igen när tempen sjunkit till framledningens börvärde. Var fjärde start går dock till 55º (50º de första 72 drifttimmarna) för varmvattnets skull. Tack vare detta värms även övre pannan utan hjälp av patronen.


Elpatronen har två börvärde, dels det du själv ställer in, dels 7º över framledningens börvärde. Det högsta värdet av dessa styr patronen.
Patronen startar vid det inställda värdet och värmer 3º, din borde alltså jobba mellan 50-53 grader.

Vill du inte att patronen ska gå in, ska du sätta "Elpanna max kW" till 0kW.

//Ronnie
« Senast ändrad: 30 november 2009, 18:55:30 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Duschblandaren på övervåningen...

har något skumt för sig. Den får sannolikt kallare varmvatten från VVröret nu, än den fått tidigare. Och klarar inte att blanda till tillräckligt varmt. Kolla att det inte finns någon inställd temperaturbegränsning i blandaren som spökar.
(Antar att du har skruvat den i botten på högsta temp. Då skall kallvattenröret inte kännas iskallt efter ett tag.)

Annars är det nog byte som gäller, speciellt om den har några år på nacken.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!