Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny Installation Nibe 1230-6 , nÃ¥gra frÃ¥gor :D  (läst 21352 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Ny Installation Nibe 1230-6 , några frågor :D
« Svar #15 skrivet: 09 december 2006, 19:20:52 »
Det verkar vara en helt okey givare med bra funktioner.

Tusen tack!

Utloggad AlfL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
SV: Ny Installation Nibe 1230-6 , några frågor :D
« Svar #16 skrivet: 09 december 2006, 22:54:08 »
OBS att det går inte att ha egen kurva och rumsgivare utan då måste du välja en fast kurva där rumsgivaren justerar ditt beräknade framlednings värde.

Varför kan man inte kombinera en knäckt kurva och rumsgivare?



  Se mina inlägg under "officiell trÃ¥d NIBE 1230".  Jag kunde inte fÃ¥ min rumsgivare att fungera pÃ¥ min NIBE 1230-6 när jag hade egen kurva vald. FrÃ¥gade NIBE service men fick ingen hjälp. När jag gick över till kurva 5 sÃ¥ fungerade rumsgivar kompenseringen efter ca 30 sekunder.

AlfL
Hus 1  150 m². Fjärrvärme med Honeywell AQ6000 adaptivt system i drift sen 1985 i Lund.
Fritidshus på Österlen 80 m². NIBE 1230-6 med 110 m borra. I drift sen 060615.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Ny Installation Nibe 1230-6 , några frågor :D
« Svar #17 skrivet: 10 december 2006, 11:42:28 »
OK!

Det verkar vara en bugg med andra ord. För nog kan det vara bra om man kan knäcka kurvan vid ±0°C, och ändå behålla rumsgivarens funktion.

Utloggad AlfL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
SV: Ny Installation Nibe 1230-6 , några frågor :D
« Svar #18 skrivet: 10 december 2006, 21:49:48 »
OK!

Det verkar vara en bugg med andra ord. För nog kan det vara bra om man kan knäcka kurvan vid ±0°C, och ändå behålla rumsgivarens funktion.


  Jag tycker ocksÃ¥ att det är ologiskt och ett programfel. I NIBE manualen stÃ¥r inget om att knäckt kurva och RG 10 inte fungerar tillsammas.

  Jag har NIBE 1230-6 med program version 1.06 (versionen visas när spänningen slÃ¥s pÃ¥).
 
   Finns det nÃ¥gon här pÃ¥ forumet som har NIBE 1230 med knäckt kurva och med rumsgivare RG 10 som kompenserar det beräknade framlednings värdet? Vilken programversion har dÃ¥ denna värmepump?

  Jag känner inte till Thermia där det sägs fungera, men Thermia har säkert ett annat program för styrningen.

AlfL
Hus 1  150 m². Fjärrvärme med Honeywell AQ6000 adaptivt system i drift sen 1985 i Lund.
Fritidshus på Österlen 80 m². NIBE 1230-6 med 110 m borra. I drift sen 060615.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ny Installation Nibe 1230-6 , några frågor :D
« Svar #19 skrivet: 10 december 2006, 23:58:40 »
nyare Thermia har en funktion för knäckning vid +5 +-0 -5 ute... där man kan knäcka som man vill.

Sen heter paralellförflyttning av kurvan, rum bör (finjustering på IVT) ratt på NIBE.

Men på Thermia så ersätts rumbör´s funktion om man installerar en rumsgivare. Då blir ju rumbör det man själv önskar sig som rumstemp i rumsgiavaren.

Lite ologiskt kanske men visst är det så på Nyare Thermia också, svenske kocken?

På min "ångmaskin" är det så!

Där har IVt en poäng... där kan man alltid finjustera och dessutom knäcka på varje 5 grad ned till -35. Osså reagerar rumsgivaren på 0,1 grad, det är bra ju snabbare den börjar jobba!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ny Installation Nibe 1230-6 , några frågor :D
« Svar #20 skrivet: 11 december 2006, 17:22:30 »
Jag TROR att man ställer rumsbör på pumpen och sedan justerar rumsgivaren temperaturen på framledningen beroede bla. på skillnaden mellan inställt värde och den verkliga temperaturen, jag tror alltså att rumsgivaren inte ställer in rumsbör utan kompenserar avvikelser, som en puckel eller svacka momentant. Är det nån som fattar vad jag menar?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ny Installation Nibe 1230-6 , några frågor :D
« Svar #21 skrivet: 11 december 2006, 18:23:52 »
På min äldre Thermia där kopplas den "manuella" rum bör bort helt ( ev valt värde tas bort) ... när man har en rumsgivare.
Mao rumsgivaren tar över den funktionen.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ny Installation Nibe 1230-6 , några frågor :D
« Svar #22 skrivet: 11 december 2006, 18:26:29 »
På min är rumsvärdet kvar, synligt på VP:ens display
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ny Installation Nibe 1230-6 , några frågor :D
« Svar #23 skrivet: 11 december 2006, 18:45:38 »
ja men är inte det du väljer i rumsgivaren (rumbör) osså rum är verklig temp....
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ny Installation Nibe 1230-6 , några frågor :D
« Svar #24 skrivet: 11 december 2006, 19:10:42 »
Det värde (rumbör) som man ställer in i VP utan rumsgivare påverkas inte (ändras inte i VP displayen) när man monterar in en rumsgivare, så jag TROR att man använder den i pumpen inställda kurvan som grundläge och kompenserar (öka eller minska) den, med data om önskad och verklig rumstemperatur från rumsgivaren.
Man kan även i ett annat fönster läsa den med rumsgivaren inställda (önskade) temperaturen samt rådande rumstemperatur
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Ny Installation Nibe 1230-6 , några frågor :D
« Svar #25 skrivet: 12 december 2006, 13:34:33 »
Betyder det att man kan tippa kurvan med hjälp av "rum" i VP t.ex. "kurva 36" "rum 17", och i rumsgivaren ange "rumbör 21°C".

