Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Slut pÃ¥ eldningssäsongen - vad göra?  (läst 4763 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bellavista

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Slut på eldningssäsongen - vad göra?
« skrivet: 17 maj 2006, 14:00:23 »
Vår Duo 12 installerades i september. Den har tuffat på bra under vintern och våren. Under oljepanne-tiden var det dags att stänga av pannan den 15 maj.

Jag har nu Duon inställd på 20 grader och stopptemp 15 grader. Jag tycker att pumpen går igång i onödan. Särskilt på kvällar och nätter går utetemperaturen ner ordentligt under de 15 graderna, vilket gör att pumpen kör igång. Huset har dock kvar mycket av värmen sedan de soliga dagarna.

Någon innegivare har vi inte installerat ännu.

Min fråga är hur ni andra Thermiaägare gör under sommaren. Stänger ni igen värmen helt eller sänker stopptemperaturen ännu mer? Finns andra lösningar för att inte "elda för måsarna"?

Utloggad jwallen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar "vindkraft"
SV: Slut på eldningssäsongen - vad göra?
« Svar #1 skrivet: 17 maj 2006, 16:30:02 »
En innegivare gör susen! Utan innegivare vet ju inte pumpen att du har överskottsvärme i huset från solen utan reglerar bara på utomhustempen.

Om du sänker värmestoppet riskerar du att få svalt i huset när det är pga av vädret är svalare under dagarna och ingen sol.
Thermia D8 TWS driftsatt 2005-06-08. Gamla vvb 300l som acktank. Aktivt hål ~ 165 m .
2-plans trähus byggt 1947, ca: 175m², tilläggsisolerat, 2-glas fönster. Golvvärme i bottenplan + 1 fläktkonvektor, orginalraditorer på övervåning.
Total årsförbrukning med elpanna ~28Mwh. Ny förbr. ~13Mwh??? Vi får se om ett år!!!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Slut på eldningssäsongen - vad göra?
« Svar #2 skrivet: 17 maj 2006, 20:11:31 »
Jag håller bara med föregående, INNEGIVARE så är det inga bekymmer. Hos mig fungerar det perfekt studs studs studs
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Optimerar'n

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Slut på eldningssäsongen - vad göra?
« Svar #3 skrivet: 18 maj 2006, 07:48:56 »

Jag hÃ¥ller med Innegivare är kanon!!!!   Thumbsup Men jag har en litet nöt kvar att knäcka...

Vid värmestopp (från utegivaren) stängs ju pumpen ned (cirkulationspump av) = bra!

Men med innegivaren kan man bara dra ned värmebehovet inte stänga ned pumpen. Så då står cirkulationspumpen och kör runt vatten (typ=21 ºC) bara för mätningens skull. När det bästa vore om den skulle stänga ned helt....

Kan man trixa till det på något sätt så man man får värmestopp från innegivaren också?

(Alternativet är att sätta utegivaren i söderläge denna årstid.... men det känns inte så lockande)

Thermia Calibra ECO 16 med 300 liters TWS beredare.

kylteknikern

  • Gäst
kylteknikern
SV: Slut på eldningssäsongen - vad göra?
« Svar #4 skrivet: 22 maj 2006, 15:12:46 »
Tjena alla.
Detta är som ni märker en liten knepig säsong, Vår /Höst varma dagar och lite kallare nätter.
Vi man absolut undvika att värmepumpen startar på nätterna och att cirkpumpen drar igång igen.
så kan man sätta Reglerdatorn i enbart Varmvatten läge, då kommer vxv dra till VVB och Värmepumpen kommer inte producera någon mer värme. Kanske inte ska rekommunderas på tidig försäsong men funkar fint vid lite senare Vår och tidig höst.

// Thermia Support

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Slut på eldningssäsongen - vad göra?
« Svar #5 skrivet: 22 maj 2006, 17:39:53 »
Tjena alla.
Detta är som ni märker en liten knepig säsong, Vår /Höst varma dagar och lite kallare nätter.
Vi man absolut undvika att värmepumpen startar på nätterna och att cirkpumpen drar igång igen.
så kan man sätta Reglerdatorn i enbart Varmvatten läge, då kommer vxv dra till VVB och Värmepumpen kommer inte producera någon mer värme. Kanske inte ska rekommunderas på tidig försäsong men funkar fint vid lite senare Vår och tidig höst.

// Thermia Support

Hej Thermia Support

Att pumpen startar på nätterna ser jag inte som ett problem. I flera tidigare inlägg har jag belyst brister i gradminuterregleringen soliga vårdagar, då pumpen startar på dagen när det är övertemp inomhus.
 
Understående är lösryckta meningar från tråden:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=8152.30

------------
Lexus:
"Den här årstiden startar Nibe efter klockan och inte efter temperatur d.v.s. är det t.ex. +10° på utegivaren och du har kurva 7, så startar pumpen då den cirkulerande radiatorvattnet snurrat ett antal minuter under +30°. Detta sker även om solen lyser från klarblå himmel. En rumsgivare hjälper, men inte alls ändå. Nibes rumsgivare kompenserar först då övertempen passerat 1°. Som default sänker den så börvärdet med 3°, och gradminuterna betas av i ovanstående exempel efter att radiatorvattnet sjunkit under 27°....vilket inte går att undvika dvs. pumpen kommer att leverera värme trots övertemp."

