Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stam-rör för 45-35 grader. Lathund för dimensionering?  (läst 6798 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zoogian

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
Hej!

Såg följande bra lathund vad gäller dimensionering av värmestammar i huset:

http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=7&id=40&artlang=sv

Men det gäller 45/55 grader,, (om jag förstått rätt)

NÃ¥gon som vet en lathund för 45/35? 

jag gjorde en grov omräkning på samma förhållande det blir på element om man sänker temperaturen, men det kanske är helt fel tänkt...

tacksam för synpunkter!

mvh
Anders
 
Viessmann 300-G 8,4 kW. 180 m borr (ca 170 aktivt), 100 l volymtank. Thermia MBH 300 liter VVB med TWS.

1-plans hus 167 m2 byggt 1988. Konverterat 2009 till vattenburet från Luftburen värme. Viessmann-radiatorer.

Utloggad zoogian

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
ok....

så du menar att dimensionerna är konstanta?

oavsett tempi rören?

jag vill ju få ut ett visst effekt, med samma strömningshastighet som de angett, men med lägre temperatur.

eller är jag ute och cyklar i mina tankar? ;)


jupp, och elementen är dimensionerade för 45-35.....

Viessmann 300-G 8,4 kW. 180 m borr (ca 170 aktivt), 100 l volymtank. Thermia MBH 300 liter VVB med TWS.

1-plans hus 167 m2 byggt 1988. Konverterat 2009 till vattenburet från Luftburen värme. Viessmann-radiatorer.

Utloggad zoogian

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
hmm,.. ok,,. det borde jag ju fatta... men nja.. ;)

jag vet ju vad effektåtgången är på respektive slinga. (oavsett temperatur på elementen)

så då kan man använda den lathunden och ändå inte överskrida rekommenderade hastighet? (för att förhindra oljud..)

jag vill ju fÃ¥ ut en viss mängd energi med en viss fart. med lägre temp, behövs mer volym =  större diameter pÃ¥ röret...

så tänkte jag..

Viessmann 300-G 8,4 kW. 180 m borr (ca 170 aktivt), 100 l volymtank. Thermia MBH 300 liter VVB med TWS.

1-plans hus 167 m2 byggt 1988. Konverterat 2009 till vattenburet från Luftburen värme. Viessmann-radiatorer.

Utloggad no1_martin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bohuslän
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VVS Certifikat Kylcertifikat
Lite förenklat är det som CC säger att delta T*flöde bestämer avgiven effekt men på rören är det bara ett delta T vi pratar om. På radiatorerna blir det två delta eller igentligen deltat mellan medeltemp på radiatorn och innertemp. Det är därför radiatorn växer för att uppnå önskad effekt men inte rören. Det krävs större yta för att avge effekten när deltat mellan medeltemp och rumstemp sjunker.

Hoppas jag hjälper och inte snurrar till det mer ;)

Enplans lösvirkesvilla med källare 95+95m2 och vidbyggt garage 20m2 byggt 1966. Thermia Atria Duo Optimum 12 2xMBH 300l utjämningskärl Golvärme i hela huset. SystemAir FTX med roternade växlare samt frikylakyla via tilluften.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!