Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken typ av övergÃ¥ng ska användas ihop med järnrör mot radiator?  (läst 19920 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad clain

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
Jag ska till att byta ut några radiatorer och försöker räkna ut vilka kopplingar som skall beställas från rinkaby.

Vi har en äldre installation med järnrör i storlekarna 26mm, 21mm & 17mm (utv dim)

Avsticken mot radiatorerna är 17mm (utv dim) och tanken är att återanvända samma rör och bara behöva kapa av dem för att passa den lägre höjden på de nya radiatorerna.
Men vilken övergång skall jag använda för att koppla ihop järnröret med den nya slottsventilen igen, när jag kortar av röret tar jag ju även bort gängorna.

Hittade info på forumet om vanliga klämringskopplingar och något som kallas superblue klämring.

På den nya slottsventilen som skall monteras står det 15 så jag utgår från att det är R15 som gäller där, men hur väljer jag sedan rätt storlek för att passa järnröret?
Kan det fungera med superblue klämring (3632) och klämringskoppling (3605) 18xR15 http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=1242

Är osäker på just hur jag skall veta vilka kopplingar som passar på järnrören.

Tacksam för alla svar

/Andreas
Hus: 120kvm boyta, byggt 1923, 1,5 plan, krypgrund, nyrenoverade 2-glas fönster, tilläggsisolerad vind ca 500mm, delvis tilläggsisolerad fasad (pågående): Paroc 45mm Was 35tt klimatskiva
VP: Nibe Fighter 1125-6, VPA 300/200 - Installerad Hösten 2007
Radiatorer: Källare: 1st Purmo Kompaktradiator C22 600x1200mm - Bottenvåning: 4st Sektionsradiator Duplex 500x990mm, & 1st Sektionsradiator Triplex 500x990mm, 1st Sektionsradiator REX 590mm - Ovanvåning: 1st Sektionsradiator Triplex 500x1530, 1st Sektionsradiator Duplex 500x1530mm.

Utloggad stanem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
Varför inte gänga de avkapade rören? Brukar kunna få låna gängverktyg av rörisen över helgen i utbyte mot nå´t smaskigt till fikat...

Utloggad clain

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
Jo det kanske kan vara ett alternativ, om jag kan få låna det vill säga. Är det särskilda verktyg för att gänga just järnrör för vvs?

Men det skall ändå skarvas lite på några ställen där det kan vara riktigt jäkligt att få plats med sådana verktyg (nära golv och vägg) så kopplingar känns som om det kommer behövas ändå.

Någon som kan den biten och som har tid att förklara lite mer? Blir inte riktigt klok på Rinkaby rörs storleksguide.. (eller gäller den bara kopparrör?)
Hur vet man vilken koppling som passar när man som i mitt fall skall gå från befintligt rör till klämringskoppling eller t.ex skarva vidare till kopparrör.

Har möjlighet att mäta med skjutmått utvändigt, men invändigt mått blir ju mycket svårare iom att systemet är i drift just nu.
Hus: 120kvm boyta, byggt 1923, 1,5 plan, krypgrund, nyrenoverade 2-glas fönster, tilläggsisolerad vind ca 500mm, delvis tilläggsisolerad fasad (pågående): Paroc 45mm Was 35tt klimatskiva
VP: Nibe Fighter 1125-6, VPA 300/200 - Installerad Hösten 2007
Radiatorer: Källare: 1st Purmo Kompaktradiator C22 600x1200mm - Bottenvåning: 4st Sektionsradiator Duplex 500x990mm, & 1st Sektionsradiator Triplex 500x990mm, 1st Sektionsradiator REX 590mm - Ovanvåning: 1st Sektionsradiator Triplex 500x1530, 1st Sektionsradiator Duplex 500x1530mm.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Det är inte sÃ¥ svÃ¥rt med storlekarna  *vinkar*

Ett järnrör som är 17 mm utvändigt är dimension 10, 21 mm är dimension 15 och 27 mm är dimension 20.

Här har du sedan passande klämringskoppling (dock från järnrör till utv/inv gänga) http://www.rinkabyror.se/artlist.aspx?catid=1276
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jo det kanske kan vara ett alternativ, om jag kan få låna det vill säga. Är det särskilda verktyg för att gänga just järnrör för vvs?

Jepp, grejor som går att komma åt med på trånga platser.

http://www.rinkabyror.se/artlist.aspx?catid=1543
« Senast ändrad: 11 oktober 2010, 16:44:14 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
hej!
Om du ska kapa järnrören är det kanon med superblue ringar, dom blir inte lika stora som unifix rot kopplingar och det blir mycket billigare.

Om du kapar ett DN10 rör (17mm) så använder du en klämringsskarv 18mm 3646 och på andra sidan sätter du ett reduceringsset 3617 till 12mm kopparrör, sedan drar du kopparrör till slottsventilen och i slottsventilen sätter du R15-12mm tryckmutter (finns inte på rinkaby).

på DN15 (21mm) rör använder du en 22mm klämringsskarv ihop med superblue och på DN20 (27mm) använder du 28mm klämringsskarv.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Varför inte gänga de avkapade rören? Brukar kunna få låna gängverktyg av rörisen över helgen i utbyte mot nå´t smaskigt till fikat...

