Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC Eco-Air utan Eco-Logic  (läst 5753 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Snåljåpen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
CTC Eco-Air utan Eco-Logic
« skrivet: 25 februari 2005, 18:32:15 »
Efter att ha tröttnat pÃ¥ oljepriser och besiktningskrav pÃ¥ oljecistern (kostar frÃ¥n 2000 och uppÃ¥t) satsade jag pÃ¥ att docka en Eco-Air till den rätt nya kombipannan i huset,sÃ¥lde oljebrännaren och fick bort cisternen.Fick dÃ¥ plats för en välbehövlig liten verkstad i stället.Eftersom jag i 30 Ã¥rs tid vant mig vid att dÃ¥ o dÃ¥ gÃ¥ ner o shunta upp eller ner pannan sÃ¥ snÃ¥lade jag in pÃ¥ Eco-Logicen och nöjde mig med en Eco-Basic, som jag lyckades pruta till mig utan extra kostnad.Vp styrs nu enbart av en rumsgivare och det fungerar bra. Slipper gÃ¥ ner i pannrummet och ändra.(ja,jag vet att det finns motordrivna shuntar att köpa för dyra pengar).  Enda tillfället är om vp inte orkar dra hela lasset själv, det händer om det blir under -5 och här vid SkÃ¥nekusten är det inte ofta.Vp lär stanna om det gÃ¥r ner till -10 och det har ännu inte hänt,men för att gardera mig kan jag ju vrida upp pannan manuellt innan jag ev. Ã¥ker bort under vintern.Har ocksÃ¥ snÃ¥lat in pÃ¥ vv-beredare,och lÃ¥ter elpatronen i pannan ensam sköta den delen.Fördelar:
1.kan hålla en mkt lägre framledningstemp (ca 35 gr vid 0 gr ute),vilket ökar verkningsgraden.
2.Kan stänga av vp helt under sommarmånaderna, så håller den längre (?).
3.Helt legionellasäkert system
4.Hur mkt varmvatten som helst(elpatronen kan ge 15 kW)
5.Mycket lägre investeringskostnad (Eco-Logic 6-7000),särskild varmvattenberedare kanske lika mycket,väsentligt enklare vvs-arbete).
6.Slipper oroa mig för en massa obegripliga inställningar och felmeddelanden från Eco-Logic

Nackdelar:
A. missar besparingen v.g. förvärmning av varmvatten.Kompenseras troligen delvis av pkt 1,2 ovan.
B.Måste besöka pannrummet och manuellt vrida upp pannans shunt en aning om vp inte orkar själv.Man lär sig snart hur mkt hjälp den behöver.

När rumstemp gått upp till inställt max-värde luras vp via Eco-Basicen att det är -40 gr ute så då stannar den.När rumstemp sjunkit ca 1,5 gr klickar det till i rumsgivaren och vp får då en signal om att det inte längre är -40 ute så då startar den av sig själv om ute temp inte understiger det inställda säkerhetsvärdet -10 gr.
Detta är inget för Norrland eller andra kallhelveten men så här i Sydsverige är det så sällan det blir riktigt kallt så det fungerar bra tycker jag.
Basfakta: CTC 1200 Family,med effektvakt.Eco-Air 5,9 med enbart Eco-Basic,mjukstart.1,5 planshus 157 kvm boyta+85 kvm uppvärmd källare.Normal isolering för ett tidigt 70-talshus,inga 3-glasfönster.Tidigare förbrukning 2,7 kbm olja för värme+varmvatten.Hushållsel ca 7000 kWh/år (högt,men vi slösar och har gamla maskiner).
Ännu ej någon säker statistik men allt tyder på att det kan bli en sänkt driftskostnad på åtminstone 9000:- på årsbasis, och runt 11.000 kr jämfört med om jag fortsatt med olje-eldning.

admin

  • Gäst
admin
SV: CTC Eco-Air utan Eco-Logic
« Svar #1 skrivet: 25 februari 2005, 19:47:35 »
Enkel styrning med rumsgivare fungerar skapligt, även Bonus kör med denna lösning (om de inte ändrat i år), att sluta ut vv-beredaren kan dock vara "dumsnålt" på lite sikt.

Men som du säger, den värmer ju huset  till en lägre temp istället, och du har garanterat varmt tappvarmvatten...

Hoppas du är nöjd, det är ju det viktigaste.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!