Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värma 3 hus ca: 480kvm  (läst 2183 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carlman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Värma 3 hus ca: 480kvm
« skrivet: 27 oktober 2009, 15:02:09 »
Hej!

Jag funderar på att installera mark-eller berg värme. Jag eldar idag med pellets med en förbrukning på ca 21 ton.
Pannan är placerad i ett separat pannrum med kulvertar till tre hus. Husen är på 280, 100, 100 kvm. Två av husen (280,100) är äldre hus med tvåglas fönster. Det tredje är relativt nytt och välisolerat. Ett av de små husen (det äldre) har en-rörssystem. Jag kan placera pumpen antingen i det befintliga pannrummet, eller i det stora huset vilket troligtvis är bäst för då kan jag koppla kyla till det huset.
Jag behöver allmänna tips och råd. Storlek på pump? Fabrikat? osv

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Värma 3 hus ca: 480kvm
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2009, 18:56:09 »
titta på en pump i storleksordningen 26KW.
Funderar du på frikyla så är bergvärme alternativet för dig, ytjordvärme har för hög temp på sommaren för att kylan ska bli effektiv.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Värma 3 hus ca: 480kvm
« Svar #2 skrivet: 27 oktober 2009, 20:03:56 »
Du får nog köra pumpen mot en ganska stor ackumulatortank (helst 1000L eller större) och sedan shunta ut värme till de olika husen eftersom dessa har olika behov av framledningstemperatur vid samma utetemp. Du får ställa in kurvan på pumpen efter det hus som kräver varmast vatten för att hålla värmen, och sedan shunta till de två andra.

Du kan klara dig med en nÃ¥got mindre VP än 26kw om du kan stödelda med pellets när det blir kallare. 
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Carlman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Värma 3 hus ca: 480kvm
« Svar #3 skrivet: 28 oktober 2009, 15:28:46 »
Jag har fått ett förslag på en Nibe på 17 KW plus en separat varmvattenberedare, 2 x 160 m borrat alt. 800-1000 m jordslang, inväntar offert. Angående pelletsförbrukningen på 22 ton så är brännaren gammal och fungerar mindre bra. Den är kopplad till en stor vedpanna som tar 1,6 m ved. En modern pelletsbrännare och panna förbrukar troligtvis mindre. Mitt effektbehov är därför lite svårberäknat, men troligtvis något lägre än 22 ton pellets. Jag bifogar en enkel skiss på kulverten. Det finns en knutpunkt utanför hus 3. Kulverten till pannrummet skulle kunna skippas om man placerade pumpen i källaren på hus 1.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Värma 3 hus ca: 480kvm
« Svar #4 skrivet: 30 oktober 2009, 07:02:35 »
17 KW känns i snålaste laget, det ger 35w/kvm och det motsvarar ett sprillans nytt välisolerat hus, ett gammalt tilläggsisolerat hus kräver ca55w/kvm, och ett gammalt dåligt/oisolerat ungefär 100w/kvm.
Även om du givetvis inte behöver fylla hela effektbehovet med värmepumpen så kommer du nog få köra en hel del el på vintern.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värma 3 hus ca: 480kvm
« Svar #5 skrivet: 02 november 2009, 17:29:00 »
Håller med om att en 17kW är i snålaste laget dock vore det bra att veta var i landet du bor innan vi kan hjälpa dig bedömma något. ;)
Har du planer på stora badkar i något av husen eller kanske rentav i flera?
Om du tar in offert från IVT borde en 21kW passa, nibe har något motsvarande 22kW tror jag.
Jämfört med en vanlig villa har du kulvertar där du tappar en del energi + att du inte har 4 väggar och ett tak som en vanlig villa utan 12 väggar och 3 tak där värmen läcker ut. Se till att de som offererar inte bara räknar som en vanlig villa 480m2 utan tar hänsyn till dessa saker.
Som jämförelse bor jag i en förening där vi installerade en 17kW till ett ca 350m2 äldre hus som inte är jättedåligt men inte heller bra isolerat.
Den tycker jag är bra dimensionerad för detta huset som ligger i Stockholm, tillskottstimmar med el gÃ¥r in dÃ¥ det kryper ner nÃ¥nstans runt -10 ute vilket inte är sÃ¥ ofta här.  


« Senast ändrad: 02 november 2009, 17:33:11 av Mr Energi »
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad Carlman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Värma 3 hus ca: 480kvm
« Svar #6 skrivet: 02 november 2009, 22:18:58 »
Jag bor i Enköping så klimatet är ju likvärdigt med Stockholm. Jag väntar ännu på offerter, har försökt förklara alla förutättningar. Jag har ca 50-60 meter kulvert med vårväder på ytan. Senaste förslaget är nya fyrvägskulvertar med cirkulerande tappvatten. Att byta ut rubbet och slänga in nya prylar funkar troligtvis bäst, man vill ju att det ska fungera i slutändan, men det låter ganska dyrt.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värma 3 hus ca: 480kvm
« Svar #7 skrivet: 02 november 2009, 22:42:31 »
Senaste förslaget är nya fyrvägskulvertar med cirkulerande tappvatten. Att byta ut rubbet och slänga in nya prylar funkar troligtvis bäst, man vill ju att det ska fungera i slutändan, men det låter ganska dyrt.

Hur skulle det bli om man istället satsade på en värmepump i varje hus? Kulvertar, VV-cirkulation, tank och shuntar låter omfattande och krångligt.

Man kanske kan köra brine i de befintliga kulvertarna i stället  :)

Man slipper ju förluster i kulverar och man kan låta varje VP reglera "sitt" hus.

Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Värma 3 hus ca: 480kvm
« Svar #8 skrivet: 03 november 2009, 05:59:42 »

Hur skulle det bli om man istället satsade på en värmepump i varje hus? Kulvertar, VV-cirkulation, tank och shuntar låter omfattande och krångligt.


Ja, kommer man till det läget att man ska byta ut kulvertar så är det nog gränsfall på att det går på ett-ut prismässigt med flera mindre bergvärmeanläggningar.
Dessutom får du ju en lite större säkerhet med flera värmekällor.
Men det gäller ju då att du har tillräcklig strömmatning till var och ett av de andra husen
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!