Tror ni man kan göra dessa inställningar, och få det att fungera?

Någon som har Thermiakurvan? Länk eller bild!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ny Installation Nibe 1230-6 , några frågor :D
« Svar #26 skrivet: 12 december 2006, 14:32:19 »
kan du köra kurva 36 och "rum" 17??
Utam rumsgivare ger det en jättekonstig kurva, kurvan "sänks 6 grader hela vägen det gör att du får väldigt lite värme vid varmare väder ute...

Sen vid kraftig kyla får du ökad framledning, mot kurva 30 (som ger samma framledning) med rumbör på 20...

Det finns kurvor i papperen men dom är pyttesmå....
Jag har nåt lite större nånstans men det beskriver Thermia villa. Men jag tror att kurvorna är helt oförändrade.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Ny Installation Nibe 1230-6 , några frågor :D
« Svar #27 skrivet: 12 december 2006, 15:14:46 »

5. Skulle jag ha nytta av en rums givare ? Min installatör rekomendera det INTE alls, dock har jag bara hört bra om det.


Jag tror jag får krupp snart alltså!
Det är bara för att det tar lite längre tid att trixa till. Först kurva, paralellförskjutning... köra ett tag. Sen aktivera innegivaren.
Men installatörer vill åka till nästa guldgruva (=installation) inte trimma mer än nödvändigt hos dig.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Ny Installation Nibe 1230-6 , några frågor :D
« Svar #28 skrivet: 12 december 2006, 16:28:43 »
kan du köra kurva 36 och "rum" 17??
Utam rumsgivare ger det en jättekonstig kurva, kurvan "sänks 6 grader hela vägen det gör att du får väldigt lite värme vid varmare väder ute...

Sen vid kraftig kyla får du ökad framledning, mot kurva 30 (som ger samma framledning) med rumbör på 20...

Det finns kurvor i papperen men dom är pyttesmå....
Jag har nåt lite större nånstans men det beskriver Thermia villa. Men jag tror att kurvorna är helt oförändrade.

Men Bertil.....förstår du inte att det bara var ett exempel.

Du triggar fram en följdfråga.

Passar Thermias kurvor alla hus, t.ex. om kurva 36 passar vid ±0C ger den då 29°C på framledningen vid +10°C och 45°C vid -20°C. Bara för att jag behöver 36°C på framledningen vid ±0°C är det inte säkert att jag behöver 29°C alt 45°C.
(de gradantal jag nämner är också exempel, och inte verkliga värden)

Är det din åsikt att så är fallet dvs. menar du att man inte behöver "tippa" kurvan?

Om du anser att man behöver det...finns det en brist i Thermias reglering alt. skötselanvisning?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ny Installation Nibe 1230-6 , några frågor :D
« Svar #29 skrivet: 12 december 2006, 18:50:53 »
Ok ett exempel...
Skulle va märkligt om kurvan passar överallt, så det tror jag inte på.

Jag har dock startat upp några Thermia, säg 5 st och har koll på dom. har tittat på några till. Där körs det utan paralellförflyttning (ändring av rumbör). (finj i IVT)

På dom nyare Thermia så kan man knäcka kurvan på 3 ställen. vid +5 +-0 och -5 ute. Runt den utettempen är det inte alltför ovanligt att man behöver justera.

PÃ¥ dom äldre gÃ¥r det inte att använda en parallellförflyttning (rumbör) samtidigt som man har  en rumsgivare. Det skulle ju kunna vara en brist, men som jag ser det funkar det utan den möjligheten.
Thermia skriver att den funktionen endast ska användas vid tillfällig ändring i tex installationsmanual för Diplomat.





Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!