Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Läckage frÃ¥n lödning - ansvar?  (läst 3201 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bamabama

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ÖVP-Överintresserad värmepumpsperson!
Läckage från lödning - ansvar?
« skrivet: 11 maj 2005, 11:25:15 »
Har en anläggning som installerades i mitten av april. Förra veckan började det läcka lite frÃ¥n en lödning som sitter där den gamla oljepannan stod. Hörde av mig till installatören som kom dit och fick tappa systemet pÃ¥ vatten och sen laga läckan. Min spontana tanke var ju sÃ¥klart att skadan mÃ¥ste uppkommit när de tog bort pannan eller i samband med installationen av VP. Men nej sa inst. Han menade pÃ¥ att det är större tryck i det nya systemet, pga tryckkärl istället för exp. kärl som förut, och att lödningen inte klarat det ökade trycket. AlltsÃ¥, jag fÃ¥r stÃ¥ för kostnaden. Är detta rimligt, eller pratar han strunt och i själva verket borde firman betala?  Sc:,h Som vanligt stÃ¥r man som konsument som en fÃ¥gelholk!  :D
Thermia Duo 12, MBH 300/85, 216 m borra (105+111). Installerad i april 2005. Mindre hyreshus i Östergötland. Förut: ca 6 kubik olja.

Utloggad hvac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VVS-ing/deltid Stud. Arbetar ej med konsumenter!
    • Värrmepumpskompendium, ladda hem, läs och döm själv om den är nyttig
SV: Läckage från lödning - ansvar?
« Svar #1 skrivet: 11 maj 2005, 12:35:19 »
Installatören har gjort fel i två hänsenden, 1 han skulle ha informerat dig att det gamla systemet inte fungerar med den nya lösningen och inte gjort installationen eller så skulle ha gett dig ett kostnadsförlag på att han måste se över det gamla systemet.

2. Han skulle också ha provtryck systemet när det var nytt och kontrollerat att det inte finns några problem med hela systemet efter installationen, har han inte gjort detta så har han inte följt praxis.

Sedan ska du kontrollera med konsumentrådgivaren på orten, det vart en ändring i konsumentlagen och gjordes arbetet efter ändringen så ligger bevisbördan mm hos entreprenören. Men den nya konsumentköplagen så kan man säga att entreprenörerna har mycket, mycket svårt att komma undan,

Utloggad Rinda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Läckage från lödning - ansvar?
« Svar #2 skrivet: 11 maj 2005, 13:28:20 »
2. Han skulle också ha provtryck systemet när det var nytt och kontrollerat att det inte finns några problem med hela systemet efter installationen, har han inte gjort detta så har han inte följt praxis.

Provtrycker man systemet med någon speciell utrustning, eller sker det så att säga automatiskt när man fyller upp systemet. Trycket på kommunens nät brukar väl vara runt 6bar. Stänger man bara kranen när manometern visar lämpligt tryck. (1bar???) ..eller hur fungerar det.  Vid vilket tryck sker provtryckning?

Har själv kärlet på vinden.   :)
1 1/2 plan 100m2 + 50m2 källare, sågspånsisolering. Sundsvall
D8TSW Borrhål 190m
Tidigare: Olja 3,3m2/år, gjutjärnspanna från -59.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Läckage från lödning - ansvar?
« Svar #3 skrivet: 11 maj 2005, 13:55:41 »

Provtrycker man systemet med någon speciell utrustning, eller sker det så att säga automatiskt när man fyller upp systemet. Trycket på kommunens nät brukar väl vara runt 6bar. Stänger man bara kranen när manometern visar lämpligt tryck. (1bar???) ..eller hur fungerar det.  Vid vilket tryck sker provtryckning?

Har själv kärlet på vinden.   :)

Man brukar ha en säkerhetsventil som öppnar vid 1,5 bar så systemet ska provtryckas till detta tryck. Man använder trycket på kommunvattnet för att göra detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Läckage från lödning - ansvar?
« Svar #4 skrivet: 11 maj 2005, 13:59:26 »
I mitt fall installerades ett komplett nytt radiatorsystem. Vi hade direktel tidigare.

Installatören tryckte upp systemet till ca 2 bar med tryckluft och lät det stå över helgen.

Trycket sjönk då till ca 1 bar över helgen, och vi gick runt med såpvatten och hittade ett par ställen där det bubblade lite, och detta fixades. Efter fyllning med vatten hittades en liten läcka i en skruvkoppling på ett radiatorkoppel, men det var allt.

Jag kör nu med ca 1 bar och det håller sig. Fyllde en liten skvätt för en vecka sedan eftersom trycket sjunkit lite nu när radiatortempen är mycket lägre. Det var första gången jag fyllt sedan installationen och avluftning. Man skall ju undvika att fylla i tid och otid för att inte få in syre, vilket gör att det rostar.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Läckage från lödning - ansvar?
« Svar #5 skrivet: 12 maj 2005, 14:07:20 »
Inte tålde det högre trycket? Nonsens!
En korrekt lödning pallar för all de tryck som förekommer i en normal villa-värmeanläggning!

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Läckage från lödning - ansvar?
« Svar #6 skrivet: 12 maj 2005, 16:21:29 »
Inte tålde det högre trycket? Nonsens!
En korrekt lödning pallar för all de tryck som förekommer i en normal villa-värmeanläggning!

Absolut helt rätt...de lödningar som är gjorda på kylkretsen får tåla upp emot 27 bar så det var en dålig ursäkt av installatören..
En provtryckning på vb-kretsen bör ske i dubbla arbetstrycket.. minst tycker jag..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Läckage från lödning - ansvar?
« Svar #7 skrivet: 12 maj 2005, 16:49:12 »
I detta fall var det en gammal lödning, eller hur?
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad bamabama

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ÖVP-Överintresserad värmepumpsperson!
SV: Läckage från lödning - ansvar?
« Svar #8 skrivet: 12 maj 2005, 17:09:27 »
Ja det var det. Han sa att det var en gammal, dålig lödning som spruckit. Han sa dock att det inte skulle bli "dyrt" att laga, återstår att se vad han menar med det...
Thermia Duo 12, MBH 300/85, 216 m borra (105+111). Installerad i april 2005. Mindre hyreshus i Östergötland. Förut: ca 6 kubik olja.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Läckage från lödning - ansvar?
« Svar #9 skrivet: 12 maj 2005, 18:24:56 »
Ja det var det. Han sa att det var en gammal, dålig lödning som spruckit. Han sa dock att det inte skulle bli "dyrt" att laga, återstår att se vad han menar med det...


Vad jag förstår så har du en nyligen installerat system som kostar skjortan å lite till...
Och installatören ska då göra det som av honom krävs för att du ska få ett system som funkar..är gamla lödningar av sån kaliber att dessa inte tål det något höjda trycket...ökning med 0.5 bar kanske :-\ då borde han sett över dom och fixat det när han var där första gången..

Och en sketen lödning efteråt borde han bjudit på tycker jag...
För hans goda rykte om inte annat..
Eller håller du inte med???
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad bamabama

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ÖVP-Överintresserad värmepumpsperson!
SV: Läckage från lödning - ansvar?
« Svar #10 skrivet: 12 maj 2005, 18:56:54 »
Jo tycker också han ska ta på sig det, har ju inte betalt fakturan för installationen än så det blir till att förhandla lite...
Thermia Duo 12, MBH 300/85, 216 m borra (105+111). Installerad i april 2005. Mindre hyreshus i Östergötland. Förut: ca 6 kubik olja.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!