Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Begränsa elpatronen pÃ¥ ECO EL  (läst 3780 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Exmistella

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EXmistella funktionell design
    • ExMistella Funkionell design
Begränsa elpatronen på ECO EL
« skrivet: 17 februari 2013, 21:13:28 »
 Sc:,h
Jag har en EcoEl med utedel som jag skulle vilja begränsa elpatronen på till ett värde runt 3kW istället för som nu 6kW.
Jag har sett att CTC på sina nya bergvärmepumpar infört möjligheten att begränsa patronen i steg om 0,3kW vilket är helt super.
Min fråga är om nån vet om det går att antingen uppdatera befintlig panna eller om det enklaste är att byta hårdvaran, dvs patronen till en mindre?
Skulle ett patronbyte innebär behov av att ändra styrningen och mjukvaran?
Jag har haft en kontakt med CTC men de verkade inte intresserade och svarade bara att det behövs 6kW när det är kallt ute! .,;- Undrar hur de vet hur mitt hus beter sig... ;)

Tacksam för era synpunkter.
Orsaken är att jag skulle vilja få ECO AIR godkänd vid en nyinstallation där det finns ett max effektkrav. Dessutom behöver inte huset mer än ca 3 kW plus de 1,5 som sitter i övre pannan.

/ Henrik
Nybyggt lågenergihus, ca 180 m2. Heru 90 T EC2, CTC EcoAir, vattenburen golvvärme och radiatorer. Energiprestanda ej ännu mätt. Beräknad energibehov ca 30 kW/m2. Belägen i Mölnlycke.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Begränsa elpatronen på ECO EL
« Svar #1 skrivet: 17 februari 2013, 21:35:54 »
Bergvärmepumpen har ju ingen patron i nedre pannan. Elpatronen i din panna är ju inte inkopplad, så länge värmepumpen är inkopplad. Den kopplas ju in först när pumpen spärras eller kopplas bort.
« Senast ändrad: 17 februari 2013, 21:39:12 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Exmistella

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EXmistella funktionell design
    • ExMistella Funkionell design
SV: Begränsa elpatronen på ECO EL
« Svar #2 skrivet: 17 februari 2013, 21:41:00 »
Hej!
Hur gammal EcoEl har du?
På V3 så kan man ställa in övre elpatron i steg om 1,5 kW.
Jag tror även man kan ställa detta på den gamla modellen, har du provat?
Nedre elpatron kan spärras, men jag tror att spärren hävs dÃ¥ det blir sÃ¥ kallt att värmepumpen stoppas.  :-\
Säkraste sättet att försäkra sig om att nedre elpatron inte går in är att koppla ur den, inte särskilt svårt om man är lite elkunnig.

Den är ny och det stämmer med steg om 1,5 på den övre.
Nedre är 6kW på men används inte så länge det är -15 eller varmare.
Problemet är att boverket och BBR 19 endast tittar på "märkeffekt" och inte vad som egentligen behövs.
I det fallet är en panna med mjukvarustyrd patron satt till 6+1,5 kW att ses som 7,5 kW oavsett om det är varmare än -15 grader! dontknow
Nybyggt lågenergihus, ca 180 m2. Heru 90 T EC2, CTC EcoAir, vattenburen golvvärme och radiatorer. Energiprestanda ej ännu mätt. Beräknad energibehov ca 30 kW/m2. Belägen i Mölnlycke.

Utloggad Exmistella

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EXmistella funktionell design
    • ExMistella Funkionell design
SV: Begränsa elpatronen på ECO EL
« Svar #3 skrivet: 17 februari 2013, 21:43:17 »
Bergvärmepumpen har ju ingen patron i nedre pannan. Elpatronen i din panna är ju inte inkopplad, så länge värmepumpen är inkopplad. Den kopplas ju in först när pumpen spärras eller kopplas bort.
Se svaret till Carl N.
Alternativet är ju att koppla bort den men dÃ¥ har jag ingen värmekälla vid -15 och kallare vilket kommunen/boverket inte kommer att tillÃ¥ta!  dontknow
Nybyggt lågenergihus, ca 180 m2. Heru 90 T EC2, CTC EcoAir, vattenburen golvvärme och radiatorer. Energiprestanda ej ännu mätt. Beräknad energibehov ca 30 kW/m2. Belägen i Mölnlycke.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Begränsa elpatronen på ECO EL
« Svar #4 skrivet: 17 februari 2013, 21:48:06 »
Du har ju övre patronen kvar, den kan du väl ställa på 3kW eller 4,5kW om det behövs.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Begränsa elpatronen på ECO EL
« Svar #5 skrivet: 17 februari 2013, 21:48:57 »
Hej!
Jag insÃ¥g att du frÃ¥gade om nedre sÃ¥ jag raderade inlägget.  ^-^
Men undre elpatron går säkert koppla om så den bara ger 3 kW, frågan är bara hur.
Den är deltakopplad, nån som kan räkna på hur mycket den ger med 2 faser inkopplade? ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Exmistella

