Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Bertil
« skrivet: 26 november 2004, 21:36:16 »

Roland
jag bara visade på vilken skillnad det innebär med låg temp fram rent generellt.
Men helt klart, man måste förbereda för mera uttag av gratisenergi med låga temperaturer på framledningen.
Jag tror att många gånger kommer man lika snett med felaktig genomsnittlig framledning i  kalkylen  som med fel verkningsgrad på bef oljepanna.
Oljepannan kanske man kan missa 5 högst 10%.
Felaktig genomsnittlig framledning (för hög antagen i kalkyl) kan göra att kollektorn kyls ned mycket kraftigt mot beräknat (precis som du antyder)
Jag har mycket högre verklig besparing än i kalkylen!!
Lägre temp fram och högre temp på brine
Jag kör fram +42 grader nu -22 ute, jag har +2,0 grader fram på brine och på retur ca -1,5  ;D

I kalkylen antogs 40 grader fram vid +-0 ute, trots att jag sa att jag visste att den var 30 grader >:(
vid DUT angavs tempen till  48 fram och -5 på kollektorn!!!!
 Vid -25 som är dimensionerande här kör jag fram ca 42 grader kontinuerligt.
Energiförbrukningen visste jag rätt exakt med elpatron.
Beräknad årsförbrukning till VP 7330 kwh, verklig ligger på ca 6000 kwh. Beräknad  årsvärmefaktor 3,34, tror nog jag närmar mig 4  ;D

Skrivet av: Roland
« skrivet: 26 november 2004, 18:52:59 »

Citera
Avgiven effekt ökar från 4,8 till 6 kw om framledningen sänks från 50 grader till 35 grader! = 25 % ökning

Riktigt men pumpen orkade inte upp till mer än 43 grader som ligger ungefär halvvägs mellan 50 och 35 grader. Sedan måste man ta hänsyn till att
köldbärartemperaturen sjunker när värmeuttaget från borrhålet ökar. I exemplet ökar den uttagna effekten från berget med ungefär 50 % vilket bör sänka köldbärartemperaturen med 3 grader. Där försvinner nästan hälften av ökningen på 25 %.  

Jag tror därför att större radiatorer som skulle avge samma effekt vid 35 grader ökar pumpens effekt med ungefär 6%. Frågan är vad det är värt.

Rättelse: Det blev en liten tankevurpa ovan. Om köldbärartemperaturen sjunker med ökat effektuttag kan naturligtvis pumpen inte ta ut 50 % mer från borrhålet för det värdet i förutsatte att KBin var oförändrat. KBin kommer alltså inte att sjunka så mycket som 3 grader. Kanske det går att få ut 8-9 % mer från pumpen genom att öka radiatorytan så att man klarar sig med 35 grader framledningstemperatur.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 26 november 2004, 17:16:24 »

Jag har mycke & stora fönster i mitt hus, jag kan känna kraftigt kallras från dom. var mer markant förut när jag körde direkt el.

Jag ska byta förnster, man man behöver inte byta koplettafönster!
Jag fick in lite offerter på kompletta byten & dom låg runt 200 000:-  :o
ska nu byta innre glaset, kommer då ner på samma k-värde som nya superisoler glas!
matrialkostnaden hamnar på ca 35-40 000:- + arbete, men det är tokenkelt att byta ;D

fönster bytet är mest en nonfort grej för min del.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 26 november 2004, 14:37:38 »

Ja, du har väl rätt i det, speciellt som 3-glas kostar ett par tusen per fönster.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 26 november 2004, 12:35:56 »

Carl N
OM man har för liten pump kan vindsisolering vara mycket bra...
Men byta fönsterför att spara energi?  tyvärr alldeles för dyr åtgärd.

Mina 50 år gamla år toppfina blir kvar 50 år till  ;) och då menar jag allvar.
Ang förbrukning med äldre fönster kvar kolla här

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=8;action=display;threadid=197
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 26 november 2004, 11:22:13 »

Jag tycker så här oavsett tidigare förbrukning bör man ha minst 7 kw!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!under förutsättning att radiatorkretsen klarar av att ta emot den effekten utan för höga temperaturer.
Extra kostnaden är BARA några tusen, borran behöver inte va så mycket djupare o pumpen kostar 2-3´mera.


Så antingen kan man lägga några tusen på ett längre borrhål, några tusen på en större pump och några tusen på ett par radiatorer till.