Rickard:
Vill man ha samma typ av reglering på Nibe som på IVT borde man kunna flytta framledningsgivaren till returledningen och istället vrida ned ratten med ca 7 grader (lika mycket som deltaT VBf/VBr).

Lexus:
Det låter genialiskt. Det borde fungera.....eller? I mitt exempel startar ju räknaren först när radiatorvattnet fallit under 20°.
------------

Nu gäller ovanstående Nibe/gradminuter, men jag antar att det även gäller Thermia/integral.

Ser du ovanstående exempel som ett problem med en Thermia?
Om svaret är Nej: Vad skiljer mellan Nibe/Thermia i ovanstÃ¥ende exempel? 
Om svaret är Ja: Ser du Rickards idé som en lösning på problemet? (med anpassad mjukvara)
Om svaret är Ja+Ja eller Ja+Nej: Vad är din lösning på problemet?

kylteknikern

  • Gäst
kylteknikern
SV: Slut på eldningssäsongen - vad göra?
« Svar #6 skrivet: 23 maj 2006, 09:22:25 »
Hej.
Mig veterligen så reglerar Nibe på ett annat vis än vad vi gör, exakt hur det funkar vet jag tyvärr inte.
På våra pumpar så är det intergralen och enbart intergralen som bestämmer om Kompressorn eller tillsatsen ska gå.
Hoppas du blir lite klokare och synd att jag inte kan hjälpa dig mer
// Thermia Support
« Senast ändrad: 23 maj 2006, 09:24:08 av Thermia Support »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Slut på eldningssäsongen - vad göra?
« Svar #7 skrivet: 23 maj 2006, 11:02:48 »
Jobbar integralen mot det börvärde (framledningstemp) som värmekurvan (rums/utegivaren) anger?

Om svaret är Ja, så har Thermia samma problem.
« Senast ändrad: 23 maj 2006, 11:33:39 av Lexus »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Slut på eldningssäsongen - vad göra?
« Svar #8 skrivet: 24 maj 2006, 18:27:25 »
Lexus... så är det, men Thermia jobbar med halva grader...

Rumsgivare ska ALLA ha!!!!!!!

Toppgrej den ger jämnare temp, därmed kan man ha en lägre temp!! "svajar" tempen då tvingas man höja och det är lätt till att det blir kvar på en högre temp. Det kostar onödiga kronor...
Vid övertemp tex pga sol egna aktiviteter mm så drar givaren ned värmekurvan det sparar el.
Vid tex blåst så gasar den på!!

Det är ingen kostnad heller!!! säg den pryl som ger bättre rumsklimat ,som dessutom är lönsam på sikt!!!

Just det en rumsgivare!!!

Sen är det riktigt att rumsgivaren vid normal inställning inte bestämmer rumstempen utan den "bara" justerar kurvan (paralellförflyttar) den.
MEN man kan höja känsligheten på rumsgivaren mycket bra sommartid!! på min lite äldre Thermia så att rumsgivaren HELT tar över regleringen.
Vintertid kan en för känslig rumsgivare ge "onödig" elpatrontid!

Nåt man inte kanske tänker på är att vid sol får man övertemp inne även utan värmekälla. Detta även om uttetempen är mycket låg!!!


Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Slut på eldningssäsongen - vad göra?
« Svar #9 skrivet: 24 maj 2006, 19:38:32 »
HÃ¥ller med dig Bertil

Rumsgivare borde hänga med varje anläggning som installeras.

Mitt önskemål är en anläggning som fungerar året runt med samma inställningar.

Att skruva vår/höst, vid fester osv. anser jag inte vara en reglering som utvecklats tillräckligt bra.

Om Nibe och Thermia kontaktade Rickard, så kanske utvecklingen på deras reglering hoppar ett steg i rätt riktning.

kylteknikern

  • Gäst
kylteknikern
SV: Slut på eldningssäsongen - vad göra?
« Svar #10 skrivet: 29 maj 2006, 11:03:06 »
HÃ¥ller med dig Bertil

Rumsgivare borde hänga med varje anläggning som installeras.

Mitt önskemål är en anläggning som fungerar året runt med samma inställningar.

Att skruva vår/höst, vid fester osv. anser jag inte vara en reglering som utvecklats tillräckligt bra.

Om Nibe och Thermia kontaktade Rickard, så kanske utvecklingen på deras reglering hoppar ett steg i rätt riktning.


HUMh  Sc:,h

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Slut på eldningssäsongen - vad göra?
« Svar #11 skrivet: 29 maj 2006, 11:19:00 »
HÃ¥ller med dig Bertil

Rumsgivare borde hänga med varje anläggning som installeras.

Mitt önskemål är en anläggning som fungerar året runt med samma inställningar.

Att skruva vår/höst, vid fester osv. anser jag inte vara en reglering som utvecklats tillräckligt bra.

Om Nibe och Thermia kontaktade Rickard, så kanske utvecklingen på deras reglering hoppar ett steg i rätt riktning.


HUMh  Sc:,h

Telefonnummret?  ::)

Här finns den
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=8152.30

kylteknikern

  • Gäst
kylteknikern
SV: Slut på eldningssäsongen - vad göra?
« Svar #12 skrivet: 31 maj 2006, 00:11:10 »
som du har sett Lexus har jag svarat på ditt medelande den andra vägen, du gör som du vill om du vill klippa/klista in det här.
orkar inte skriva en gång till klockan är mycket nu PUHU :D

// Thermia Support

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!