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EXmistella funktionell design
    • ExMistella Funkionell design
SV: Begränsa elpatronen på ECO EL
« Svar #6 skrivet: 18 februari 2013, 09:05:46 »
Du har ju övre patronen kvar, den kan du väl ställa på 3kW eller 4,5kW om det behövs.
Det kanske räcker?
Risken är väl bara att den inte orkar värma hela volymen så det åtminstone blir en 40 grader i botten vilket är det som behövs vid -15-17 grader ute.
Det är ju åtminstone värt att prova! tummenupp

/ henrik
Nybyggt lågenergihus, ca 180 m2. Heru 90 T EC2, CTC EcoAir, vattenburen golvvärme och radiatorer. Energiprestanda ej ännu mätt. Beräknad energibehov ca 30 kW/m2. Belägen i Mölnlycke.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Begränsa elpatronen på ECO EL
« Svar #7 skrivet: 18 februari 2013, 11:33:26 »
Den övre patronen går att ställa så högt som 9 kW om jag minns rätt.

Om framledningen inte når sitt börvärde så börjar nedräkningen tills fyrvägsshunten öppnar, och du kan ju ställa den på noll. Då börjar framledningen direkt tas från övre tanken och returen går in nedtill i nedre tanken, så på det viset värmer övre patronen hela tanken.

Problemet är väl att även om du behöver extremt låg framledningstemp för värmen i huset så behöver du fortfarande ha tillräcklig värme i tanken för varmvattenproduktion. Tanken bakom konstruktionen av EcoEl är ju att det inkommande kallvattnet "förvärms" i nedre tanken, som håller en temperatur anpassad till framledningen, och "slutvärms" i övre tanken, som ska hålla lite högre temperatur.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Exmistella

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EXmistella funktionell design
    • ExMistella Funkionell design
SV: Begränsa elpatronen på ECO EL
« Svar #8 skrivet: 18 februari 2013, 11:51:40 »
Den övre patronen går att ställa så högt som 9 kW om jag minns rätt.

Om framledningen inte når sitt börvärde så börjar nedräkningen tills fyrvägsshunten öppnar, och du kan ju ställa den på noll. Då börjar framledningen direkt tas från övre tanken och returen går in nedtill i nedre tanken, så på det viset värmer övre patronen hela tanken.

Problemet är väl att även om du behöver extremt låg framledningstemp för värmen i huset så behöver du fortfarande ha tillräcklig värme i tanken för varmvattenproduktion. Tanken bakom konstruktionen av EcoEl är ju att det inkommande kallvattnet "förvärms" i nedre tanken, som håller en temperatur anpassad till framledningen, och "slutvärms" i övre tanken, som ska hålla lite högre temperatur.
tummenupp
Smart. Naturligtvis ska jag göra så med shunten och nedräkningen!
Det blir ju inte en optimal lösning vid kyla under -15 grader det är jag medveten om.
Tanken är att docka en pelletskamin mot vattensystemet för att kunna hantera sådana dagar och även få lite reservkraft när strömmen går.
Men jag har ett bygglov som bygger på att effektkravet enligt BBR måste uppfyllas och nu tror jag mig kunna redovisa en lösning som blir ok. a:gl

/ henrik
Nybyggt lågenergihus, ca 180 m2. Heru 90 T EC2, CTC EcoAir, vattenburen golvvärme och radiatorer. Energiprestanda ej ännu mätt. Beräknad energibehov ca 30 kW/m2. Belägen i Mölnlycke.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Begränsa elpatronen på ECO EL
« Svar #9 skrivet: 18 februari 2013, 12:46:02 »
Problemet är väl att även om du behöver extremt låg framledningstemp för värmen i huset så behöver du fortfarande ha tillräcklig värme i tanken för varmvattenproduktion. Tanken bakom konstruktionen av EcoEl är ju att det inkommande kallvattnet "förvärms" i nedre tanken, som håller en temperatur anpassad till framledningen, och "slutvärms" i övre tanken, som ska hålla lite högre temperatur.

Det bör inte vara några problem, det är ju bara att sätta elpannan på exempelvis 50ºC, så värmer patronen till det, så länge effekten är högre än vad huset drar i värme.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Begränsa elpatronen på ECO EL
« Svar #10 skrivet: 18 februari 2013, 14:01:51 »
Nej, det är inget problem rent tekniskt, men det blir knepigt om framledningen kräver 35 och övre pannan är ställd på 50 och nedre patronen avstängd. Men om shuntfördröjningen är ställd på noll så kanske det funkar.

EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!