Eller så kan man lägga några tusen på att tilläggs-isolera vinden och några tusen på att byta ut 2-glasfönstrena till 3-glas. Funkar lika bra tror jag.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 25 november 2004, 23:12:04 »

Avgiven effekt ökar från 4,8 till 6 kw om framledningen sänks från 50 grader till 35 grader! = 25 % ökning

Samtidigt som upptagen effekt minskar från 1,5 till 1,3 kw!

Ganska otroligt den ger mer men drar mindre.
Lite extrem ändring kanske för ett verkligt fall, men jag ligger nog på 35 fram i årssnitt  ;D det uppnås bara om man har en mycket stor volym i kombination med låga framledningstemperaturer.
Men då måste man ha rejäl borra, mycket kommer att tas ut där.

Det är en stor felkälla förövrigt, stoppar man i för högt  årssnittt på framledningen i kalkylen då blir borran alldeles för vek.
Uttaget ur borran ökar från 3,3 kw/t till 4,7 kw/t, i kw inte så mycket kanske men i procent är det enorm skillnad över 40%!!!!
Skrivet av: Roland
« skrivet: 25 november 2004, 19:08:32 »

Citera
Man varför kalkulerarman så att den endast klarrar sig utan eltillskott ner till -2 grader

I mitt fall var det en oljepanna, som var avsevärt mycket bättre än vad jag hade anledning att tro, som lurade mig. Liksom Norrlänningen blir det en 7 kW:are nästa gång.

Citera
Regäla radiatorer borde ju göra så att han kan sänka kurvan & då räcker ju pumpen & hålet. eller har jag fel?

Nej, tyvärr inte. Pumpen ger inte så mycket högre effekt när framledningstemperaturen minskar.
Skrivet av: Norrlänningen 2.0
« skrivet: 25 november 2004, 18:06:12 »

Jo..å då slipper jag måla om dem...har för f*n en ROSA radiator (å ett antal gröna...)

Problemet som jag ser det med den lösningen är att jar har ganska speciella varianter, ex en som är ca 5 meter lång, "trippelvikt" efter en hel långsida i vardagsrummet med mera med mera...men det går nog det också om man trixar lite...

Skrivet av: CarMan
« skrivet: 25 november 2004, 18:01:00 »

det mäst "lönsama" borde väll vara att byta ut radiatorerna istället för att byta pump?

Regäla radiatorer borde ju göra så att han kan sänka kurvan & då räcker ju pumpen & hålet. eller har jag fel?
Skrivet av: Norrlänningen 2.0
« skrivet: 25 november 2004, 17:46:02 »

Hmm...

klarar mig rätt bra med min Villa 55....klarar sig hyffsat den norrländska vintern, även om patronen går in liiiiite väl tidigt för att vara här uppe..hur som haver så får jag en fin avkastning på satsat kapital där.

Men, trots det, håller jag med Bertil! Mitt största misstag är pumpstorleken....tyvärr fanns ju inte detta forum då, å gör man en googlesökning på värmepump+dimensionering så får man ett skräckinjagande resultat, det står på ställe efter ställe att man kan/bör/ska dimensionera mellan antingen 50-60% eller 50-70% och att det "inte är lönt" med "för stor"  pump utan snarare en nackdel...STEMS rekomendationer etc...Hade jag gjort affären idag så hade det blivit MINST en 7:a, inte helt omöjligt jag låtit bli att köpa den extra beredar´n å gått slagit på rejält med tws-8.an, hade inte blivi just någé tillskott då...men men..lätt å vara efterklok, som man haré nu så är det bara att pilla till styr etc å få det så bra som möjligt, för jag är ju nöjd EGENTLIGEN, men mycket vill ju ha mer...

Men sitter ni i samma sits gått folk...välj den större..det har ni igen...
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 25 november 2004, 17:11:24 »

CarMan

Det beror ju lite vart i Sverige pumpen finns, här i Jämtlland är det vansinne, ned till -15 minst ska en vp klara!!!

Jag tycker så här oavsett tidigare förbrukning bör man ha minst 7 kw!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!under förutsättning att radiatorkretsen klarar av att ta emot den effekten utan för höga temperaturer.
Extra kostnaden är BARA några tusen, borran behöver inte va så mycket djupare o pumpen kostar 2-3´mera.
Det är vad man gladeligen kostar på till bilen bara på en av dom tillval som alltid görs!!!!  men i en värmeenläggning, nja det väljer vi bort för det tar för lång tid att tjäna igen. Sjukt egentligen, valet borde va köp en rejäl VP anläggning åk i en Duett eller liknande nåt år sen kan ni köpa ny bil kontant  ;D

Varför undrar ni säkert?????????
Jo har man 5 kw eller vekare kommer så stor del av drifttiden att gå åt till vv produktion så att det blir som jag ser det onödigt mycket tillskottstid.

