Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Är 43 grader varmvattenberedare bra?  (läst 30556 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« skrivet: 19 oktober 2010, 19:31:22 »
Vi har en IVT greenline C5. Vi använder den inbyggda varmvattenberedaren på 160 L.

Vi har problem med att vattnet snabbt blir kallt efter dusch och bad. Jag kollade idag och ser att varmvattentemperaturen i pannan är inställd på 43 grader. Är det bra? För mig låter det lågt men det kanske finns en anledning?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #1 skrivet: 19 oktober 2010, 19:56:27 »
Har du dålig VV-komfort så kan du höja denna siffra.
Prova att höja lite i taget, ca 2 ºC per steg.
Testa och bada mellan varje höjning så du inte ställer upp tempen för högt.
En låg temp ger lite bättre COP vid VV-laddning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #2 skrivet: 20 oktober 2010, 07:03:19 »
Tack för tipset, jag provar!

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #3 skrivet: 21 oktober 2010, 22:57:24 »
Höj stopptemp till åminstånde 52-53grader. Enligt boverkets byggregler får temperaturen i ett tappvarmvattensystem ej överstiga 55grader eller understiga 50grader någonstans i tappvarmvattensystemet. Allt för att motverka legionellatillväxt.

Med anledning av denna fråga vill jag gärna höra era åsikter beträffande en fundering jag har.

När jag var på Säkert Vatten kursen frågade jag föreläsaren vad som händer med legionella efter att det blivit uppvärmt? Fick svaret att dessa Dör över 50grader. Då borde väl risken för tillväxt vara eliminerad efter beredaren tyckte jag. Fick inget bra svar på det. Tycker att kallvattensidan borde vara betydligt värre ur legionellasynpunkt då det inte är helt ovanligt att vattnet blir +20 och mer därtill. Eller tänker jag fel?
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #4 skrivet: 21 oktober 2010, 23:03:21 »
Med en värmepump fås sällan mer än 55 grader tappvarmvatten i beredaren.
Mäter man i en kran som ligger 10 meter bort från värmepumpen är det inte säkert att man får fram mer än 45 grader varmt vatten, om man inte spolar riktigt länge.
Legionella växer inte till vid temp över 45, och börjar dö vid temp över 50 grader, vid temp över 55 gårt det rätt fort.
Legionella som ligger efter beredaren, i avstick som är pluggade, eller avstick där man sällan eller aldrig öppnar varmvattenkranen kan det finnas risk för tillväxt av bakterier även om beredartempen är så hög att man ligger med god marginal över 50 grader ut i systemet, detta är också skälet till att legionella nästan bara är ett problem i äldre stora byggnader där ledningssystemet genomgått många ombyggnationer och där det finns gott om pluggade avstick och blindledningar som inte används, men där det ändå kan finnas en ansamling av bakterier.

Det är extremt ovanligt med legionella i villainstallationer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2010, 19:59:11 »
Vad jag vet har ingen frisk människa någonsin drabbats av legionella i Sverige. Har man extremt nedsatt imunfösvar kan jag tänka mig att risken kan finnas. Bakterierna isig finns väl ofta fast i extremt små ofarliga mängder.
Men jag vet inte detta säkert och just nu chansar jag på att ha temperatur ca 42-47 av energisparskäl.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #6 skrivet: 22 oktober 2010, 22:13:39 »
Jag hade en jobbarkompis som fick legionella av en avloppsreningsanläggning som hölls på ca 40 grader, precis optimal temp för allehanda bakterier.
Konstigt nog tog JAG upp detta på utbildningen inför den nya revolutionerande reningsanläggningen...
Kursledaren intygade att det inte finns några som helst risker med den nya tekniken.

Efter att min jobbarkompis nästan dött så gjordes en bred undersökning på alla idrifttagna anläggningar, och legionella var en av de bakterier som fanns i nästan alla anläggningar.
Helt andra driftsinstruktioner och försiktighetsåtgärder infördes därefter (gasmask när man kom i närheten t.ex.).

Legionella ÄR farligt, men precis som jag och andra sagt tidigare mer eller mindre obefintligt i villainstallationer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #7 skrivet: 14 november 2010, 02:22:18 »
Vanligt eller inte vanligt, Regler är regler. Som aukoriserad anser jag att man har som skyldighet att följa dom regler som är satta. Att rekomendera någonting annat är i mitt tycke oseriöst. Vill man inte följa regelverket så kan man skita i att utge sig för att vara kunnig. Det blir liksom lite "hobbynivå" då.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #8 skrivet: 14 november 2010, 09:40:59 »
Vanligt eller inte vanligt, Regler är regler. Som aukoriserad anser jag att man har som skyldighet att följa dom regler som är satta. Att rekomendera någonting annat är i mitt tycke oseriöst. Vill man inte följa regelverket så kan man skita i att utge sig för att vara kunnig. Det blir liksom lite "hobbynivå" då.

Jag kör min vvb med tillslag på 30 grader om jag är borta en längre tid. Har aldrig provat "legionellefunktionen" och ska inte göra detta enbart för att någon säger att det finns regler.
Jag vaccinerar mig inte bara för att en myndighet vill att jag ska göra detta och vara solidarisk.

Det finns för mycket folk som måste sticka fram då och då för att säkra sina egna jobb.