Tycker det är lite lurigt att gänga gamla rör är lätt att man ruckar på rören så det börjar läcka i en gammal skarv i ett golv eller så huvuddunk
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Tycker det är lite lurigt att gänga gamla rör är lätt att man ruckar på rören så det börjar läcka i en gammal skarv i ett golv eller så huvuddunk
Jag håller med, det är skitlätt att vrida till rören så de börjar läcka särskilt, små dimensioner.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
rucka pÃ¥ rören eller vrider sig när man gängar pÃ¥ plats cougar  :) nej nej nej en röris har nävar som hydraler finns inget som vrider sig om man inte vill det  :)
 har man rätt grejer för att gänga pÃ¥ plats är det inga problem  . Fast man fÃ¥r gÃ¥ tilbaka till gammel lÃ¥derna  ;) och borsta av prylarna . men bara  om det skulle behövas ...  ;)
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
rucka pÃ¥ rören eller vrider sig när man gängar pÃ¥ plats cougar  :) nej nej nej en röris har nävar som hydraler finns inget som vrider sig om man inte vill det  :)

Eller må man väl hålla emot med en rörtång?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
rucka pÃ¥ rören eller vrider sig när man gängar pÃ¥ plats cougar  :) nej nej nej en röris har nävar som hydraler finns inget som vrider sig om man inte vill det  :)
 har man rätt grejer för att gänga pÃ¥ plats är det inga problem  . Fast man fÃ¥r gÃ¥ tilbaka till gammel lÃ¥derna  ;) och borsta av prylarna . men bara  om det skulle behövas ...  ;)
cocacola *vinkar*

jojo... men TS är väl inte röris ::)
Jag kan väl villigt erkänna att jag inte är någon hävert på att gänga rör och gör det bara när jag verkligen måste...

Ett R10 rör nära en vägg och kapat nära golvet...det behövs inte mycket för att jucka till det så det läcker.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
rucka pÃ¥ rören eller vrider sig när man gängar pÃ¥ plats cougar  :) nej nej nej en röris har nävar som hydraler finns inget som vrider sig om man inte vill det  :)
 har man rätt grejer för att gänga pÃ¥ plats är det inga problem  . Fast man fÃ¥r gÃ¥ tilbaka till gammel lÃ¥derna  ;) och borsta av prylarna . men bara  om det skulle behövas ...  ;)
cocacola *vinkar*

jojo... men TS är väl inte röris ::)
Jag kan väl villigt erkänna att jag inte är någon hävert på att gänga rör och gör det bara när jag verkligen måste...

Ett R10 rör nära en vägg och kapat nära golvet...det behövs inte mycket för att jucka till det så det läcker.

Verkar dumt att chansa när det finns andra lösningar  Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad clain

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
hej!
Om du ska kapa järnrören är det kanon med superblue ringar, dom blir inte lika stora som unifix rot kopplingar och det blir mycket billigare.

Om du kapar ett DN10 rör (17mm) så använder du en klämringsskarv 18mm 3646 och på andra sidan sätter du ett reduceringsset 3617 till 12mm kopparrör, sedan drar du kopparrör till slottsventilen och i slottsventilen sätter du R15-12mm tryckmutter (finns inte på rinkaby).

på DN15 (21mm) rör använder du en 22mm klämringsskarv ihop med superblue och på DN20 (27mm) använder du 28mm klämringsskarv.

Kanon, kändes bra att få någonting att utgå ifrån :) Ett par funderingar bara..

1. Om jag blir tvungen att flytta befintliga avstick och behöver kapa bort delar av stam (på DN20) och byta ut till kopparrör, kan jag köra med samma metod fast istället använda ett T-rör klämringskoppling 28*28*28mm och reduceringsset 7523 och sedan fortsätta som du beskrev?

2. Som jag förstått kan man säga att järnrör har en godstjocklek på ca 3mm, så ett järnrör på 17mm har en inv dimension på ca 11mm? Är det då kopparrör som t.ex rinkaby rörs storleksguide utgår ifrån när det står 14mm inv mått för DN15 ??

3. Det här känns som en riktigt dum fråga, men har hört begreppen DN15 resp R15, vad är skillnaden och vad står det för? Alltså DN & R



Tror f.ö den säkraste metoden för mig blir klämringskopplingar, ger mig nog inte på att gänga rören själv. Men jag tackar för förslaget !
« Senast ändrad: 12 oktober 2010, 22:00:38 av clain »
Hus: 120kvm boyta, byggt 1923, 1,5 plan, krypgrund, nyrenoverade 2-glas fönster, tilläggsisolerad vind ca 500mm, delvis tilläggsisolerad fasad (pågående): Paroc 45mm Was 35tt klimatskiva
VP: Nibe Fighter 1125-6, VPA 300/200 - Installerad Hösten 2007
Radiatorer: Källare: 1st Purmo Kompaktradiator C22 600x1200mm - Bottenvåning: 4st Sektionsradiator Duplex 500x990mm, & 1st Sektionsradiator Triplex 500x990mm, 1st Sektionsradiator REX 590mm - Ovanvåning: 1st Sektionsradiator Triplex 500x1530, 1st Sektionsradiator Duplex 500x1530mm.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Som svar på fråga 3 så står R för Rörgänga och DN står föf Diameter Nominell.
R används alltså på gängade kopplingar och DN används på kopplingar avsedda för lödning, pressning, svetsning, klämning etc.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
I teorin skulle du kunna använda ett T-rör med superblueringar, men i praktiken är det nästan omöjligt att bända isär ett järnrör så mycket att det går att montera ett T.
Det går att använda en skjutmuff för att skarva ett rör mitt på.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!