Skrivet av: CarMan
« skrivet: 25 november 2004, 16:23:27 »

Citera
... i samband med det så kopplade man in några radiatorer i källaren.

Hur är det med isoleringen av källaren? Vill man ha det varmt i en oisolerad källare går det åt massor av värme. Rekommenderar att han provar med att stänga av värmen i källaren. 5 kW är ett helt korrekt val om man skall ersätta 2,2 m3/år olja vilket bör motsvara 16 -18 000 kWh/år beroende på pannan.

Min 5 kW pump ger också en VB-temperatur på högst 42-43 grader i ett hus som drar ca 22 000 kWh/år i Stockholmstrakten. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsvärme.



då är allt altså som det ska vara.
Man varför kalkulerarman så att den endast klarrar sig utan eltillskott ner till -2 grader
Skrivet av: Roland
« skrivet: 25 november 2004, 08:41:47 »

Citera
... i samband med det så kopplade man in några radiatorer i källaren.

Hur är det med isoleringen av källaren? Vill man ha det varmt i en oisolerad källare går det åt massor av värme. Rekommenderar att han provar med att stänga av värmen i källaren. 5 kW är ett helt korrekt val om man skall ersätta 2,2 m3/år olja vilket bör motsvara 16 -18 000 kWh/år beroende på pannan.

Min 5 kW pump ger också en VB-temperatur på högst 42-43 grader i ett hus som drar ca 22 000 kWh/år i Stockholmstrakten. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsvärme.

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 25 november 2004, 07:47:05 »

Jepp!
Kolla på denna webb-sida:
http://www.nibe.se/vvs/produkter/mvp/mvp_besparing.htm
I mitt fall hade jag en årsförbrukning av 2,5 m3 olja vilket att min installatör valde 5 kW pumpen.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 24 november 2004, 21:39:06 »

Finns det någon tumregel som man kan andvända om man om man ska uppskatta pumpstorlek, om man vet hur mycke olja man förbruka?
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 24 november 2004, 12:18:29 »

hursdomhelst så bör han ta kontakt med instalatören.
desutem kanske han ska kolla på offerten, vad det är han har betalat för, borde finnas en kalkyl där
Skrivet av: ingo
« skrivet: 24 november 2004, 11:26:32 »

Orginalinställningarna: VP-min 60, TS-min 300. Tillskottet går in med första steg vid 60+300=360°min.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 24 november 2004, 07:36:50 »


när vi vad där såg jag att han hade ca 330 gradminuter, varför hade inte eltillskottet startat, då den ligger på 300?


Eltillskottet startar på 300 + antal gradminuter innan pumpen startar, tror jag bestämt.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 24 november 2004, 06:40:05 »

Ja just det, glömde kolla om den var spärrad på högsta temp.
Man den orkar ju inte högre än 43, spärren sitter ju på 45
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 23 november 2004, 23:13:52 »

Dom levereras med den inställningen för att "skydda" ev känsliga ytskikt om man har golvvärme.
Lite fel antagligen eftersom få ändrar värst mycket i styren.
Men det står med fet o fin text i papparen iofs.

Sen kan nog vp vara lite vek också ....
Det är inte alls ovanligt !!
Skrivet av: Plumber
« skrivet: 23 november 2004, 22:37:10 »

Gå in på "kurvlutning" och markera den med "+" knappen. Tryck sedan på "piltangenten". Öka sedan "VB Fram Max" tíll 55 grader.
Antagligen står den på 45..
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 23 november 2004, 18:31:22 »

I dag var jag o kollade på en arbetskamrats pappas pump. En Nibe 1215-5 100m hål (vet ej om det är aktivt djup)

tidigare gjorde han av med 2,2m3 olja.
anlägningen instalerades i sommras & i samband med det så kopplade man in några radiatorer i källaren.
han har 20 grqader inne & lite lägre i källaren.
Han kör på kurva 8
KB-in 1
KB-ut 0
KB-pump läge3
VB-pump läge1
allt står i övrigt på standard inställningarna
5 gradet i diff mellan vb in/ut
pumpen orkar inte göra varmare vb-vatten än 43 grader.
när jag var där var det -2 ute & då ligger börvärdet på 42 grader.

Han tycker det har gått åt lite väl mycke tillskots el & det är ju inte så konstigt med dessa värden, men vad är fel? Jag gisar ju på att pumpen är förliten, men o andra sidan så skulle ju et gäng störe radiatorer göra att han får bra cop.

när vi vad där såg jag att han hade ca 330 gradminuter, varför hade inte eltillskottet startat, då den ligger på 300?


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!