Tänk på 70 talet då folk kunde dö i drivor av kolesterol i ägg! En av många tavlor av socialstyrelsen.
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #9 skrivet: 14 november 2010, 09:48:07 »
Legionella finns och är farligt men som det sägs så är det inget att oroa sig över i en villa.
Räcker gott att ha den temp på VV som man själv gör åt och tycker är lagom.
Sen får dessa regler säga vad dom vill om det.
Man tvättar sig ju i VV och gör Ã¥t det som finns i VVB:n, gör man inte det är det bör man kolla över sina egna hygieniska vanor  ;)


 *vinkar*
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #10 skrivet: 14 november 2010, 09:50:52 »
Höj stopptemp till åminstånde 52-53grader. Enligt boverkets byggregler får temperaturen i ett tappvarmvattensystem ej överstiga 55grader eller understiga 50grader någonstans i tappvarmvattensystemet. Allt för att motverka legionellatillväxt.

Med anledning av denna fråga vill jag gärna höra era åsikter beträffande en fundering jag har.

När jag var på Säkert Vatten kursen frågade jag föreläsaren vad som händer med legionella efter att det blivit uppvärmt? Fick svaret att dessa Dör över 50grader. Då borde väl risken för tillväxt vara eliminerad efter beredaren tyckte jag. Fick inget bra svar på det. Tycker att kallvattensidan borde vara betydligt värre ur legionellasynpunkt då det inte är helt ovanligt att vattnet blir +20 och mer därtill. Eller tänker jag fel?

Har du över 20 ºC pÃ¥ ditt dricksvatten menar du  Sc:,h
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #11 skrivet: 14 november 2010, 10:46:55 »

Har du över 20 ºC pÃ¥ ditt dricksvatten menar du  Sc:,h

Fö'modlien det stillastående kallvattnet i ledningarna. Mellan spolningarna!

Snart dör man om man äter surströmming mer än 2 ggr/Ã¥r....  Var e vi pÃ¥ väg?
Dessutom så fanns strålningen här uppe redan innan Tjernobyl small. Å faanimej har man inte överlevt det med!!
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #12 skrivet: 14 november 2010, 10:58:09 »

Har du över 20 ºC pÃ¥ ditt dricksvatten menar du  Sc:,h

Fö'modlien det stillastående kallvattnet i ledningarna. Mellan spolningarna!

Snart dör man om man äter surströmming mer än 2 ggr/Ã¥r....  Var e vi pÃ¥ väg?
Dessutom så fanns strålningen här uppe redan innan Tjernobyl small. Å faanimej har man inte överlevt det med!!

Jo iof men det spolar man väl ur..
Ja precis, kan man äta rutten fisk kan man nog äta allt  ;)
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #13 skrivet: 14 november 2010, 11:40:35 »
Höj stopptemp till åminstånde 52-53grader. Enligt boverkets byggregler får temperaturen i ett tappvarmvattensystem ej överstiga 55grader eller understiga 50grader någonstans i tappvarmvattensystemet. Allt för att motverka legionellatillväxt.


Och hur håller du minst 50º i tappvarmvattensystemet när du inte använder varmvatten? Under tiden man sover eller den tiden man är borta och jobbar finns väl inget varmvattensystem som håller 50º fram till tappställena. Hos flertalet jag känner till, är det nog närmast rumstemperatur i både kall- och varmvattenrören i närheten av tappställena, vid tider då inget vatten använts på några timmar.

//Ronnie
« Senast ändrad: 14 november 2010, 11:42:55 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #14 skrivet: 14 november 2010, 13:12:00 »
Svaret på den ursprungliga frågan är att den mest sannolika anledningen till
43-gradigt varmvatten är snålhet. Det kan också vara kombinerat med dumhet
eller kanske okunskap.

Eftersom det inte var jag som tog upp ämnet, så tar jag mig friheten att kommentera
nÃ¥gra olika pÃ¥stÃ¥enden i denna trÃ¥d. Jag brukar ju normalt inte fÃ¥ lov att säga "L-ordet"  Thumbsup

För det första angående legionellabakteriens tillväxt så pågår den ända upp till 50 grader
då passerar vi en gräns där vi kan börja märka viss minskning. D.v.s. det börjar dö fler
bakterier än vad det uppstår nya. 50 grader räcker alltså inte eftersom vi då får en transport
av livskraftiga bakterier in i ledningssystemet efter VVB.

De anvisningar som finns ser ut så här:
- förrådsberedare skall hålla minst 60 grader i hela sin volym (i viloläge)
- slingberedare skall ge minst 55 grader ut från slingan
- efter blandningsventilen får vattnet inte vara varmare än 60 grader
- när vattnet når tappstället skall det hålla minst 50 grader (efter att det avkylda vattnet spolats bort)
- i en VVC får vattnet aldrig understiga 50 grader (VVC får alltså aldrig stängas av)
- blandning till lägre temperatur än 50 grader skall ske vid tappstället

Naturen och naturlagarna kommer ju att fortsätta fungera på samma sätt som förut
hur gärna än vissa vill tro att det är värmepumparnas egenskaper som skall få bestämma.

Se'n är ju kommentarer om att friska och starka individer inte drabbas så osmakliga att
de i princip borde raderas bort frÃ¥n forumet. Skäpning!  huvuddunk

Huvudansvaret för att lagar och regler uppfylls ligger förstås på fastighetsägaren och detta
gäller även ägare till småhus. Leverantörer och installatörer har också ett ansvar att
tillverka och installera produkter och system som är säkra. Märk väl att det inte är tillåtet
att utsätta andra än sig själv, personligen, för risk för skada eller sjukdom. Så fort någon
annan person blir utsatt så är det ett brott mot lagen.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!